Arne2 Startet 27.Mai.2019 Del på Facebook Startet 27.Mai.2019 (redigert) Jeg kjenner ikke riktig terminologi så jeg klarer ikke å finne noe om dette på Internett men problemet er dette: På min 32 fot (80 talls) seilbåt så er det festet inn 4 stk stålwire midt på masta, og ned til festepunkter i skroget. (Det er jo også noen wire som går til topps i masta men der ser det ikke ut til å være noe problem.) I skroget så er det støpt inn noe som ligner på "vinkeljern" (I skrogsiden og innenfor sofaen i salongen.) På disse vinkeljernene er det så sveist på noen "ører" som tjener som festepunkt for de wirene som holder masta. (midt på). Ett av disse vinkeljernene har blitt utsatt for en del korrosjon som følge av lekkasje i et vindu, og det er korrosjonsnskade på "vinkeljernet". Jeg regner med at i kraftig vind så kan kanskje dette festet gi etter, slik at det bør repareres. Er det noen av dere som kan den riktige terminologien, dvs ord og uttrykk, slik at det er mulig å google opp litt info? Er det ellers noen av dere som har anbefalinger vedrørende framgangsmåte? Foreløpige tanker rundt dette: Forsøke å skjære løs "vinkeljernet" ved vinkelskjærer, uten skade skroget. Ta det med på verksted og få laget et like del. Støpe den nye delen fast som erstatning for den gamle. Feste wiren igjen. Jeg har omtrent 0.0 kunnskaper om dette, så jeg forsøker å finne opp løsninger. Er det noen av dere som har erfaringer/forslag/ideer rundt en slik reparasjon, og/eller som kjenner til de rette navnene på disse delene? Skulle det ellers for eksempel være mulig å få kjøpt noen ferdige standarddeler? Redigert 27.Mai.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Ordet du er ute etter er røstjern, eller chain plate på engelsk. Hvis båten er produsert i mange eksemplarer kan det godt hende dette er å få kjøpt, ellers er det jo ikke voldsomt kompliserte greier. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 (redigert) Takker for info. Riktige navn gjorde det mulig å finne noen opplysninger på Internett. Det viser seg at det i liten grad finnes noen standard utførelse av "røstjern" og at det ser ut som om de er ganske forskjellig fra båt til båt. Ettersom båten er bygd i 11 eksemplarer i perioden 1980-1981 (Ada 32) så skal det vel godt gjøres å finne noen standard deler. (Men man skal vel aldri si aldri, for nytt røstjern behøver jo ikke å se identisk likt ut, det må bare kunne fylle samme funksjon.) Nederste del av tegningen midt på viser hvilken "dings" det dreier seg om. https://www.practical-sailor.com/issues/31_4/features/5075-1.html Min er likt med denne først festet i dekket, og så nede i skroget og det hele er forholdsvis "godt dimensjonert". Tar vare på denne adressen til et firma som tydeligvis kan framstille slike "røstjern" på bestilling. http://www.chainplatesexpress.com/home Redigert 27.Mai.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Oksø 32 som Ada er basert på hadde røstjern som under dekk var forankret i hovedskottet mellom forpigg/toalett og salong. Lekkasje der røstjernene går gjennom dekk førte til å fineren i skottet myknet og dermed ble festet til røstjernet svekket. Om det er selve røstjernet som er skadet hos deg så kan et mekanisk/sveise-verksted lage et nytt til deg i rustfritt eller syefast. Forøvrig heter wirene du snakker om "vant" og de som går fra baug og akter til mastetoppen "stag" ? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 28.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Da tror jeg at jeg lærte om en ny forskjell mellom Oksø 32 og Ada 32 som jeg ikke visste om. Svenskene har forandret litt og noe er bra og noe er kanskje ikke fullt så bra. Det som er knallbra, det er at de har brukt rustfritt i kjølbolter og skiver, slik at det fortsatt ser ut helt som nytt. Det som kanskje ikke er 100% like bra det er at de har flyttet roret bakover og i den forbindelse skjøtt på deler av skrogstrukturen under vann med "svenskepatent" som har sprukket opp litt. Har lagt på noen glassfibermatter over og håper at det holder. På grunn av nokså stor avstand mellom propell og ror, så er båten forholdsvis tung å manøvrere inn og ut av havn, spesielt akterover. På den annen side så er den ganske "god på roret" under seil. Det kan høres ut som om opplegget rundt røstjern er lagt om ganske mye også. Tror ikke det er noen røstejern som er festet i finer, nei. Tror alle sammen er laget av vinkeljern som er støpt inn i skutesiden ved at man har lagt glassfibermatter over disse vinkeljernene. Så har det rent vann fra vinduet og ned på ett av disse slik at det ble nokså mye korrosjon på ett av rørstjernene. (Wire festet midt på masten og som går styrbord bakover.) Opplegget med røstjern og avstiving av masten virker nesten overdimensjonert når jeg sammenligner med andre båter. Det er vel 4 Wire midt på masten og 4 wire i toppen, og jeg har lagt merke til at det er ikke alle båter som har disse fire på midten. Wirene er først forankret i dekket, og så går det en metallskinne til en ny forankring i skutesiden. Skal ellers få laget meg en ordliste og pugget litt, slik at jeg ikke blir avslørt som analfabet med hensyn til stag og vanter og røstjern og slike ting man bør kunne Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Prøv å måle hvor mye av godset som faktisk er rustet bort. Ofte ser det verre ut enn det egentlig er. Er du sikker på at røstjernene kun er plastret fast I skroget? Det høres litt vel svakt ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.