Jump to content

Eksosutløp gjennom akterspeil og ned i vannet?


Larss1

Recommended Posts

Jeg vurderer bytte mine 2 x KAD 300 med drev, til Yanmar 8LV370 med yanmar's drev ZT370E.

Disse motorene er bredere enn eksisterende, men ved å ta eksos ut gjennom akterspeilet og ikke gjennom drevene blir det nok plass til at det også blir servicevenlig mellom motorer. 

 

Spørsmålet er hva som er optimal føring av eksos, det er kanskje via lydpotte, men det krever mye plass. Verkstedet anbefaler å føre eksosen ut gjennom skroget over vannlinjen, og i ett bend på utsiden slik at eksosen kommer ut under vannlinjen. 

 

Ønsker minst mulig støy ved tomgang, men samtidig en sikker løsning. 

 

392788573_3Dtegningmotormeddrev.JPG.39d94777f217b41910632f0f7e5ec543.JPG

Link to post

Har noen tanker som kanskje kan være nyttige for deg:

  • Ville under ingen omstendighet senket eksosens høyeste punkt slik det er i dag.
  • Dersom den orginale eksosen har noen form for tilbakeslagsventil bør din modifiserte variant også ha det.
  • Dersom eksosen i motorrommet er kjølemantlet (har kjølekappe) så bør din nye løsning ha det også

Det kritiske i en slik innstallasjon er dersom du slår bakk med en motor...     håper dette kan hjelpe deg å evaluere

 

Link to post

Hei 

Det er veldig lite du skal gjøre bak der,personlig ville jeg ført eksos gjennom drev hvis mulig.( smørenippel og oljeslange på babord motor blir veldig vanskelig å komme til).

Skal du ha fjernkontroll løsning? Hvis ikke kan du kanskje bruke bravo-adapter til dpe transom (sjekk med leverandør).

Hvis du går for potte løsning ville jeg lagt det over vannlinjen så du slipper bobling på tomgang.

 

snuska 

 

Link to post
dieselfan skrev for 1 time siden:

 

  • Ville under ingen omstendighet senket eksosens høyeste punkt slik det er i dag.
  • Dersom den orginale eksosen har noen form for tilbakeslagsventil bør din modifiserte variant også ha det.
  • Dersom eksosen i motorrommet er kjølemantlet (har kjølekappe) så bør din nye løsning ha det også

Det kritiske i en slik innstallasjon er dersom du slår bakk med en motor...     håper dette kan hjelpe deg å evaluere

 

Gode innspill! Eksosen høyeste punkt blir ikke endret, og det er også høyeste punk på motor så jeg tror ikke det er nødvendig med svanehals (?) se rød ring i bildet nedenfor, dette er eksos ut (2 små turboer, eksosen får til samlebend på toppen der). Om eksosføringen er kjølemantret vet jeg ikke, skal høre med verkstedet, takk for tips. 

 

20190529_233204.jpg.1f64c145ab15678f626e751628fe8888.jpg

snuska skrev 1 time siden:

Hei 

Det er veldig lite du skal gjøre bak der,personlig ville jeg ført eksos gjennom drev hvis mulig.( smørenippel og oljeslange på babord motor blir veldig vanskelig å komme til).

Skal du ha fjernkontroll løsning? Hvis ikke kan du kanskje bruke bravo-adapter til dpe transom (sjekk med leverandør).

Hvis du går for potte løsning ville jeg lagt det over vannlinjen så du slipper bobling på tomgang.

 

snuska 

 

Det blir ikke plass å ta eksos ut drev, det er pga eksosrøret går fra toppen på motorer og ned ved siden av motor og ut drev. Se bilde, røret er markert rødt:

342280832_Eksosutlp8LV-370.jpg.db7e86cbb397ea90960e9321ab504934.jpg

 

Eksospotter tar mye plass i ett allerede trangt motorrom, så det ønsker jeg unngå. 

 

Det blir joystick styring, men tenker bruke adapterplate fra mercruiser. 

Midtpinne skrev 1 time siden:

Jeg gikk fra eksos som hadde utløp rett under vannlinjen til ca. 20cm over vannlinjen. Jeg var bekymret for økt lydnivå, men det var i realiteten ingen forskjell. Jeg har lydpotte.

Det er sikkert beste løsningen, men tenker det blir trangt i motorrommet med store eksospotter 

Link to post

Grunnen til at jeg spør om joystick er vel at den krever en minimum c/c avstand på drev så da burde det være plass til å kjøre eksos ut drev. Kan ta noen mål men det er ikke så galt som snitttegning, da jeg tror er plass på styrbord side av babord motor til eksos. Hvis ikke styring krever for mye plass 

 

 

A83EF332-E553-49F7-ACB3-34B4B29F268E.jpeg.4b2bfeb6edb890a636db8de5a5fb844d.jpeg

 

Hvis Yanmar godkjenner installasjon med eksos ut rett over drev er jo det en fin løsning. Kunne vært gøy å se bilde av hekk med transom og vannlinje.

 

snuska

 

 

 

Link to post
snuska skrev for 3 timer siden:

Grunnen til at jeg spør om joystick er vel at den krever en minimum c/c avstand på drev så da burde det være plass til å kjøre eksos ut drev. Kan ta noen mål men det er ikke så galt som snitttegning, da jeg tror er plass på styrbord side av babord motor til eksos. Hvis ikke styring krever for mye plass 

 

 

A83EF332-E553-49F7-ACB3-34B4B29F268E.jpeg.4b2bfeb6edb890a636db8de5a5fb844d.jpeg

 

Hvis Yanmar godkjenner installasjon med eksos ut rett over drev er jo det en fin løsning. Kunne vært gøy å se bilde av hekk med transom og vannlinje.

 

snuska

 

 

 

 

Hei Snuska, Yanmar anbefaler 100 cm C/C avstand mellom drev. Jeg har i dag 93 cm. Yanmar har fått mål og mener det skal gå fint med C/C 93 cm dersom man tar eksos ut gjennom skroget. De satte opp 2 motorer ved siden av hverandre med C/C 93 cm og sendte bilde:

8LV_senter_avstand_93Cm_(002).jpg.67b6e96d4969706df8ad416ab0cde9ef.jpg

 

Trangt blir det, men det går, jeg har vært i mange motorrom som har det vesentlig trangere :yesnod:

 

Det er bare noen cm mellom toppen av transom og badeplattform:

 

Screenshot_20190530-113154_Dropbox.jpg.c3e884d8c288c5adc14529f6f508297d.jpg

Link to post
dieselfan skrev 50 minutter siden:

Imponerende motorpakker :thumbsup: 

 

Hvor mange cm får du fra vannlinje til eksosens indre diameters laveste punkt der eksosrøret er på det høyeste ? (var det mulig å skjønne den?)

Det har jeg ikke målt, vet du om det er en tommelfingerregel på dette? Om det f.eks er under x antall cm så anbefales svanehals? Jeg vil jo ikke ha sjøvann i turboene :thumbsdown:

Link to post

Regner med at du er helt "elektrisk" nå etter å få de nye vidunderne på oppi båten og ut på havet ....

Noen tommelfingerregel kjenner jeg ikke til.

Ville for egen del ikke montert dersom Yanmar ikke kan fortelle deg hva dette målet skal være for å sikre en installasjon som kan brukes på en normal måte uten å ta skade.

Dersom Yanmar anbefaler å modifisere eksosen bør det det klart fremgå om dette er i henhold til Yanmars krav til installasjon eller ikke.

 

Min mening er at det er din plikt å gi informasjon til Yanmar skriftlig om vannlinje i forhold til skjoldet og at Yanmar deretter svarer deg utvetydig om dette er godkjent av Yanmar for gjeldende motor eller ikke.

 

Må anta at dette er noe med det første en maritim skadeetterforsker vil spørre om.... så dersom du planlegger utvidet forsikring... ville jeg ikke nølt.

 

Det føles ikke godt å gi deg råd som kanskje vil forsinke ferdigdatoen din... men heller det enn en skade på motoren som "ingen" vil ta ansvar for og du sitter igjen med regninga på...

 

Lydpotter vil ofte dempe bakstrømspulser også. Her har du begrenset plass, du må ta en vrien besluttning.

En god tilbakeslagsventil vil hjelpe betydelig, jobber med slike for sjøvann i perioder, men jeg kjenner ikke til en kompakt lett en som jeg tør anbefale så lenge den vil stå i skvalpesonen gjennom mange år... det er tøffe driftsforhold. :crazy:

 

Håper ikke dette bare oppfattes som skremsel. Min hensikt er å prøve å sikre at du har vurdert det og det.. også :thumbsup:

Link to post
dieselfan skrev 5 minutter siden:

Håper ikke dette bare oppfattes som skremsel. Min hensikt er å prøve å sikre at du har vurdert det og det.. også :thumbsup:

På ingen måte dieselfan, det var gode momenter å ta med videre. Tenker jeg skriver en kort mail til verkstedet som har gitt tilbudet (autorisert yanmar) å informerer om avstanden vannlinje og CC eksos høyeste punkt på motor og orienterer at det er deres ansvar å besørge korrekt og godkjent installasjon. Har forøvrig fått fastpris på tilbud, komplett installasjon med demontering av eksisterende motorer, alt elektrisk osv. Når jeg henter båten skal alt være tipp-topp å bare kjøre, det har jeg også fått bekreftet på mail, at eventuelle følgefeil av installasjonen som måtte oppstå i ettertid utbedres vederlagsfritt av verkstedet. Jeg er forøvrig meget fornøyd med dette verkstedet å har full tillit til det de gjør, profesjonell i alle ledd. Har diskutert installasjonen med de noen måneder nå, de ville forsikre at installasjonen lot seg gjøre, og at det blir bra. 

Link to post

Jeg spurte om det var mulig å speilvende eksosutløpet (merket rødt i bildet nedenfor) på styrbord motor, da ville det latt seg gjøre å føre eksos ut drev på "vanlig måte". Men det lot seg ikke gjøre, Yanmar syntes forøvrig det var en god idé, skulle vært opsjon på disse motorene siden de er så brede og mtp de som ønske bytte fra rekke 6'er til V8. 

2080143181_Eksosutlp8LV-370.jpg.760f93a22fa6a2c494586b6e084af814.jpg

Med speilvendt eksosutløp på styrbord motor ville det blitt slik:

1256541454_Dobbelinnstallasjon8LV-370.jpg.bc942749bf7804c029275cfbc0064b2b.jpg

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...