Jump to content

Tungstartet Ford/ Sabb

Anabelle

Recommended Posts

Driver å feilsøker litt på en Ford Sabb som er tungstartet ved kald motor.

Ved å manuelt pumpe frem diesel før oppstart , fyrer motoren meget lett. Jeg mistenker derfor at dette dreier seg om en bagatell.

Kan det være lekkasje i retursystemet, slik at diesel siger tilbake til tank etter en stund. Kan det hjelpe å skifte pakninger (kobber?) på samtliger returkoblinger. Banjokoblinger.

Andre forslag mottas med takk.

Ingen synlige lekkasjer når motoren går.

Anabelle :confused::confused::confused:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Jeg kjenner ikke til om diesel retur nå går under dieselspeilet i tanken, eller hva spesifikasjonen sier. Hvis returen går under dieselspeilet, vil koplingene dine vise tegn til svetting hvis de ikke er tette. De fleste av "dagens" pumper (høytrykk) har en belastet ventil som holder dieseltrykket i pumpen oppe, og også forebygger at det kan komme luft inn i pumpen bakveien. Disse pumpene trenger ikke å ha returen under dieselspeilet i tanken. En annen mulighet er at matepumpen din synger på siste verset. Denne pumpen er vanligvis ikke dyr. Jeg ville sjekket for falsk luft, deretter ville jeg byttet matepumpen (prisavhengig). Høytrykkspumpen, hvis det er misstanke om feil her, ville jeg levert til et dertil egnet spesialverksted.

I tillegg til matepumpen som Hulda nevner har Ford Sabb en ventil på returen fra første filter. Dersom den lekker litt vil du få problemet med at du må pumpe frem diesel før start.

Ventilen består av en kule og en fjær. Dersom kulen henger og ikke tetter kan det være omtrent umulig å få start på motoren. Som regel hjelper det å demontere ventilen og gjøre den ren.

• 8 måneder senere...

I tillegg til matepumpen som Hulda nevner har Ford Sabb en ventil på returen fra første filter. Dersom den lekker litt vil du få problemet med at du må pumpe frem diesel før start.

Ventilen består av en kule og en fjær. Dersom kulen henger og ikke tetter kan det være omtrent umulig å få start på motoren. Som regel hjelper det å demontere ventilen og gjøre den ren.

Hmm sitter denne på toppen av dieselfilteret? Kikket litt uten egentlig å finne den. Har du noe tips om hvor den sitter?

Har glødeplugger med dieseltilførsel på denne maskinen. Disse blir varme når jeg bruker glødeknappen, så da er vel den biten i orden vil jeg tro. Sier poff, så ryker det ut av luftfilteret, Litt skummelt, men sikkert som det skal være.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

• 3 år senere...

Gammel tråd, men jeg prøver meg. Trenger man egentlig denne dieselkoblingen på toppen av filteret? Kan ikke returen fra dysene kobles sammen med retur fra pumpe + forsyningen til Thermostart og deretter gå rett til tank?

(om noen forstod forklaringen....)

A

Ta av toppdekselet og dra etter alle boltene som forbinder dysene med returrøret. Her er det ingen pakning eller skive og disse kan løsne. Disse boltene skal om det er samme dimensjon som på 2728T trekkes til med 20-22Nm. Ta for sikkerhets skyld en tlf til Sabb Motor å få bekreftet momentet. Jeg fikk to forskjellige svar, det ene var moment skal være tilpasset boltdimensjon, mens den neste jeg snakket med fant momentet i verkstedhåndboka. Momentet var lavere enn hva boltdimensjon tilsier.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Selvfølgelig Nemo, tenkte litt kort i sted :blush:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

For øvrig, ved dyse-sjau jeg hadde i våres, la jeg også merke til at boltene som holder dysene på plass i toppen var merkverdig løse. En kontroll her er også på sin plass når motoren har ruslet noen timer. Min motor hadde gått 1950 timer. Her var momentet 30-35Nm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...