Jump to content

Yamaha 20 autolube 1995 , får ikke start

Quattro

Recommended Posts

Hei ! 

Etter å ha åpna motor og byttet stempelsett + nytt pakningssett på powerhead. Etter å ha montert alt riktig med moment osv, så vil ikke motor starte. Ohmet begge coiler, disse ble målt til 3,12 Ohm. Før motor ble demontert så måtte jeg dra seg trent i "hæl" for den startet første gangen. Men oppstart seinere må det draes litt men ikke på langt nær så mye før den kom. Noen som har noe forslag til hva dette kan være? Forslag til hva som kan måles ut for å sjekke nærmere? 

Kan det være tennspole som ligger under svinghjulet? Det er litt rustent under der, men pusset forsiktig på di som går i mot svinghjulet.

Har også pusset alle jordingspunkter jeg kan se.

Motor er av Yamaha 20 autolube 1995

håper på noen kjappe tips og råd da jeg gjerne skulle hatt den i gang "i går"

Redigert av Quattro (see edit history)
nomen skrev 2 minutter siden:

Får du gnist på pluggene?

Er pluggene våte av bensin etter å ha dratt i snora?

Kan du ha "tuklet" med timing? d.v.s at pluggen ikke gnistrer på rett tidspunkt (hvis de tenner da)

Gnister litt litt på sylinder 2. Sylinder 1 er det ikke noe. Er jo en styretapp på veiva til svinghjulet, den skal vell ikke kunne endres på tenning da? Er vell ikke noe opptiming på 2 takter (?) 

ja pluggene blir våte av bensin etter å ha dratt i snora. 

Da er det nok noe med tenningssystemet ditt som er feil.

Skal nok godt gjøres å endre noe på timinga på en 2 takter ja, ville bare ta det med for ordens skyld.

Jeg har desverre ikke mye å bidra med på ett slikt tenningsanlegg. Kan det være dårlig kontakt noe sted? Det er vel en slik CDI boks el. som handterer tenninga (eller er det bare 4 taktere?)

Du kan jo kryssbytte coilene og se om den lille gnisten "blir med over" på den andre pluggen.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 1 minutt siden:

Da er det nok noe med tenningssystemet ditt som er feil.

Skal nok godt gjøres å endre noe på timinga på en 2 takter ja, ville bare ta det med for ordens skyld.

Jeg har desverre ikke mye å bidra med på ett slikt tenningsanlegg. Kan det være dårlig kontakt noe sted? Det er vel en slik CDI boks el. som handterer tenninga (eller er det bare 4 taktere?)

Du kan jo kryssbytte coilene og se om den lille gnisten "blir med over" på den andre pluggen.

Det er bra:)

lurer litt på det selv, men pusset forsiktig i ledningsskjøtene til coilene for å få best mulig kontakt. Akkurat det vet jeg ikke, men regner vell nesten med at CDI boksen styrer tenninga(?) 

har prøvd å kryssbolt uten hell, eller jeg prøvd å dra for starte uten hell. 

Kan sjekke nøyere i morgen, med kryssbytte.

Har du tydlig rust på innsiden av svinghjulet må svinghjulet av og pusses innvendig på magnetflater.

Har du bare litt ruffs på kontaktflatene kan du holde smergelpapir på innsiden av svinghjulet med fingertuppene og bevege litt frem og tilbake... 

Er det ikke plass til et vannslipepapir er det for trangt.

Har do målt kompresjon?

Har du åpnet flotørkammer bunnskruer og fushet gjennom med blæra på slangen ?

dieselfan skrev for 10 timer siden:

Har du tydlig rust på innsiden av svinghjulet må svinghjulet av og pusses innvendig på magnetflater.

Har du bare litt ruffs på kontaktflatene kan du holde smergelpapir på innsiden av svinghjulet med fingertuppene og bevege litt frem og tilbake... 

Er det ikke plass til et vannslipepapir er det for trangt.

Har do målt kompresjon?

Har du åpnet flotørkammer bunnskruer og fushet gjennom med blæra på slangen ?

På innsiden av svinghjulet er det fint, den glatte banen er blank og fin. Har pusset forsiktig på kontaktflatene på den delen som står igjen når svinghjulet taes av da det var rust på disse. 

Målt kompresjon og den er bra, 6,8bar på sylinder 1(øverst) og 7bar på sylinder 2.

nei det har jeg ikke gjort, men renset forgassere på nytt igjen i går. Men du tenker å åpne skruene og pumpe på blæra slik at det får rent godt i mellom ?

Ja, å åpne skruene i bunnen av forgasserene (flotørhuset) er en enkel og nyttig test som sjekker flere ting på en gang.

Det fjerner også nesten alt av vann og slush fra forgasserne og kan med fordel gjøres til en fast vane 2-3 ganger i sesongen for å motvirke problemer også.

Har du husket å montere det lille staget som overfører fortenning fra gassen til tenningsplata ?

Er du helt sikker på at Woodruff kilen (halvmånekile) står på plass i svinghjulet?

dieselfan skrev 4 minutter siden:

Ja, å åpne skruene i bunnen av forgasserene (flotørhuset) er en enkel og nyttig test som sjekker flere ting på en gang.

Det fjerner også nesten alt av vann og slush fra forgasserne og kan med fordel gjøres til en fast vane 2-3 ganger i sesongen for å motvirke problemer også.

Har du husket å montere det lille staget som overfører fortenning fra gassen til tenningsplata ?

Er du helt sikker på at Woodruff kilen (halvmånekile) står på plass i svinghjulet?

Kan prøve det også, men drivstoffet er nytt og nylig renset gassere. Ja staget er montert. Ja det er jeg helt sikker på. Kan det være noe med tenningsspolen under svinghjulet ?  

Er det riktig at du har "av-og-til" gnist på en sylinder og ikke gnist på den andre i det hele tatt?

Når du ikke deler typebetegnelse på motoren er det ekstra nyttig med bilder.

Er vel ganske vanlig at en ser seg blind på egen motor.... også kommer det en forbi som ser med en gang... jammen den da? også er det løst.

Kryssbytting er jo tingen , men når det kan synes som om ingen av "gnistprodusentene" dine er helt friske ville jeg forsøkt å få lånt ett sett 

dieselfan skrev Just now:

Er det riktig at du har "av-og-til" gnist på en sylinder og ikke gnist på den andre i det hele tatt?

Når du ikke deler typebetegnelse på motoren er det ekstra nyttig med bilder.

Er vel ganske vanlig at en ser seg blind på egen motor.... også kommer det en forbi som ser med en gang... jammen den da? også er det løst.

Kryssbytting er jo tingen , men når det kan synes som om ingen av "gnistprodusentene" dine er helt friske ville jeg forsøkt å få lånt ett sett 

Ja det er riktig, av og til eller lite gnist på sylinder 2 og ikke noe på sylinder 1.

skal få tatt litt bilder etterpå av motor og div av motor. Dette er en 6L2/20D

ja det er veldig lett å se seg blind da man holder på med egen motor. Håpa det var en bagatell :-)

men da skal vel coilene gjøre utslag ved måling av Ohm ? 

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Tror den sender strømmen til jord når ledningene er koblet og at du får start når ledningene separeres...  beklager det der går på autopilot med motoren foran meg men når en starter å tenke da er det 50/50...  om gnisten din forsvinner helt så er det jo motsatt. 

Det tar 2 min å prøve...

dieselfan skrev 44 minutter siden:

ville ha gjort det samme med den lille bryteren på giroverføringa som nekter deg og starte motoren om der står i gir. Har opplevd at den bryteren viggler både på grunn av at den er løs og fordi den var sprukket og defekt 

Hjalp ikke å kutte ledningen til dømansknappen, prøvde også å skru ut den veieren, den går lett ut uten noe problem. Jeg har smørt denne inn med fett på plastikkhylsa som går mot svinghjulet, har dette noe å si? 

Her er noen bilder av tenningspole under svinghjul, men syns dette  ser bra nok ut ? 

811403C8-1D34-46C6-8800-A5A8F337D071.jpeg

D75173C1-7BE7-448A-BF65-B0D598F44338.jpeg

10005619-32D9-43E8-ADA2-2949CB25F637.jpeg

11221586-8DB8-4656-93BC-1108932A4CEA.jpeg

A42C0077-4686-4B94-ABE8-230D0A959667.jpeg

dieselfan skrev 15 minutter siden:

Bra !! fine bilder. Tviler på at det er direkte årsaken til dine problemer.

Dersom svinghjul fortsatt er av ville jeg pusset rene flatene som den i gul ring.

Utifra fargen på blokka er det neppe 95 du har.

Yam 20D  Tennspole.jpeg

Da skal jeg pusse alle disse flatene rene og blanke. Kan dette være grunnen til at den er litt tungstartet å? 

Det står 6L2 Y-1 på blokka så trodde dette var en 95? Men fargen tilsier 94? Dark blue er fargen(?) 

Etter å ha fulgt ledningene fra dette tenningssystemet så ser jeg at to ledninger ikke er koblet til og den ene går fra den svarte boksen og den andre fra tenningsspolen ? Hvor skal disse kobles til ? Korteste ledning på nederste  bilde går til den svarte boksen og den lengre går til tenningsspolen. Tok bilder av di ledningene som ikke var tilkoblet noe. 

Har koblet ledninger på samme farger.

65DA7DAC-E621-4D2E-99C9-C6A54A69CDB6.jpeg

7D42F9A6-F721-406E-8565-1706C143B976.jpeg

F07B3BFF-F8AF-41A7-B1A1-D07E3366A96A.jpeg

9C3E207C-42C7-4090-881C-01899AC11708.jpeg

283E9974-D071-487E-8B25-720B344B41DC.jpeg

Redigert av Quattro (see edit history)
dieselfan skrev 1 minutt siden:

Du kan sende meg IM med nærbilde av merkeplata så skal jeg si deg når den er produsert.  (marsker serienummeret, det trenger jeg ikke vite)

Da finner du riktig koblingsskjema også kanskje den går som en kule ?

Merkplata er borte, er derfor jeg trodde bokstav på motoren ville gi en viss angivelse av årstall. Har en service manual til 20D, får se hva jeg finner ut av, men pusser også godt di kontaktflatene også 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...