Arne2
Jeg kom på en ting .. Om hvorfor man bør slipe vekk eller "glatte ut" deformasjonene i stemplet, hvis dette er praktisk mulig å få til.
Stemplet vil være utsatt for sykliske belastninger, som ved ugunstige forhold kan lede til sprekkdannelse og tretthetsbrudd. "Ugunstige forhold" vil kanskje først og fremst være den type diskontinuitet i metallstrukturen som vi ser i det skadede området. Nå er vel ikke kanten av stemplet den mest belastede delen av stemplet, men det skader jo ikke å ta disse problemstillingene med i betraktning. (Området rundt innfestingen til råden er nok mer kritisk.) Jeg forsøkte å finne noe på nettet som forklarer disse problemstillingene på en enkel måte, men det meste var jo mest "akademisk tåkeprat". Denne filmen var imidlertid ikke så verst og fra ca 8 min ut i filmen så snakker han om hvordan sprekkdannelsen starter, og litt om forebyggelse (tror jeg.)
Her (under) er ellers eksempel på tretthetsbrudd i stempler, men de skyldes ikke at det har oppstått "skarpe kanter" som følge av skade, men på grunn av at man har produsert delene med for skarpe kanter:
Hvis man har et "hakk" eller en "diskontinuitet" i metallstrukturen, så vil dette kunne gi en lokal konsentrasjon av overflatespeninger, som kanskje kan lede til oppsprekking og havari, etter en måned, et år eller to år. Hvis man klarer å "glatte ut" de skadene som er på kanten av stemplet, så reduserer man den teoretiske risikoen for at noe slikt skal skje. (Men kanten av stemplet har nok ikke en veldig stor belastning, slik at dette kanskje ikke er så veldig kritisk, men man vet jo aldri.)
Her er ellers også en trykksak om temaet, men synes ikke den er like klar som filmen:
https://fcp.mechse.illinois.edu/files/2014/07/2-Mechanisms.pdf