Jump to content

Billig varmeveksler ?

Arne2

Recommended Posts

Hvorfor er 316 bedre enn 304 her? Spør fordi jeg er nysjerrig, jeg vet at varmt sjøvann og 316 er en dårlig miks. Men jeg vet ikke helt hvilke egenskaper 304 har I forhold.

Ellers er det vel ikke slik at materialkvaliteter er gode eller dårlige, det går mer på egnet eller ikke egnet til den spesifikke oppgaven.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 15 minutter siden:

Hvorfor er 316 bedre enn 304 her? Spør fordi jeg er nysjerrig, jeg vet at varmt sjøvann og 316 er en dårlig miks. Men jeg vet ikke helt hvilke egenskaper 304 har I forhold.

Ellers er det vel ikke slik at materialkvaliteter er gode eller dårlige, det går mer på egnet eller ikke egnet til den spesifikke oppgaven.

Grunnen er at 304 ikke har innlegert molybden (Mo) som forsterker oksidskiktet til hva-det-nå-heter-igjen, krom (Cr). Men 316 er ikke innmari bra det heller, egentlig ikke sjøvannsbestandig over lang tid. Jeg bruker 316 i eksosanlegget, har sveiset inn anoder, da holder det. Et bedre, og mye dyrere stål i så måte er SMO (produktnavn), står for Six procent MOlybden. De som følger med i fadesetråden 'Byggingen av Hulda...' har fått med seg at det er brukt en del SMO-fittings i dieselanlegget. Det var morrans utredning.

Hulda skrev 35 minutter siden:

Et bedre, og mye dyrere stål i så måte er SMO (produktnavn), står for Six procent MOlybden. De som følger med i fadesetråden 'Byggingen av Hulda...' har fått med seg at det er brukt en del SMO-fittings i dieselanlegget. Det var morrans utredning.

Jeg har SMO I badeplattformen. Bortkastet egentlig, men det var nå tilgjengelig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her var det mye interessant, som jeg må innrømme at jeg ikke visste noe om. (Eventuelt så var det i hvert fall veldig grundig glemt.)

Har googlet opp noe info som bekrefter og beskriver noen av de forskjellene mellom 304 og 316 legering som står nevnt over.

https://www.metalsupermarkets.com/the-differences-between-304-and-316-stainless-steel/

Mange takk for gode og interessante opplysninger!

Redigert av Arne2 (see edit history)

Arne2 - i mange tilfeller er produksjonsmetoden av like stor som materialet kjøleren er laget av.

billige pressede forbindelser skaper ofte spalter, slike spalter vil ofte utvikle korrosjon som er vrien å få øye på og som kan utvikle seg raskt fordi miljøet i spalten er negativt ulikt resten av kjøleren.

Dersom kjøleren punkterer vil du få sjøvann i sylindrene og kostnaden på den skaden gjør at det er min mening at du totalt sparer for lite til å ta den risken...

dieselfan skrev 58 minutter siden:

Arne2 - i mange tilfeller er produksjonsmetoden av like stor som materialet kjøleren er laget av.

Jeg er vel ikke helt, fullstendig, på linje med den vitenskapelige delen av utredningen :-) Dog kan jeg uforbeholdent støtte konklusjonen. Kjøleren vil bli utsatt for spaltkorrosjon/groptæring/spenningskorrosjon. Alle tre kan være forbausende hurtige i utviklingen.

1 hour ago, dieselfan said:

Dersom kjøleren punkterer vil du få sjøvann i sylindrene og kostnaden på den skaden gjør at det er min mening at du totalt sparer for lite til å ta den risken...

Det stemmer vel ikke helt?? - Man får vel sjøvann inn i ferskvanssystemet, og videre inn i kjølekanalene på motorblokka, men ikke like mye som på en sjøvannskjølt motor. ??!

Beklager Arne2 - de fleste moderne dieselmotorer har i dag 2 varmevekslere, dene ene veksler ut varme fra luften som skal inn i motoren og den andre veksler varme ut av den interne kjølekretsen på motoren. 

Når jeg så forholdet mellom inn og ut på bildet du la ved så gikk jeg rett i ladeluftkjøling... det står jo ikkeno sted at det var det du planla.

Dersom du skal kjøle frostveska på motoren din er det helt riktig som du påpeker at da får du kun sjøvann inn i "blokka" på motoren din. Vil ikke anbefale det heller men konsekvensen er på kort sikt betraktelig mindre. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...