Arne2 Startet 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2019 (redigert) Skulle det være mulig å bruke en slik varmevekseler på en Volvo Penta 2003 på 28 hester eller på en annen tilsvarende dieselmotor? (Koster ca 1200,- Kr) https://cdon.no/hus-hage/vidaxl-basseng-varmeveksler-355-x-134-mm-40-kw-p37458407 Noen som har erfaringer eller synspunkter på saken? Redigert 28.Mai.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Det som er problemet med denne, vil være levetiden da den ikke er laget av syrefast, men rustfritt 304. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 https://kmcams.com/products/varmeveksler-rustfri-syrefast-316l Du bør vel heller gå for noe ala dette ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 (redigert) Hvorfor er 316 bedre enn 304 her? Spør fordi jeg er nysjerrig, jeg vet at varmt sjøvann og 316 er en dårlig miks. Men jeg vet ikke helt hvilke egenskaper 304 har I forhold. Ellers er det vel ikke slik at materialkvaliteter er gode eller dårlige, det går mer på egnet eller ikke egnet til den spesifikke oppgaven. Redigert 29.Mai.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 index skrev 15 minutter siden: Hvorfor er 316 bedre enn 304 her? Spør fordi jeg er nysjerrig, jeg vet at varmt sjøvann og 316 er en dårlig miks. Men jeg vet ikke helt hvilke egenskaper 304 har I forhold. Ellers er det vel ikke slik at materialkvaliteter er gode eller dårlige, det går mer på egnet eller ikke egnet til den spesifikke oppgaven. Grunnen er at 304 ikke har innlegert molybden (Mo) som forsterker oksidskiktet til hva-det-nå-heter-igjen, krom (Cr). Men 316 er ikke innmari bra det heller, egentlig ikke sjøvannsbestandig over lang tid. Jeg bruker 316 i eksosanlegget, har sveiset inn anoder, da holder det. Et bedre, og mye dyrere stål i så måte er SMO (produktnavn), står for Six procent MOlybden. De som følger med i fadesetråden 'Byggingen av Hulda...' har fått med seg at det er brukt en del SMO-fittings i dieselanlegget. Det var morrans utredning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Hulda skrev 35 minutter siden: Et bedre, og mye dyrere stål i så måte er SMO (produktnavn), står for Six procent MOlybden. De som følger med i fadesetråden 'Byggingen av Hulda...' har fått med seg at det er brukt en del SMO-fittings i dieselanlegget. Det var morrans utredning. Jeg har SMO I badeplattformen. Bortkastet egentlig, men det var nå tilgjengelig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 index skrev 2 minutter siden: Jeg har SMO I badeplattformen. Bortkastet egentlig, men det var nå tilgjengelig. 316 holder i massevis med god tilgang på oksygen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 (redigert) Her var det mye interessant, som jeg må innrømme at jeg ikke visste noe om. (Eventuelt så var det i hvert fall veldig grundig glemt.) Har googlet opp noe info som bekrefter og beskriver noen av de forskjellene mellom 304 og 316 legering som står nevnt over. https://www.metalsupermarkets.com/the-differences-between-304-and-316-stainless-steel/ Mange takk for gode og interessante opplysninger! Redigert 29.Mai.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Arne2 - i mange tilfeller er produksjonsmetoden av like stor som materialet kjøleren er laget av. billige pressede forbindelser skaper ofte spalter, slike spalter vil ofte utvikle korrosjon som er vrien å få øye på og som kan utvikle seg raskt fordi miljøet i spalten er negativt ulikt resten av kjøleren. Dersom kjøleren punkterer vil du få sjøvann i sylindrene og kostnaden på den skaden gjør at det er min mening at du totalt sparer for lite til å ta den risken... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 dieselfan skrev 58 minutter siden: Arne2 - i mange tilfeller er produksjonsmetoden av like stor som materialet kjøleren er laget av. Jeg er vel ikke helt, fullstendig, på linje med den vitenskapelige delen av utredningen :-) Dog kan jeg uforbeholdent støtte konklusjonen. Kjøleren vil bli utsatt for spaltkorrosjon/groptæring/spenningskorrosjon. Alle tre kan være forbausende hurtige i utviklingen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 1 hour ago, dieselfan said: Dersom kjøleren punkterer vil du få sjøvann i sylindrene og kostnaden på den skaden gjør at det er min mening at du totalt sparer for lite til å ta den risken... Det stemmer vel ikke helt?? - Man får vel sjøvann inn i ferskvanssystemet, og videre inn i kjølekanalene på motorblokka, men ikke like mye som på en sjøvannskjølt motor. ??! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Beklager Arne2 - de fleste moderne dieselmotorer har i dag 2 varmevekslere, dene ene veksler ut varme fra luften som skal inn i motoren og den andre veksler varme ut av den interne kjølekretsen på motoren. Når jeg så forholdet mellom inn og ut på bildet du la ved så gikk jeg rett i ladeluftkjøling... det står jo ikkeno sted at det var det du planla. Dersom du skal kjøle frostveska på motoren din er det helt riktig som du påpeker at da får du kun sjøvann inn i "blokka" på motoren din. Vil ikke anbefale det heller men konsekvensen er på kort sikt betraktelig mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.