Jump to content

El-motor til jolla - hvilken, og hva slags batteri?

ko-stens

Recommended Posts

Har en liten 10-fots "ultralett" Askeladden under oppussing (jfr. tidligere tråd, en Askungen". Har flikket litt på den med polyester og skal ha på ny fenderlist og kjøllist og male den på nytt, så er den klar. Men så grubler jeg litt på om jeg skal investere i en liten elektrisk båtmotor. Men slike motorer har jeg aldri satt mine bein i...

Fiskevannet er ikke mer enn drøyt 400 meter langt og 100 meter bredt, så årer er selvsagt utstyr, men det er jo kjekt å ha litt motorhjelp når en er alene i båten i tilfelle det er litt vind. Slipper i det minste å kave og plaske med årer hele tiden. 

Lurer litt på billigste sort, inntil kanskje ca 1 500,-. 

Ser at Clas Ohlson har Minn Kota til 1 530,-. Den har 13,6 kg trekkraft. Kan dette være noe når totalvekten kanskje kan bli inntil 200 kg? Trenger vel knapt dorgefart i og med at vannet er så lite. Rekker jo knapt å kaste ut før en er på andre siden! 

https://www.clasohlson.com/no/Minn-Kota-Endura-C2-30-båtmotor/31-5208?gclid=Cj0KCQjw_r3nBRDxARIsAJljleF9KkL2HHfSxWDHTEUn8WDky2E-xiCKv32wHoV8G5cpeT3zqgSrhYAaAiLkEALw_wcB

Finnes det bedre alternativer enn denne som ikke er dyrere, egentlig? Biltema?

Hva med batteri til slike motorer? Bruker man "mopedbatteri" eller en tung kladd av et fritidsbatteri? Har et slikt ca 70 ah i garasjen som ikke brukes. Et par timers rekkevidde holder nok i massevis. 

Lite bilde av båten i "tørrdokken"... 

20190522_202557.jpg

Redigert av ko-stens (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...