Jump to content

Tankmåler for bensin viser mer ved mere strømforbruk

Lenasmartin20

Recommended Posts

Hei! Kjøpte i fjor ny giver og digital klokke til bensintanken i båten. (husker ikke ohm området i farta, men de er riktige for hverandre)  Saken er den at jo  mere strøm jeg bruker, jo mere bensin viser den at det er på tanken! viser måleren 40% og jeg setter på kjøleskapet, stiger det til å vise over 50%!  Skal være kobet riktig ihht medfølgende tegninger!  Noen som har vært borte i lignende problem?

Nei, men har vært borte i nivåmålere i en del andre sammenhenger enn i båt. Prinsippene er vel sannsynligvis forholdsvis like i forhold til "noe annet", for eksempel innenfor industriell automasjon.

Her er det jo i utgangspunktet to mulige eller sannsynlige feilkilder hvor av den ene er mer sannsynlig enn den andre. Den mest sannsynlige årsaken er vel at målesensoren på en eller annen måte blir påvirket av spenningsnivået eller en strømgjennomgang ett eller annet sted. En annen mulighet er vel at det samme gjelder for måleklokka.

Dette kan man jo feilsøke på forskjellig måte, men da må man jo vite hvilken type målesensor det er og hvilken type måleklokke det er snakk om og hvordan de virker. Vet at det opplyses om fabrikkmerke og modell, så er det kanskje mulig å finne ut av det. 

Redigert av Arne2 (see edit history)

Det er ikke noe ukjent fenomen, jeg har lignende "problem" selv. Hos meg er det en billig Wema sak for vanntanken som viser litt forskjellig om forbruksbanken (som instrumentet får spenning fra) er nede mot 12V eller under lading med 14,4V. Så langt jeg har forstått, har ikke selve måleinstrumentet innebygget spenningsstabilisator, kanskje mer kostbare instrumenter har det? Jeg har tenkt å kjøpe en slik billig eBay DC/DC sak som kan gi stabil 12volt ut til måleinstrumentet for spenninger inn mellom feks. 10volt og 15volt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 måned senere...
Lars H. skrev On 27.5.2019 at 21.54:

Det er ikke noe ukjent fenomen, jeg har lignende "problem" selv. Hos meg er det en billig Wema sak for vanntanken som viser litt forskjellig om forbruksbanken (som instrumentet får spenning fra) er nede mot 12V eller under lading med 14,4V. Så langt jeg har forstått, har ikke selve måleinstrumentet innebygget spenningsstabilisator, kanskje mer kostbare instrumenter har det? Jeg har tenkt å kjøpe en slik billig eBay DC/DC sak som kan gi stabil 12volt ut til måleinstrumentet for spenninger inn mellom feks. 10volt og 15volt.

Fikk du tak i noe som løste dette problemet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...