Torsen67 Startet 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2019 Ligger en Windy 26 snekke på finn. Men med ombygget bilmotor. Ut av bildet så ser det ikke så galt ut, men er dette noe å satse på? Peugeot 505 2,5 GTD type: XD3TE 152B (marinisert bilmotor) 1986 model https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=121754743 Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Hei! Dette er vel en Indenor XD 3, ganske lik Volvo Penta MD21 som har noe rufsete rykte. Men det kommer vel helt an på hvordan motoren er kjørt og vedlikeholdt. Synes prisen på båten er høy i forhold til motorisering. Det er jo en motor fra 1986. Det er nok med krefter, jeg har samme båt med 75 hk Yanmar og er fornøyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Hadde ei snekke med VPMD21 fra 76, som du nevner, en Peugeot motor. Er noen år siden og allerede da var det umulig å få tak i en god del nye deler, og vanskelig å få tak i brukte og evt også overhalingssett osv. Om jeg ikke husker feil så er det alutopp på disse så det var velkjent at de måtte kjøres forsiktig opp til driftstemperatur, og forsiktig ned igjen. Så spørs det hvor mange av eierne siden 86 som var bevisst på det ;-) Ligger mye erfaringer og dokumentasjon om du søker på MD21 her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Hadde ikke VPMD21 max 64 hk. I annonsen står det at denne motoren har 110 hk så det kan vel ikke være samme motoren som VPMD21? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Deler til mariniseringen kan også være vanskelig / umulig å skaffe ( spesielt om dette er noe hjemmemekk- marinisering ) Sitér dette innlegget Link to post
salming Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Det är en uppborrad md21 med turbo och intercooler. Fasta cylinderfoder också. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 salming skrev for 2 timer siden: Det är en uppborrad md21 med turbo och intercooler. Fasta cylinderfoder också. Ah, har hørt om turboversjonene. Og ikke noe særlig positivt... Tror jeg hadde styrt klar gitt. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 14 hours ago, sjore said: Hadde ikke VPMD21 max 64 hk. I annonsen står det at denne motoren har 110 hk så det kan vel ikke være samme motoren som VPMD21? Nei det er ikke samme motor, men den er lik. Det er en Indenor motor Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Ok, takk for svar. Tror jeg styrer unna denne. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Tror jeg også hadde gjort det. Ser ut som om det er ordentlig gjort, men med tanke på deletilgang og effektuttak så kan denne bli en potensiell utfordring. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kalle Well Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Det er faktisk forskjell på en bilmotor og en båtmotor. Du kan ikke bare sette en bilmotor rett i en båt og bare kjøre. Men denne er vel tilpasset ? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 9 hours ago, Torsen67 said: Ok, takk for svar. Tror jeg styrer unna denne. Uansett, båten synes jeg er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Disse motorene, altså md 21, står jo ennå i en haug med båter og de kan jo ikke være bare søppel. De må kjøres litt forsiktig, altså bli litt varm før belastning og kjøres noe på tomgang før stans. Hadde en slik motor i båten i nesten 10 år. Aldri prakk med motor men sjøvannspumpa var noe tander. Kjempefin båt dette der. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Martine29 skrev 26 minutter siden: Disse motorene, altså md 21, står jo ennå i en haug med båter og de kan jo ikke være bare søppel. De må kjøres litt forsiktig, altså bli litt varm før belastning og kjøres noe på tomgang før stans. Hadde en slik motor i båten i nesten 10 år. Aldri prakk med motor men sjøvannspumpa var noe tander. Kjempefin båt dette der. Jeg kjenner ikke til den motoren i hele tatt. Jeg snakker om sånn på generell basis kan du ikke bare sette en bilmotor i en båt og tro det er gode greier ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Kalle Well skrev 1 time siden: Det er faktisk forskjell på en bilmotor og en båtmotor. Du kan ikke bare sette en bilmotor rett i en båt og bare kjøre. Men denne er vel tilpasset ? Forskjellen er stort sett kjøling og gear. Min motor stod tidligere i en Ford Transit, men trives godt i en Viksund også. Har ruslet og gått i 10-12 år nå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TideRace Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 (redigert) Peugoet-motorene var et rimelig valg for mange selvbyggere som bygde seg plastsnekke på 80-tallet, og motorene var ofte nye (ikke tidligere stått i bil). Endel ble utstyrt med litt enkle og hjemmesnekrede løsninger på kjølesiden. Mange ble marinisert uten varmeveksler, men hadde i stedet en rør-sløyfe på utsiden av undervannsskroget hvor kjølevæsken sirkulerte. De fleste fungerte med godkjent motortemperatur på rolig gangfart, men var fort oppe på den mørkerøde temp-skalaen når gassen passerte 50%-60% av turtallet. Kreative sjeler doblet ofte lengden på kjølesløyfen (som da ble noen meter...), men med enda dårligere sirkulasjon og kjøling som resultat. Det var heller ikke så lurt å subbe over en grunne med de utvendige kjølerørene på skroget... Er motoren i god stand enda har den sikkert hatt et godt liv de siste 40 år, og er sannsynligvis ikke noe dårligere risiko enn andre motorer fra samme tidsrom. Men sjekk for all del kjølesystemet og om dette fungerer tilfredsstillende på alle turtall hvis man vurderer båt med en slik installasjon. Redigert 28.Mai.2019 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 (redigert) index skrev 22 minutter siden: Forskjellen er stort sett kjøling og gear. Min motor stod tidligere i en Ford Transit, men trives godt i en Viksund også. Har ruslet og gått i 10-12 år nå. Og min har stått i en Cheva pickup og har ruslet i 19 år. Motor fra mellom 1985 og 1990. Tidligere har jeg marinisert Merchedes 180- og 190 D. Perkins traktormotorer også populære en gang i tiden. Marinisering kunne for eksempel kombineres med utstyr for stasjonærmotorer. Redigert 28.Mai.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 index skrev 1 time siden: Forskjellen er stort sett kjøling og gear. Min motor stod tidligere i en Ford Transit, men trives godt i en Viksund også. Har ruslet og gått i 10-12 år nå. Det også, men en viktig forskjell er at det er større klaringen på stempler i en båtmotor enn bilmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Kalle Well skrev 11 minutter siden: Det også, men en viktig forskjell er at det er større klaringen på stempler i en båtmotor enn bilmotor. Hvor er den klaringen? Det må du forklare nærmere, ukjent for meg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Kalle Well skrev 12 minutter siden: Det også, men en viktig forskjell er at det er større klaringen på stempler i en båtmotor enn bilmotor. Nå tuller du fælt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kalle Well Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Nei.. Skal gjøre en lang historie kort. Jeg hadde en Wellcraft 21 foter før med Volvo Penta 5,0 V8 motor i. Den havarerte. Kjøpte ny motor til den fra Statene via Sarpsborg Motor. Motoren jeg hadde var en 302 Ford Mustang motor. Vi kjøpte en motor helt ny, satt den i båten, og kjørte den inn. Like etterpå kom det mye lyder. Vi tok båten på land og åpnet den. Du vil ikke tro hvordan sylinderveggene så ut.. Endte med motoren ble sendt til Sarpsborg Motor, som videresendte den til eksternt verksted. Han som åpnet den, sa etter få minutter at denne motoren hadde vært i båt. Nei sa Sarpsborg Motor, den hadde vært i bil. De hadde ikke fått med seg at jeg skulle ha den i båt. Han som åpnet den opp hadde jobbet med motorer i lang tid. Han sa sylindrene var borret opp til minimum for bil. Til båt måtte det være større klaringen. Og grunnen til det er egentlig både enkelt og logisk. En båtmotor går i konstant motbakke, mens en bil er avogpå med gassen. Dermed vil en motor i båt bli varmere, og stemplene utvider seg mer. Endte med at Sarpsborg Motor måtte dekke det med å borre opp igjen blokken og nye stempler. 40.000 kr kom det på. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Det gjelder ikke US diesel. Spesielt tilfelle. Gjelder heller ikke 4 syl. Volvo. Eller noen av de andre jeg har vært borti. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Kalle Well skrev 1 time siden: Nei.. Skal gjøre en lang historie kort. Jeg hadde en Wellcraft 21 foter før med Volvo Penta 5,0 V8 motor i. Den havarerte. Kjøpte ny motor til den fra Statene via Sarpsborg Motor. Motoren jeg hadde var en 302 Ford Mustang motor. Vi kjøpte en motor helt ny, satt den i båten, og kjørte den inn. Like etterpå kom det mye lyder. Vi tok båten på land og åpnet den. Du vil ikke tro hvordan sylinderveggene så ut.. Endte med motoren ble sendt til Sarpsborg Motor, som videresendte den til eksternt verksted. Han som åpnet den, sa etter få minutter at denne motoren hadde vært i båt. Nei sa Sarpsborg Motor, den hadde vært i bil. De hadde ikke fått med seg at jeg skulle ha den i båt. Han som åpnet den opp hadde jobbet med motorer i lang tid. Han sa sylindrene var borret opp til minimum for bil. Til båt måtte det være større klaringen. Og grunnen til det er egentlig både enkelt og logisk. En båtmotor går i konstant motbakke, mens en bil er avogpå med gassen. Dermed vil en motor i båt bli varmere, og stemplene utvider seg mer. Endte med at Sarpsborg Motor måtte dekke det med å borre opp igjen blokken og nye stempler. 40.000 kr kom det på. Skal ikke uttale meg om det spesifikke fallet, men det høres merkelig ut at en bilmotor da ikke skulle tåle fullgass i noen minutter eller å kjøre i oppoverbakke over lenger tid. Sjøvannskjølte båtmotorer går for øvrig kaldere en en bilmotor for å unngå at salt krystalliserer seg. Man bruker en kaldere termostat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.