andypanda_ Startet 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2019 Hei Baatplassen, jeg har en plattgatter fra 50-tallet som er på vannet. Det samler seg noe vann i bunnen innimellom som jeg har lyst å få ut. Jeg har noen lensepumper foran midten men tenkte få meg noen lengre bak. Men jeg ser at vannet ikke flyter mellom spantene sånn at det kommer til pumpene - og at det samler seg og ligger inne i de røde feltene på bildet (altså mellom spantene). Det jeg lurer på er: - Bør jeg borre hull i spantene sånn at vannet flyter mellom dem inne i båten? (mellom de røde feltene på bildet) sånn at vannet blir tatt av lensepumpen? - Eller bør jeg ha flere lensepumper i flere av de røde seksjonene? ...lurer også på om det er vanlig med litt vann nederst i båten eller om det bør være helt tett? Den er bunnsmurt for omtrent 4 uker siden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Litt vann har båten bare godt av. Det skal imidlertid være mellomrom mellom ribber, spanter og kjølplanken for at vannet skal samle seg på ett sted. Trolig er disse mellomrommene/kanalene malt igjen over tid. Finn et eller annet som du kan stake dem opp med. Ikke lek snekker nedi der mens båten ligger på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
andypanda_ Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 @Hulda takk for svar - jeg skal ta en nærmere titt og gjøre et forsøk å finne kanaler. Men jeg ønsker uansett sette i en ny lensempumpe - den må vel egentlig skrus inn i bunnen av båten - men treverket i bunnen av båten er jo fuktig. Kan det være farlig å skru nedi det treet nå? Bør jeg feste den på en annen måte til over sesongen og jeg får den opp på land igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Lensepumpa ville jeg skrudd fast i en brakett (som du kan lage til av metall eller tre) som du videre skrur fast på siden av en av bunnstokkene. Ikke i et av bånda (de tynne spantene) eller selve bunnen. Du bør altså ikke skru fast lensepumpa direkte i hudplanken i bunnen av båten, da risikerer du lekkasje hvis skruer skrur seg ut eller tæres opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Glad i båten? Billige elektriske lensepumper og i særdeleshet ditto nivåbrytere er en kilde til krypstrømmer og lutråte. I et slikt smykke av en båt ville jeg funnet noe der det elektriske ikke plasker i vann. Og da blir gjerne sakene skudd fast litt høyere opp. Da blir det kun et par slanger som stikker nedi, klamres fast. Det er teorien. Aktuelle produkter kan jeg ikke, men vet at de eksisterer. Hakkannen kan alt om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.