Jump to content

Hvor nøye er båtfolket med skrogene sine?

Nerdy

Recommended Posts

Hei!

Har vårpuss for første året på min 2005 Ibiza 24, båt ble kjøpt ifjor fra Ibiza forhandler på sørlandet.

Båten er 1 eiers båt før meg, og vært samme Iblza forhandler har hatt lagring og vedlikehold siden båten var ny. Typisk brukt 2-3 måneder hvert år.

Jeg har begynt på bunnen på båten, og har funnet 6 forskjellige plasser med skader i gelcoaten, hakk langs stegene og i kjølen, to av disse på opptil 15 cm. Jeg registrer videre at det er bunnstoffet rett oppå alle skadene, er ikke gjort noe stell fra forhandler utifra dette, og utifra bunnstoff mengde så tror jeg ikke dette er fra sesongen før jeg kjøpte den. Må innrømme jeg blir litt skuffet, er jo kun snakk om gelcoat som har blitt hakket av, ingen skader i laminatet.

Selv har slipt dette ned og hatt 3 strøk epoksy primer vått i vått over, gadd rett og slett ikke sparkle da jeg ikke ser vitsen med dette. Så lenge det er tett er jeg fornøyd.

Hvor nøye burde man være? Spiller sånne hakk strengt talt noen rolle? Noen som faktisk har opplevd følgeskade av dette? For når man leser tråder her inne så har jeg jo skjønt enkelte har relativt sterke meninger om hvor nøye dette burde utføres...

Riper i gelcoat som går inn til laminatet ville jeg ha sparklet med gelcoatsparkel før grunning. Det er jo så innmari enkelt.

Hos deg, hvor alle skadene kommer under bunnstoffet, trenger du heller ikke ta hensyn til at fargen er lik, og du kan derfor kjøpe en boks hvit gelcoatsparkel og en flaske aceton hos biltema. Koster ikke mange kronene, og du bruker ikke mange kalorier på jobben. Skjønner egentlig ikke vitsen med å "hoppe over" dette.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Ser den. Jeg gikk grundig over skroget dette året, og så en del slike små hakk/hull i gelcoat siden jeg strippet ned alt bunnstoff. For det meste småsår og enkelt å overse hvis man ikke tar seg tid til å studere nøye. 15cm sår hørtes litt mer skjødesløst ut. Når det er sagt: Disse plastdingsene våre flyter nok også selv etter at vi selv har kastet anker og sitter godt fortøyd på land.

Guest Thostr
31 minutes ago, Nerdy said:

Ja men som jeg skriver, når gelcoat er skallet av noen veier rett inn på glassfiberen. Alså ikke nødvendigvis skade i laminatet men glassfiberen vil jo evnt suge vann der det ikke er noe gelcoat igjen.

Så ikke at du skrev at glassfiber var eksponert. Eksponert glassfiber ville jeg ansett som laminat-skade dvs kontrollert ift delaminering o.l. og epoksy-behandlet slik det høres ut som du har gjort om alt var ok.

Redigert av Thostr (see edit history)
Nerdy skrev for 8 timer siden:

Ja jeg sliper ned så det er rene kanter, og ingen små hull/sprekker

Da er jo jobben gjort. Å legge i gelcoatsparkelet er "a piece of cake" og tar deg i dette tilfellet en brøkdel av tiden du brukte på grunnarbeidet /slipingen av sprekkene. Men vi velger selvfølgelig selv hva vi vil gjøre med egne båter.

Kan utrolig nok utgjøre en del for farten og drivstofføkonomien på en så liten båt også. Jeg hadde en wesling hvor det var noen småskader i steglistene. Å utbedre det utgjorde nesten 2 knop i toppfart på båten. 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...