Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

På basis av tips over så skrudde jeg av eksosbendet for å ta en nærmere kikk. Det viste seg at selve eksosbendet så ut til å være i OK stand, mens at det lille røret som leder sjøvann inn i eksosbendet var tilnærmet tett. Fikk renset opp dette vha en skrutrekker og det kom ganske mye svart "gørr" ut av dette røret.

 

Det viste seg imidlertid at uansett hvor forsiktig man er, så skal det godt gjøres å unngå å skade den pakningen som er mellom blokken og motorblokken. Det så ut som om pakningen hadde delt seg på midten og at halvparten lå klistret mot motorblokka og halvparten mor eksosbendet.

 

Når jeg skrudde dette sammen så kunne det se ut som at mengden av kjølevann ut i fra eksosen har blitt noe bedre. 

Men så et nytt problem: På grunn av en skadet pakning så sto det en stråle med vann ut fra flensen og retning luftfiltret. Sjøvann i luftfilteret er sikker ikke spesielt bra. Tenker å ringe Volvo på mandag og spørre etter en ny pakning og hvis ikke det går så er "plan B" å bruke en eller annen "tetningsmasse" eller "gasket sement", altså noe fra en tube som tetter. (Det dreier seg jo om vann og da skulle jo temperaturen være under 100 grader.)

 

Er det noen som har et godt forslag?

 

Her er jo en, men de er utsolgt her i distriktet, og det finnes sikkert noe "enklere og billigere".

 

https://www.maritim.no/loctite-5188-pakningsement-50-ml

Arne2

Arne2

På basis av tips over så skrudde jeg av eksosbendet for å ta en nærmere kikk. Det viste seg at selve eksosbendet så ut til å være i OK stand, mens at det lille røret som leder sjøvann inn i eksosbendet var tilnærmet tett. Fikk renset opp dette vha en skrutrekker og det kom ganske mye svart "gørr" ut av dette røret.

 

Det viste seg imidlertid at uansett hvor forsiktig man er, så skal det godt gjøres å unngå å skade den pakningen som er mellom blokken og motorblokken. Det så ut som om pakningen hadde delt seg på midten og at halvparten lå klistret mot motorblokka og halvparten mor eksosbendet.

 

Når jeg skrudde dette sammen så kunne det se ut som at mengden av kjølevann ut i fra eksosen har blitt noe bedre. 

Men så et nytt problem: På grunn av en skadet pakning så sto det en stråle med vann ut fra flensen og retning luftfiltret. Sjøvann i luftfilteret er sikker ikke spesielt bra. Tenker å ringe Volvo på mandag og spørre etter en ny pakning og hvis ikke det går så er "plan B" å bruke en eller annen "tetningsmasse" eller "gasket sement", altså noe fra en tube som tetter. (Det dreier seg jo om vann og da skulle jo temperaturen være under 100 grader.)

 

Er det noen som har et godt forslag?

 

Her er jo en, men de er utsolgt her i distriktet, og det finnes sikkert noe billigere.

https://www.maritim.no/loctite-5188-pakningsement-50-ml

Arne2

Arne2

På basis av tips over så skrudde jeg av eksosbendet for å ta en nærmere kikk. Det viste seg at selve eksosbendet så ut til å være i OK stand, mens at det lille røret som leder sjøvann inn i eksosbendet var tilnærmet tett. Fikk renset opp dette vha en skrutrekker og det kom ganske mye svart "gørr" ut av dette røret.

 

Det viste seg imidlertid at uansett hvor forsiktig man er, så skal det godt gjøres å unngå å skade den pakningen som er mellom blokken og motorblokken. Det så ut som om pakningen hadde delt seg på midten og at halvparten lå klistret mot motorblokka og halvparten mor eksosbendet.

 

Når jeg skrudde dette sammen så kunne det se ut som at mengden av kjølevann ut i fra eksosen har blitt noe bedre. 

Men så et nytt problem: På grunn av en skadet pakning så sto det en stråle med vann ut fra flensen og retning luftfiltret. Sjøvann i luftfilteret er sikker ikke spesielt bra. Tenker å ringe Volvo på mandag og spørre etter en ny pakning og hvis ikke det går så er "plan B" å bruke en eller annen "tetningsmasse" eller "gasket sement", altså noe fra en tube som tetter. (Det dreier seg jo om vann og da skulle jo temperaturen være under 100 grader.)

 

Er det noen som har et godt forslag?

Arne2

Arne2

På basis av tips over så skrudde jeg av eksosbendet for å ta en nærmere kikk. Det viste seg at selve eksosbendet så ut til å være i OK stand, mens at det lille røret som leder sjøvann inn i eksosbendet var tilnærmet tett. Fikk renset opp dette vha en skrutrekker og det kan ganske mye svart "gørr" ut av dette røret.

 

Det viste seg imidlertid at uansett hvor forsiktig man er, så skal det godt gjøres å unngå å skade den pakningen som er mellom blokken og motorblokken. Det så ut som om pakningen hadde delt seg på midten og at halvparten lå klistret mot motorblokka og halvparten mor eksosbendet.

 

Når jeg skrudde dette sammen så kunne det se ut som at mengden av kjølevann ut i fra eksosen har blitt noe bedre. 

Men så et nytt problem: På grunn av en skadet pakning så sto det en stråle med vann ut fra flensen og retning luftfiltret. Sjøvann i luftfilteret er sikker ikke spesielt bra. Tenker å ringe Volvo på mandag og spørre etter en ny pakning og hvis ikke det går så er "plan B" å bruke en eller annen "tetningsmasse" eller "gasket sement", altså noe fra en tube som tetter. (Det dreier seg jo om vann og da skulle jo temperaturen være under 100 grader.)

 

Er det noen som har et godt forslag?



×
×
  • Create New...