Timmeeh Startet 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2019 Hei, jeg ser etter en åpen båt til fiske. Har sett meg ut en Øien 530f, men ny er de litt dyre. Så jeg lurte på om det var selvlensing på de første modellene? Og holder 30hk? Blir maks 400kg last totalt i båten. Er ikke ute etter noen rakett, men ønsker ikke å tyne motor for å holde marsj fart heller. Er det andre alternativer? Båten blir liggende uten tilsyn mer eller mindre halve året, så selvlensing er et must. Budsjett er vel 100k ca. Fisker kreps så må være bred båt, plass til 20 teiner. Har sett på sting men de leveres med evinrude og er noe dyrere. Og har ikke helt troen på evinrude i det lange løp. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Og viktigst av alt. Tåler en Øien 530 10cm våt sny på dekk uten at selvlensingen går under? Noen erfaringer med båt ute vinterstid? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Jeg ville nok ha gått for større motor. Min Yamarin 4300 på litt over 200kg har 30hk, og det er ikke mer enn den må ha. Og med 3-4 fot ekstra og flere hundre kg last I tillegg kan det bli slappe saker dette her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Ja det er sikkert 40hk som er optimalt. Men det dukker gjerne opp en og annen med 30hk også. Så det var om man kunne sett på det som et alternativ. Jeg hørte fra en forhandler som har fått tilbakemeldinger at med 40hk så er den litt vanskelig på full gass. Kaviterte?? Men regner med det var i forbindelse med utleie og folk som leier båt kan sjeldent kjøre båt. Det er jo en kjølbåt med liten eller ingen planingsterskel så den vil nok oppføre seg annerledes enn en planende båt, og fungere bedre med lavere motor. Opp til en viss hastighet såklart. Regner ikke med over 20knop. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Ja, det kan nok fungere. Så lenge du ikke er ute etter fart med full last så går det sikkert greit. Men 40 hk hadde nok vært bedre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Neida sålenge den går 15knop så er jeg fornøyd. ? Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 15 knop får du nok med 25 HK også. Vår Hansvik 500 Fisker (lignende båt) gikk 16 knop med ny 20 HK. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Ok, da skal jeg ikke utelukke 30hk hvis man finner et billig eksemplar. Da er det bare selvlensingen som kan by på problemer vinterstid da. Får lage presenning ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.