Jump to content

Edit History

alfaalfa

alfaalfa

Det er en ulempe med gode propeller. Jeg kjøper fra USA og treffer jeg ikke legger jeg den på FInn. Prisen fra USA gjør at du kan få tilbake pengene i forhold til norske priser (og vel så det)

 

Men jeg vil påstå at dette bør bli bra. Du ligger så lavt i turtall med 5000 i forhold til motorens sweet spot (moment og hk) at dette vil bli bedre - det mener jeg at jeg vil påstå med stor overbevisning. En bekjent gikk over til Enertia på en Boston Whaler som jo har mye skrog, med sin nesten trifoil aktige baug og tung som bli. Han hadde prøvd ullike 3 og 4 bl, men enertia har stor bladflate inn mot huben (senter av propellen) som gir god marsfart og dytter deg opp i plan, med spissere blad som har progressivt større stigning (større forskjell mellom indre og ytre stigning enn mange andre propeller)- dermed får du toppfarten. Og hver propell med ulik stigning har ulik diameter av denne grunn.

Litt cupping langt øvre bladkant gir ekstra grep og øker rake vinkelen - dvs at formen på vannstrømmen fra propellen gjør at du kan trimme ut motoren og få opp baugen og lage mindre våt flate i skroget.

 

En annet element er girutvekslingen din på 1.86 som gir høy "fart" på propellen. Da er en mindre diameter mer effektiv enn større diameter (som Rebell har) eller større "ører" rundere propellblad (også Rebell).

 

Så det vil bli bra! Hadde du hatt en lettdrevet båt, dvs mindre våt overflate, skarpere V-bunn, lavere vekt eller annen girutveksling.er det andre propeller som også ville kunne være aktuelle,

 

Mertenmarine.com er rask og blant de rimeligere - jeg finner ingen bedre.

alfaalfa

alfaalfa

Det er en ulempe med gode propeller. Jeg kjøper fra USA og treffer jeg ikke legger jeg den på FInn. Prisen fra USA gjør at du kan få tilbake pengene i forhold til norske priser (og vel så det)

 

Men jeg vil påstå at dette bør bli bra. Du ligger så lavt i turtall med 5000 i forhold til motorens sweet spot (moment og hk) at dette vil bli bedre - det mener jeg at jeg vil påstå med stor overbevisning. En bekjent gikk over til Enertia på en Boston Whaler som jo har mye skrog, med sin nesten trifoil aktige baug og tung som bli. Han hadde prøvd ullike 3 og 4 bl, men enertia har stor bladflate inn mot huben (senter av propellen) som gir god marsfart og dytter deg opp i plan, med spissere blad som har progressivt større stigning (større forskjell mellom indre og ytre stigning enn mange andre propeller)- dermed får du toppfarten. Og hver propell med ulik stigning har ulik diameter av denne grunn.

Litt cupping langt øvre bladkant gir ekstra grep og øker rake vinkelen - dvs at formen på vannstrømmen fra propellen gjør at du kan trimme ut motoren og få opp baugen og lage mindre våt flate i skroget.

 

 

Så det vil bli bra! Hadde du hatt en lettdrevet båt, dvs mindre våt overflate, skarpere V-bunn eller lavere vekt er det andre propeller som også ville kunne være aktuelle.

 

Mertenmarine.com er rask og blant de rimeligere - jeg finner ingen bedre.

alfaalfa

alfaalfa

Det er en ulempe med gode propeller. Jeg kjøper fra USA og treffer jeg ikke legger jeg den på FInn. Prisen fra USA gjør at du kan få tilbake pengene i forhold til norske priser (og vel så det)

 

Men jeg vil påstå at dette bør bli bra. Du ligger så lavt i turtall med 5000 i forhold til motorens sweet spot (moment og hk) at dette vil bli bedre - det mener jeg at jeg vil påstå med stor overbevisning. En bekjent gikk over til Enertia på en Boston Whaler som jo har mye skrog, med sin nesten trifoil aktige baug og tung som bli. Han hadde prøvd ullike 3 og 4 bl, men enertia har stor bladflate inn mot huben (senter av propellen) som gir god marsfart og dytter deg opp i plan, med spissere blad som har progressivt større stigning (større forskjell mellom indre og ytre stigning enn mange andre propeller)- dermed får du toppfarten. Og hver propell med ulik stigning har ulik diameter av denne grunn.

Litt cupping langt øvre bladkant gir ekstra grep og øker rake vinkelen - dvs at formen på vannstrømmen fra propellen gjør at du kan trimme ut motoren og få opp baugen og lage mindre våt flate i skroget.

 

Så det vil bli bra! Hadde du hatt en lettdrevet båt, dvs mindre våt overflate, skarpere V-bunn eller lavere vekt er det andre propeller som også ville kunne være aktuelle.

 

Mertenmarine.com er rask og blant de rimeligere - jeg finner ingen bedre.



×
×
  • Create New...