Nordkapp_17 Startet 30.Mai.2019 Del på Facebook Startet 30.Mai.2019 (redigert) Båten er en Buster Supermagnum 23fot som veier ca 1600 kg med fulle tanker og 3 pers. I dag står en Rebell 14 3/4 23". Max WOT er 5000rpm. Toppfart 47 knop. Mellom 10-22 knop er det et "hull" der motor ikke klarer å holde farten ujevn uten å miste rpm og fart. Motor er montert på midterste hull. Har en Viper 14 1/3 22" på hånden som er til vurdering. Hvil den hjelpe meg med "hullet" samt høyere RPM på WOT? Jeg mener og tror denne ekvipasjen er god for 50 knop ++ Gode innspill tas imot med takk! Redigert 30.Mai.2019 av Nordkapp_17 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 30.Mai.2019 Del på Facebook Svart 30.Mai.2019 Nordkapp_17 skrev 1 time siden: Mellom 10-22 knop er det et "hull" der motor ikke klarer å holde farten ujevn uten å miste rpm og fart. Tenker du på at båten enten detter ut av plan eller kommer over planingsterskelen og tar avgårde? Jeg tenker iallefall at du har for stor stigning på propell hvis du bare får 5000rpm som max. Da jobber motoren tyngre enn nødvendig, og spesielt i det fartsområdet hvor du opplever at det er et hull i ytelsen. Jeg tror jeg ville siktet meg inn på en propell som kan gi 55-5700rpm på max. Det tror jeg ville virke gunstig i dette fartsområdet. Viper-propellen er vel en såkallt "bassboat" propell, og vil trolig fungere dårligere enn Rebelen i lavere/medium fartsområde selv om du kanskje får litt mer toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 30.Mai.2019 Del på Facebook Svart 30.Mai.2019 Jeg kan jo komme med et forslag, og så kan sikkert andre også komme med andre gode tips. Akkurat dette området hvor båten skal dyttes i plan er krevende. Her jobber motoren tyngre enn når båten er kommet i plan. Det er også viktig å ha en propell som har nok grep og evne til å gi det skyvet som trengs. Hvis propellen blir for liten/har for dårlig grep, så faller fort båten tilbake på hekken hvis man ikke gir mer gass. Jeg synes ofte at det er fint å cruise i litt lavere hastighet, så jeg skjønner at du vil ha litt mer/bedre respons i dette området. Jeg forelår derfor en 4-blads propell. Delvis fordi disse ofte har det grepet og løftet som skal til for å holde båten i plan selv i lavere hastighet. Delvis fordi motoren din allerede er montert litt høyt (antar jeg), og at noen 3-bladere kanskje ikke fungerer optimalt. Det finnes et stort utvalg av propellkandidater, men jeg velger en propell jeg kjenner og tror kan fungere. Solas HR-4. Det finnes som sagt andre alternativer, men da klarer ikke jeg å være spesielt treffsikker på slipet. Da er det fort å bomme på pitch og turtall. E-tech 300 har et gearratio på 1,86:1. Med de tallene du oppgir har du da 8% slip - noe som er nokså normalt. HR-4 propellen jeg nevner har hos meg mellom 1-3% slip. (21" og 23"). Derfor vil en 21" med 1% slip (noe jeg tror er realistisk på Evinruden) faktisk ikke gi mer enn ~5100rpm. Med 3% får du ~5200rpm. Derfor tror jeg en 19" ville vært midt i blinken. Det skulle gi et toppturtall på mellom 5600 og 5750rpm. Jeg forutsetter da at du får samme fart med HR-4en om med Rebelen. Ikke usannsynlig. Jeg fikk samme fart med HR-4 som med Suzuki propellen som er relativt lik Rebelen og samme dimensjon: 3x14 3/4x23 Det ligger en HR-4 i 19" på Finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=125303163 Du trenger også en Rubex RBX-hub til din motor: RBX-100 til E-tec generasjon 1 https://www.marineshop.no/solas/100687/solas-rubex--hub-kit-100-rubex-propeller-må-ha-hub Det er ikke sikkert du vil like å kjøre 4-blad propell. De gir ofte en litt annerledes kjørefølelse enn tradisjonelle 3-bladere. Men siden du kan få en brukt, å ville jeg prøvd. Jeg er iallefall helt sikker på at båten vil oppleves radfikalt annerledes enn med nåværende propell/turtall. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai.2019 Del på Facebook Svart 30.Mai.2019 enig med Solseng ang grep/bladareal. Men synes 4" ned i stigning muligens høres litt mye ut i første omgang...? Men nå er det ikke alltid like lett å sammenligne stigning mellom forskjellige propellfabrikat / design, eneste måten å finne ut 100% er å prøve på egen båt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 30.Mai.2019 Del på Facebook Svart 30.Mai.2019 Enig i at 4" ned høres mye ut. Jeg tok også utgangspunkt i 2" ned til 21", men når jeg la inn forventet slip i kalkulatoren så jeg ikke noe speiell vinning mht HR-4 propellen. Derfor er jeg enig i at man er pukka nødt til å prøve for å finne svaret. Av og til er det nesten ikke tilrådlig å anbefale folk å bytte propell hvis de i utgangspunktet ligger nokå nært et bra setup. I dette tilfellet vil jeg mene at et propellbytte er sterkt anbefalt. Jeg syne ofte det er litt risiko i å anbefale en helt konkret propell (type og pitch) da man sjelden kan forutse alle ting som spiller inn. Siden det lå en brukt på Finn, tok jeg likevel sjansen. Den kan sikkert prutes ned noen hundrelapper også siden de ikke er så veldig dyre i utgangspunktet. Dermed er det ikke de veldige utleggene som står på spill. Jeg vurderte faktisk en propell fra en mindre produent forleden, men bare frakten med UPS kostet mer enn denne propellen. Så jeg stod glatt over... Jeg diskuterte med eieren/produsenten med en fortid fra Mercury Racing, og vi kom frem til at denne 4-blads propellen i 24" ville passe (inkludert motorheving++). Og nå treffer jeg presis de ønskede 6000rpm med HR-4 propellen i 21". Så dette med pitch, slip og propelltype er mildt sagt litt vanskelig. Dog synes jeg dette med propell er facinerende. Men det koster en god del, så det gjelder å vite når man skal gi seg og si at det er godt nok. På den annen side vil noen tusenlapper kunne forvandle en dårlig kombo til noe helt annet og bedre, og vel verdt å investere i. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp_17 Svart 30.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2019 4 hours ago, Solseng said: Tenker du på at båten enten detter ut av plan eller kommer over planingsterskelen og tar avgårde? Jeg tenker iallefall at du har for stor stigning på propell hvis du bare får 5000rpm som max. Da jobber motoren tyngre enn nødvendig, og spesielt i det fartsområdet hvor du opplever at det er et hull i ytelsen. Jeg tror jeg ville siktet meg inn på en propell som kan gi 55-5700rpm på max. Det tror jeg ville virke gunstig i dette fartsområdet. Viper-propellen er vel en såkallt "bassboat" propell, og vil trolig fungere dårligere enn Rebelen i lavere/medium fartsområde selv om du kanskje får litt mer toppfart. Hei. Båten detter ut av plan innenfor dette hullet. Har googlet meg frem til samme konklusjon hva angår Viper'n, og legger den død. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.Mai.2019 Del på Facebook Svart 30.Mai.2019 E-tec har et fantastisk moment i motorn som gjør at du kan dra deg i plan selv om du har en noe for stor stigning med den propellen du har. Denne har maks effelt på noe over 5500 rpm. Så du bør bruke en propell med en stigning som vil ligge noe over - altså mello m 5500-6000 rpm for både toppfart og økonomi. Du har en båt med mye skrog (mye våt flate) som er ganske tungdrevet. Så du bør ikke ha høy montering av motor. Det draget fra undervannshuset er neglisjerbart ift å få effekten fra vannstrålen fra propellen. Du trenger også en propell som kan løfte skroget og som har ganske stor flate på bladene. En 4 blad vil ikke gi deg maks fart (litt avhengig av hvilken 4bl du velger) mens den rette 3 bl kan gi deg et bedre kompromiss mellom toppfart og marsfart. Jeg ville anbefale deg en Mercury Enertia til din motor og båt, det er en 3 bl som vil løfte baugen, gi fra toppfart 49kn vil jeg tro og gi deg et godt grep i marsfart. Du bør legge deg på 21 tommers stigning på denne, da får du maks på 5800 ca. Du vil oppleve at du for mye mer respons fra din herlige 2t motor og kan virkelig få mye en mer morsom båt. (og til en Mercury propell kjøper du et hub.kit som passer din motor: 8M0119081 Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp_17 Svart 31.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 17 hours ago, Solseng said: Jeg kan jo komme med et forslag, og så kan sikkert andre også komme med andre gode tips. Akkurat dette området hvor båten skal dyttes i plan er krevende. Her jobber motoren tyngre enn når båten er kommet i plan. Det er også viktig å ha en propell som har nok grep og evne til å gi det skyvet som trengs. Hvis propellen blir for liten/har for dårlig grep, så faller fort båten tilbake på hekken hvis man ikke gir mer gass. Jeg synes ofte at det er fint å cruise i litt lavere hastighet, så jeg skjønner at du vil ha litt mer/bedre respons i dette området. Jeg forelår derfor en 4-blads propell. Delvis fordi disse ofte har det grepet og løftet som skal til for å holde båten i plan selv i lavere hastighet. Delvis fordi motoren din allerede er montert litt høyt (antar jeg), og at noen 3-bladere kanskje ikke fungerer optimalt. Det finnes et stort utvalg av propellkandidater, men jeg velger en propell jeg kjenner og tror kan fungere. Solas HR-4. Det finnes som sagt andre alternativer, men da klarer ikke jeg å være spesielt treffsikker på slipet. Da er det fort å bomme på pitch og turtall. E-tech 300 har et gearratio på 1,86:1. Med de tallene du oppgir har du da 8% slip - noe som er nokså normalt. HR-4 propellen jeg nevner har hos meg mellom 1-3% slip. (21" og 23"). Derfor vil en 21" med 1% slip (noe jeg tror er realistisk på Evinruden) faktisk ikke gi mer enn ~5100rpm. Med 3% får du ~5200rpm. Derfor tror jeg en 19" ville vært midt i blinken. Det skulle gi et toppturtall på mellom 5600 og 5750rpm. Jeg forutsetter da at du får samme fart med HR-4en om med Rebelen. Ikke usannsynlig. Jeg fikk samme fart med HR-4 som med Suzuki propellen som er relativt lik Rebelen og samme dimensjon: 3x14 3/4x23 Det ligger en HR-4 i 19" på Finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=125303163 Du trenger også en Rubex RBX-hub til din motor: RBX-100 til E-tec generasjon 1 https://www.marineshop.no/solas/100687/solas-rubex--hub-kit-100-rubex-propeller-må-ha-hub Det er ikke sikkert du vil like å kjøre 4-blad propell. De gir ofte en litt annerledes kjørefølelse enn tradisjonelle 3-bladere. Men siden du kan få en brukt, å ville jeg prøvd. Jeg er iallefall helt sikker på at båten vil oppleves radfikalt annerledes enn med nåværende propell/turtall. Takk for gode råd og tips. Jeg har satset 3K for nevnte prop og hub. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp_17 Svart 31.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 15 hours ago, alfaalfa said: E-tec har et fantastisk moment i motorn som gjør at du kan dra deg i plan selv om du har en noe for stor stigning med den propellen du har. Denne har maks effelt på noe over 5500 rpm. Så du bør bruke en propell med en stigning som vil ligge noe over - altså mello m 5500-6000 rpm for både toppfart og økonomi. Du har en båt med mye skrog (mye våt flate) som er ganske tungdrevet. Så du bør ikke ha høy montering av motor. Det draget fra undervannshuset er neglisjerbart ift å få effekten fra vannstrålen fra propellen. Du trenger også en propell som kan løfte skroget og som har ganske stor flate på bladene. En 4 blad vil ikke gi deg maks fart (litt avhengig av hvilken 4bl du velger) mens den rette 3 bl kan gi deg et bedre kompromiss mellom toppfart og marsfart. Jeg ville anbefale deg en Mercury Enertia til din motor og båt, det er en 3 bl som vil løfte baugen, gi fra toppfart 49kn vil jeg tro og gi deg et godt grep i marsfart. Du bør legge deg på 21 tommers stigning på denne, da får du maks på 5800 ca. Du vil oppleve at du for mye mer respons fra din herlige 2t motor og kan virkelig få mye en mer morsom båt. (og til en Mercury propell kjøper du et hub.kit som passer din motor: 8M0119081 Hei alfaalfa. Jeg har lest med interessante øyne på mange av dine innlegg. At du tar deg tid til å råde meg setter jeg pris på. Ser at denne ENERTIA koster en del, spesielt om den ikke klaffer. Fra hvem hvor får jeg enklest og rimeligst tak i denne? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 31.Mai.2019 Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 Nordkapp_17 skrev for 6 timer siden: Takk for gode råd og tips. Jeg har satset 3K for nevnte prop og hub. Spennende. Skal bli interessant å se hvilket turtall du ender på og hvordan båten oppfører seg i planingsterskel. Uansett tror jeg du vil få en god økning i turtall og at båten vil føles sprekere. Siden turtallsområdet nå vil bli utvidet, så vil nok også legge merke til at du må kjøre med mer turtall for en gitt hastighet enn du tidligere gjorde. Men motorlyden fra disse store Evinrudene er jo ganske så fin og grom, så det tror jeg man fort venner seg til. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 31.Mai.2019 Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 (redigert) Det er en ulempe med gode propeller. Jeg kjøper fra USA og treffer jeg ikke legger jeg den på FInn. Prisen fra USA gjør at du kan få tilbake pengene i forhold til norske priser (og vel så det) Men jeg vil påstå at dette bør bli bra. Du ligger så lavt i turtall med 5000 i forhold til motorens sweet spot (moment og hk) at dette vil bli bedre - det mener jeg at jeg vil påstå med stor overbevisning. En bekjent gikk over til Enertia på en Boston Whaler som jo har mye skrog, med sin nesten trifoil aktige baug og tung som bli. Han hadde prøvd ullike 3 og 4 bl, men enertia har stor bladflate inn mot huben (senter av propellen) som gir god marsfart og dytter deg opp i plan, med spissere blad som har progressivt større stigning (større forskjell mellom indre og ytre stigning enn mange andre propeller)- dermed får du toppfarten. Og hver propell med ulik stigning har ulik diameter av denne grunn. Litt cupping langt øvre bladkant gir ekstra grep og øker rake vinkelen - dvs at formen på vannstrømmen fra propellen gjør at du kan trimme ut motoren og få opp baugen og lage mindre våt flate i skroget. En annet element er girutvekslingen din på 1.86 som gir høy "fart" på propellen. Da er en mindre diameter mer effektiv enn større diameter (som Rebell har) eller større "ører" rundere propellblad (også Rebell). Så det vil bli bra! Hadde du hatt en lettdrevet båt, dvs mindre våt overflate, skarpere V-bunn, lavere vekt eller annen girutveksling.er det andre propeller som også ville kunne være aktuelle, Mertenmarine.com er rask og blant de rimeligere - jeg finner ingen bedre. Redigert 31.Mai.2019 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 5000 rpm er lavt. På min gamle Nordkapp 760 på 1500 kg kjørte jeg på 19" Viper og tunet vel 5.900 med 1 pers og lite på tanken. Enertia kjenner jeg ikke, men tenk litt på hva du bruker båten mest til? Mye last osv. Har hatt utallige motorer og båter og når man finner en propell som får motor opp helt nærme Max rpm blir alt bedre. Tipper 20" viper kan funke bra. Den er dog litt sjelden på bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.