Anabelle Startet 30.August.2005 Link til dette innlegget Startet 30.August.2005 Driver å feilsøker litt på en Ford Sabb som er tungstartet ved kald motor. Ved å manuelt pumpe frem diesel før oppstart , fyrer motoren meget lett. Jeg mistenker derfor at dette dreier seg om en bagatell. Kan det være lekkasje i retursystemet, slik at diesel siger tilbake til tank etter en stund. Kan det hjelpe å skifte pakninger (kobber?) på samtliger returkoblinger. Banjokoblinger. Andre forslag mottas med takk. Ingen synlige lekkasjer når motoren går. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Hulda Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Jeg kjenner ikke til om diesel retur nå går under dieselspeilet i tanken, eller hva spesifikasjonen sier. Hvis returen går under dieselspeilet, vil koplingene dine vise tegn til svetting hvis de ikke er tette. De fleste av "dagens" pumper (høytrykk) har en belastet ventil som holder dieseltrykket i pumpen oppe, og også forebygger at det kan komme luft inn i pumpen bakveien. Disse pumpene trenger ikke å ha returen under dieselspeilet i tanken. En annen mulighet er at matepumpen din synger på siste verset. Denne pumpen er vanligvis ikke dyr. Jeg ville sjekket for falsk luft, deretter ville jeg byttet matepumpen (prisavhengig). Høytrykkspumpen, hvis det er misstanke om feil her, ville jeg levert til et dertil egnet spesialverksted. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Har en Ford 2704 - den er også relativt tungstartet når den er kald - og enda litt mer tungstartet hvis være er kaldt / tidlig vår. Hvis det er noen trøst. Har ikke falt meg inn ennå at det kan være noe som er feil ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Dette kan lett bli for dumt å nevne, men jeg gjør det allikevel: - Bruker dere kaldstartknappen? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 - Bruker dere kaldstartknappen? nei - den har jeg aldri prøvd (kun hatt båten denne sesongen), men jeg er jo under dørken for å åpne kraner så det er ingen grunn til ikke å prøve - det kan jo hende den medfører atskillig mer lettstartet motor. Det er vel en grunn for den innretningen. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 I tillegg til matepumpen som Hulda nevner har Ford Sabb en ventil på returen fra første filter. Dersom den lekker litt vil du få problemet med at du må pumpe frem diesel før start. Ventilen består av en kule og en fjær. Dersom kulen henger og ikke tetter kan det være omtrent umulig å få start på motoren. Som regel hjelper det å demontere ventilen og gjøre den ren. Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 1.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 I tillegg til matepumpen som Hulda nevner har Ford Sabb en ventil på returen fra første filter. Dersom den lekker litt vil du få problemet med at du må pumpe frem diesel før start. Ventilen består av en kule og en fjær. Dersom kulen henger og ikke tetter kan det være omtrent umulig å få start på motoren. Som regel hjelper det å demontere ventilen og gjøre den ren. Hmm sitter denne på toppen av dieselfilteret? Kikket litt uten egentlig å finne den. Har du noe tips om hvor den sitter? Har glødeplugger med dieseltilførsel på denne maskinen. Disse blir varme når jeg bruker glødeknappen, så da er vel den biten i orden vil jeg tro. Sier poff, så ryker det ut av luftfilteret, Litt skummelt, men sikkert som det skal være. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Anabelle Svart 27.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 I tillegg til matepumpen som Hulda nevner har Ford Sabb en ventil på returen fra første filter. Dersom den lekker litt vil du få problemet med at du må pumpe frem diesel før start. Ventilen består av en kule og en fjær. Dersom kulen henger og ikke tetter kan det være omtrent umulig å få start på motoren. Som regel hjelper det å demontere ventilen og gjøre den ren. Gammel tråd, men jeg prøver meg. Trenger man egentlig denne dieselkoblingen på toppen av filteret? Kan ikke returen fra dysene kobles sammen med retur fra pumpe + forsyningen til Thermostart og deretter gå rett til tank? (om noen forstod forklaringen....) A Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Nemo Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Mener denne har til oppgave å slippe overtrykk fra matepunpe tilbake til tanken, Det virker slik hos meg og det er montert far Sabb. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Du har en liten lekkesje! Luft kommer inn! Følge alle slanger, rør og filtrene med fingrene. Jeg har ikke ville gjort noe forandringer på rørsystemet. Mest sansynlig er lekkasjen på returen som du sier. Hilsen en Sabb/Ford entusiast. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Ta av toppdekselet og dra etter alle boltene som forbinder dysene med returrøret. Her er det ingen pakning eller skive og disse kan løsne. Disse boltene skal om det er samme dimensjon som på 2728T trekkes til med 20-22Nm. Ta for sikkerhets skyld en tlf til Sabb Motor å få bekreftet momentet. Jeg fikk to forskjellige svar, det ene var moment skal være tilpasset boltdimensjon, mens den neste jeg snakket med fant momentet i verkstedhåndboka. Momentet var lavere enn hva boltdimensjon tilsier. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nemo Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Dersom lekkasjen er etter dieselpumpe har den nesten ingen innvirkning på om motor er tung- eller lettstartet. Er lekkasjen foran dieselpumpe får man treg start. Noen dieselpumper har automatisk lufting. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Selvfølgelig Nemo, tenkte litt kort i sted Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nemo Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Men det er uansett et godt råd å sjekke om det er lekkasje på retur fra dysene, spesielt er det siste dysen utsatt for lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 For øvrig, ved dyse-sjau jeg hadde i våres, la jeg også merke til at boltene som holder dysene på plass i toppen var merkverdig løse. En kontroll her er også på sin plass når motoren har ruslet noen timer. Min motor hadde gått 1950 timer. Her var momentet 30-35Nm. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.