Jump to content

Åpen selvlensende båt til fiske

Timmeeh

Recommended Posts

Hei, jeg ser etter en åpen båt til fiske. Har sett meg ut en Øien 530f, men ny er de litt dyre. Så jeg lurte på om det var selvlensing på de første modellene? Og holder 30hk? Blir maks 400kg last totalt i båten. Er ikke ute etter noen rakett, men ønsker ikke å tyne motor for å holde marsj fart heller.

Er det andre alternativer? Båten blir liggende uten tilsyn mer eller mindre halve året, så selvlensing er et must. Budsjett er vel 100k ca. 

Fisker kreps så må være bred båt, plass til 20 teiner. 

Har sett på sting men de leveres med evinrude og er noe dyrere. Og har ikke helt troen på evinrude i det lange løp. 

Ja det er sikkert 40hk som er optimalt. Men det dukker gjerne opp en og annen med 30hk også. Så det var om man kunne sett på det som et alternativ. 

Jeg hørte fra en forhandler som har fått tilbakemeldinger at med 40hk så er den litt vanskelig på full gass. Kaviterte?? Men regner med det var i forbindelse med utleie og folk som leier båt kan sjeldent kjøre båt. 

Det er jo en kjølbåt med liten eller ingen planingsterskel så den vil nok oppføre seg annerledes enn en planende båt, og fungere bedre med lavere motor. Opp til en viss hastighet såklart. Regner ikke med over 20knop. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...