Arne2
39 minutes ago, Arne Henriksen said:Jeg har en slik, var montert i båten da jeg kjøpte den. Eneste jeg er misfornøyd med er at det ikke er mulig å enkelt koble på en friskluftslange på inntaket. Må ordne noe der tror jeg, nå står den under stikk-køya og drar godluft fra kjølsvinet... not good..
Varmer ihvertfall helt vilt når motoren går, så det er ganske bortkastet å kjøre noe annen varme så lenge man likevel må ha dieselen i gang.
Har du typebetegnelse? Den så ganske interessant ut.
Ser ellers at 12V/10KW koster 3.200,- og det er jo ikke galt. Her ser det ut som at man kan hente den mest velduftende inngående luft der man måtte ønske. (Wunderbaum?)
https://www.maritim.no/eberspacher-defroster-12-vdc-10-kw
24 minutes ago, Euklid said:Pass bare på at motoren klarer å sirkulere kjølevannet skikkelig også etter at alle disse tilleggsdingsene og noen meter slange er montert. Min gamle 2003 var i en periode ikke spesielt happy med å ha en alt for lang tilleggskrets, men dette kan jo løses med pumper.
Men uttak 21 og 23 det er vel en ekstra krets som kommer i tillegg til den ordinære kjølingen, slik at man får en større flow av kjøleveske i motoren?? (I dag så er denne kretsen stengt med en kran i min båt, slik at denne kretsen eventuelt med innsatt varmeksler/kabinheater kommer til som tilleggskapasitet for kjøling.)
Synes tanken om å bruke motorvarme er god. For det første så medfører det ingen brannfare. For det annet så er det jo varme og energi som ellers får tapt. For det tredje så bør man ikke få noen ekstra problemer med avgass og lukt. Hvis man kombinerer motorvarme med landstrøm, så bør det være bra nok. Den gamle parafinbrenneren ga jo litt varme men den hadde samtidig litt egenskaper som apparat for avsvidde øyenbryn, grillede fingertupper, gasskammer, eksplosjon og framtidig selvmord, så den forsvant ut.