Arne2
Jeg kjenner ikke riktig terminologi så jeg klarer ikke å finne noe om dette på Internett men problemet er dette:
På min 32 fot (80 talls) seilbåt så er det festet inn 4 stk stålwire midt på masta, og ned til festepunkter i skroget.
(Det er jo også noen wire som går til topps i masta men der ser det ikke ut til å være noe problem.)
I skroget så er det støpt inn noe som ligner på "vinkeljern" (I skrogsiden og innenfor sofaen i salongen.)
På disse vinkeljernene er det så sveist på noen "ører" som tjener som festepunkt for de wirene som holder masta. (midt på).
Ett av disse vinkeljernene har blitt utsatt for en del korrosjon som følge av lekkasje i et vindu, og det er korrosjonsnskade på
"vinkeljernet". Jeg regner med at i kraftig vind så kan kanskje dette festet gi etter, slik at det bør repareres.
Er det noen av dere som kan den riktige terminologien, dvs ord og uttrykk, slik at det er mulig å google opp litt info?
Er det ellers noen av dere som har anbefalinger vedrørende framgangsmåte?
Foreløpige tanker rundt dette:
- Forsøke å skjære løs "vinkeljernet" ved vinkelskjærer, uten skade skroget.
- Ta det med på verksted og få laget et like del.
- Støpe den nye delen fast som erstatning for den gamle.
- Feste wiren igjen.
Jeg har omtrent 0.0 kunnskaper om dette, så jeg forsøker å finne opp løsninger.
Er det noen av dere som har erfaringer/forslag/ideer rundt en slik reparasjon, og/eller som kjenner til de rette navnene på disse delene? Skulle det ellers for eksempel være mulig å få kjøpt noen ferdige standarddeler?