Jannmar
Andy2 skrev for 1 time siden:Jannmar: Hvor får man kjøpt slike boltsjakler til fornuftig pris.
Bruker jeg kun galvanisert sjakkel, så vil ikke bolten gå opp, men sjakkelen kan tæres bort?
Kan jeg bruke både en syrefast og en galvanisert sjakkel for å se hva som holder? Eller blir det feil hvis de to metallene gnisser borti hverandre?
Du får kjøpt sjakler med mutterbolt hos Tess, Erling Haug, Dahle skipshandel og sikkert også flere steder. Firmaer som fører løfteredskaper har slike sjakler.
Det mest vanlige for disse sjaklene er at de er galvaniserte, men i alle fall Dahle Skipshandel har syrefaste.
Prisen vet jeg ikke. Den avhenger av størrelsen.
En galvanisert sjakkel kan tæres bort, men det avhenger veldig av forholdene. Noen steder holder de i årevis, mens det andre steder kan gå relativt fort. Om sjakkelen sitter oppunder blåsa har du jo enkel tilgang til å holde et øye med den.
Hvordan det vil virke med en galvanisert og en syrefast sjakkel ved siden av hverandre har jeg ingen formening om, men det er folk her på forumet som har god greie på dette. Om du velger å bare ha en type, galvanisert eller syrefast, bør du også ha samme materiale i kausa i moringstauet.