Jump to content

Åpen eldre båt, ca 15 fot, hvilken båt er dette?

Snow

Recommended Posts

Skal en bedømme om en båt trenger kort eller lang stamme så er det tallmeter eller tommestokk som gjelder...

Et bilde tatt lavt bakfra er godt egnet til å vurdere anbefalt motorstørrelse.

Hadde en Silver Viking 14.5 fot som jeg antar er rimelig lik denne utifra det lille en ser av bunnkonstruksjon.

Lite fribord, halvkjøl, reiser nesa i selvforsvar for det minste, klarer ikke over 15hk, motoren må trimmes helt inn eller nesten helt inn om det er 15hk. Er laget for kort stamme.

Dette er en 10knops båt... styr unna 20knops planer uten at alle ombord har redningsvest og det er 20 grader i vannet. 

Det er IKKE en Askeladden, det er jeg 98% sikker på. Tobias 15 var det første som falt meg inn (Hadde også oransje innredning en periode), men som andre skriver så skal denne takle 20 hk. De brede bordgangene og luka i front av akterbenker taler derimot for Tobias.

Bårdp skrev 1 time siden:

At det ikke fungerer med den motoren skyldes vel at den skal ha motor med kort stamme

Jeg mistenker heller at dette er et ikke planende skrog. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

index skrev for 3 timer siden:

Er nok Askeladden. Ikke mange andre som hadde den orange fargen oppi. Grei å ro og bruke med liten motor. Uegnet for fart.

Silver vikingen (14.5 fot ?)min fra tidenes morgen var da også like orange oppi ?  Vellldig enig i siste ledd.

Hvis dette er Tobias 15 så burde den lagt seg på plan med 20hk.

Bestefaren til en kompis hadde en  tobias 15 på 80 tallet, med yanaha 8hk, den såg faktisk ut til å plane fint og gikk ca 12-14 knop, vil jeg tippe, synest den gikk uforskammet godt i forhold til motorstørrelse. Det jeg ikke skjønner da er at denne båten i tråden går med baugen opp, burde heller overplanet og ri på kjølen.....

Er tiltpinnen i innerste hullet?

Lang stamme skal ha akterspeilhøyde på 20" ca 51 cm.

Kortstamme 15" ca 38cm.

Dette  ca 90gr i forhold til sjøen....

Når jeg så bildet av den på sjøen, trekker jeg forslaget om Tobias, i alle fall ikke den utgaven som jeg tenkte på. Men Askeladden er det ikke. Ut fra skrogformen ser det ikke ut til å være en båt som er bygget for farten en 20 hk vil gi.

Ingen tvil om at det skal vær en kortstammet påhengs motor på denne. Men den tåler uansett ikke 20 hester 4 takts motor er jeg ganske sikker på. Men ble fortalt av han jeg kjøpte båten at det skulle vær en Tobias.

Det som er at jeg har en venn som har en Tobias 15 fot, den har han med 20hester Honda 4takts motor og lang stamme. 

Den går som en kule og er en fantastisk god båt. 

Snow skrev for 3 timer siden:

Det som er at jeg har en venn som har en Tobias 15 fot, den har han med 20hester Honda 4takts motor og lang stamme. 

Den går som en kule og er en fantastisk god båt. 

Ligner denne båten til kompisen din på din båt?

Et bilde rett fra siden kan muligens hjelpe for å finne ut hvilken båt det kan være....

Et mål fra baug til hekk kan også få bestemt båtens størrelse.......

• 1 år senere...

Dette er nok en Tobias 14 fot vi har make på hytten, den vi har på hytten skal ha lang stamme og er ikke en planene skrog. Vi har 8 hester 2T på den og det fungerer fint.

prøvde med oppskrudd 9,9 det var ikke noe særlig, rullet veldig på kjølen.

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...