Jump to content

Marinisert bilmotor (Peugeot 505) Noe å satse på?

Torsen67

Recommended Posts

Hei!

Dette er vel en Indenor XD 3, ganske lik Volvo Penta MD21 som har noe rufsete rykte.

Men det kommer vel helt an på hvordan motoren er kjørt og vedlikeholdt.

Synes prisen på båten er høy i forhold til motorisering. Det er jo en motor fra 1986.

Det er nok med krefter, jeg har samme båt med 75 hk Yanmar og er fornøyd med det.

Guest Avmønstret#

Hadde ei snekke med VPMD21 fra 76, som du nevner, en Peugeot motor. Er noen år siden og allerede da var det umulig å få tak i en god del nye deler, og vanskelig å få tak i brukte og evt også overhalingssett osv. 

Om jeg ikke husker feil så er det alutopp på disse så det var velkjent at de måtte kjøres forsiktig opp til driftstemperatur, og forsiktig ned igjen. Så spørs det hvor mange av eierne siden 86 som var bevisst på det ;-) 

Ligger mye erfaringer og dokumentasjon om du søker på MD21 her på forumet. 

Disse motorene, altså md 21, står jo ennå i en haug med båter og de kan jo ikke være bare søppel. De må kjøres litt forsiktig, altså  bli litt varm før belastning og kjøres noe på tomgang før stans. Hadde en slik motor i båten i nesten 10 år. Aldri prakk med motor men sjøvannspumpa var noe tander. Kjempefin båt dette der.

Martine29 skrev 26 minutter siden:

Disse motorene, altså md 21, står jo ennå i en haug med båter og de kan jo ikke være bare søppel. De må kjøres litt forsiktig, altså  bli litt varm før belastning og kjøres noe på tomgang før stans. Hadde en slik motor i båten i nesten 10 år. Aldri prakk med motor men sjøvannspumpa var noe tander. Kjempefin båt dette der.

Jeg kjenner ikke til den motoren i hele tatt. Jeg snakker om sånn på generell basis kan du ikke bare sette en bilmotor i en båt og tro det er gode greier ?

Kalle Well skrev 1 time siden:

Det er faktisk forskjell på en bilmotor og en båtmotor. Du kan ikke bare sette en bilmotor rett i en båt og bare kjøre. Men denne er vel tilpasset ?

Forskjellen er stort sett kjøling og gear.  Min motor stod tidligere i en Ford Transit,  men trives godt i en Viksund også. Har ruslet og gått i 10-12 år nå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Peugoet-motorene var et rimelig valg for mange selvbyggere som bygde seg plastsnekke på 80-tallet, og motorene var ofte nye (ikke tidligere stått i bil). Endel ble utstyrt med litt enkle og hjemmesnekrede løsninger på kjølesiden. Mange ble marinisert uten varmeveksler, men hadde i stedet en rør-sløyfe på utsiden av undervannsskroget hvor kjølevæsken sirkulerte. De fleste fungerte med godkjent motortemperatur på rolig gangfart, men var fort oppe på den mørkerøde temp-skalaen når gassen passerte 50%-60% av turtallet. Kreative sjeler doblet ofte lengden på kjølesløyfen (som da ble noen meter...), men med enda dårligere sirkulasjon og kjøling som resultat.  Det var heller ikke så lurt å subbe over en grunne med de utvendige kjølerørene på skroget... 

Er motoren i god stand enda har den sikkert hatt et godt liv de siste 40 år, og er sannsynligvis ikke noe dårligere risiko enn andre motorer fra samme tidsrom. Men  sjekk for all del kjølesystemet og om dette fungerer tilfredsstillende på alle turtall hvis man vurderer båt med en slik installasjon.

Redigert av Phoebe (see edit history)
index skrev 22 minutter siden:

Forskjellen er stort sett kjøling og gear.  Min motor stod tidligere i en Ford Transit,  men trives godt i en Viksund også. Har ruslet og gått i 10-12 år nå. 

Og min har stått i en Cheva pickup og har ruslet i 19 år. Motor fra mellom 1985 og 1990. Tidligere har jeg marinisert Merchedes 180- og 190 D. Perkins traktormotorer også populære en gang i tiden. Marinisering kunne for eksempel kombineres med utstyr for stasjonærmotorer.

Redigert av Hulda (see edit history)

Nei.. Skal gjøre en lang historie kort. Jeg hadde en Wellcraft 21 foter før med Volvo Penta 5,0 V8 motor i. Den havarerte. Kjøpte ny motor til den fra Statene via Sarpsborg Motor. Motoren jeg hadde var en 302 Ford Mustang motor. Vi kjøpte en motor helt ny, satt den i båten, og kjørte den inn. Like etterpå kom det mye lyder. 

Vi tok båten på land og åpnet den. Du vil ikke tro hvordan sylinderveggene så ut..

Endte med motoren ble sendt til Sarpsborg Motor, som videresendte den til eksternt verksted. 

Han som åpnet den, sa etter få minutter at denne motoren hadde vært i båt. Nei sa Sarpsborg Motor, den hadde vært i bil. De hadde ikke fått med seg at jeg skulle ha den i båt. 

Han som åpnet den opp hadde jobbet med motorer i lang tid. Han sa sylindrene var borret opp til minimum for bil. Til båt måtte det være større klaringen. 

Og grunnen til det er egentlig både enkelt og logisk. En båtmotor går i konstant motbakke, mens en bil er avogpå med gassen. Dermed vil en motor i båt bli varmere, og stemplene utvider seg mer. 

Endte med at Sarpsborg Motor måtte dekke det med å borre opp igjen blokken og nye stempler. 40.000 kr kom det på. 

Kalle Well skrev 1 time siden:

Nei.. Skal gjøre en lang historie kort. Jeg hadde en Wellcraft 21 foter før med Volvo Penta 5,0 V8 motor i. Den havarerte. Kjøpte ny motor til den fra Statene via Sarpsborg Motor. Motoren jeg hadde var en 302 Ford Mustang motor. Vi kjøpte en motor helt ny, satt den i båten, og kjørte den inn. Like etterpå kom det mye lyder. 

Vi tok båten på land og åpnet den. Du vil ikke tro hvordan sylinderveggene så ut..

Endte med motoren ble sendt til Sarpsborg Motor, som videresendte den til eksternt verksted. 

Han som åpnet den, sa etter få minutter at denne motoren hadde vært i båt. Nei sa Sarpsborg Motor, den hadde vært i bil. De hadde ikke fått med seg at jeg skulle ha den i båt. 

Han som åpnet den opp hadde jobbet med motorer i lang tid. Han sa sylindrene var borret opp til minimum for bil. Til båt måtte det være større klaringen. 

Og grunnen til det er egentlig både enkelt og logisk. En båtmotor går i konstant motbakke, mens en bil er avogpå med gassen. Dermed vil en motor i båt bli varmere, og stemplene utvider seg mer. 

Endte med at Sarpsborg Motor måtte dekke det med å borre opp igjen blokken og nye stempler. 40.000 kr kom det på. 

Skal ikke uttale meg om det spesifikke fallet, men det høres merkelig ut at en bilmotor da ikke skulle tåle fullgass i noen minutter eller å kjøre i oppoverbakke over lenger tid. Sjøvannskjølte båtmotorer går for øvrig kaldere en en bilmotor for å unngå at salt krystalliserer seg. Man bruker en kaldere termostat. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...