Jump to content

Overgang fra eldre Hummingbird ekkolodd til ny

mbm

Recommended Posts

Mitt ekkolodd fra 1997 er modent for utskiftning. Håper i det lengste å kunne bruke samme svinger og kabel. Er det noen her som kjenner igjen kobling som vist på bilder nedenfor (scan fra manual)?
Er det overganger å få tak i som gjør at jeg kan koble til f.eks. denne fra samme produsent (Hummingbird) sammen med eksisterende kabel/kopling?

Tar også gjerne i mot tips om andre mindre / prisgunstige ekkolodd som passer med eksisterende opplegg.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

I min båt sto et Humminbird ekkolodd + giver fra 2000 da jeg kjøpte den i 2016. Kjøpte da nytt Humminbird ekkolodd/kartplotter + en overgangsledning til giveren, og kunne da bruke giveren som sto i båten fra før. Fungerer utmerket.

Det blir umulig for meg å svare mere eksakt på ditt spørsmål uten at du oppgir fullstendig navn på ditt gamle ekkolodd, samt legger ved bilde av kontakten på ledningen som kommer fra giveren, og kontakten på strømtilførselen.

Om du kjøper det ekkoloddet du linker til, følger det med giver og kabler komplett. Giveren som følger med er en hekkgiver.

Du sier ikke noe om hvordan motor du har. Er det utenbords eller innenbords ?

Om det er innenbords er vel giveren som står i båten nå montert gjennom skrog, og det er kanskje grunnen til at du vil benytte det eksisterende opplegget ?

Som sagt vanskelig å svare uten flere opplysninger.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Takk for svar. En overgang er hva jeg håper kan finnes. At det finnes fra 2000 til 2016 modeller høres positivt ut - håper da på at det finnes noe jeg kan bruke også.
La ikke merke med at det følger med ekkoloddet jeg linket til. Takk for opplysning. Jeg ønsker å bruke eksisterende svinger og kabel som går frem til instrumentpanel.
Innenbords motor. Svinger montert på/gjennom skrog. Finner ikke mer info om modell på ekkolodd i manualen enn det som fremgår av tidligere scans. Ikke modelnummer eller noe. 
Skal sjekke på selve ekkoloddet i morgen. Takk for hjelpen så langt.

4.jpg

Sitat

abbor: En billigsvinger som den du har er også moden for utskifting etter over 20 år. Slike svingere mister gradvis følsomhet.

Dette visste jeg ikke. Er det en mulighet for at det er svingeren som er problemet og ikke selve ekkoloddet slik som jeg har trodd?  Men, hvordan vet du at jeg har en «billigsvinger»?
— Ekkoloddet har aldri vist noe klart tydbart bilde av bunnforhold i de seks årene jeg har hatt den (stod montert i båten da jeg kjøpte den) men jeg har hatt nytte av å følge med på dybden. De siste par-tre årene har imidlertid dybdeangivelsen stoppet opp kort tid etter ekkoloddet er skrudd på. Dybdeangivelse står og blinker på siste registrerte dybde inntil restart - da virker det som regel igjen, men bare for en kort periode - ofte bare et minutt eller to.

Men dersom ikke Jannmar har en mye bedre svinger enn den jeg har, så bør det vel fungere å bare bytte selve ekkoloddet for meg også? 

Er det forøvrig vanlig praksis å bytte ut svingere etter x antall år?

abbor skrev for 13 timer siden:

En billigsvinger som den du har er også moden for utskifting etter over 20 år. Slike svingere mister gradvis følsomhet.

mbm skrev for 4 timer siden:

Men, hvordan vet du at jeg har en «billigsvinger»?

Du har mest sannsynlig ikke en "billigsvinger."

Svingeren du har i båten er ikke den som fulgte med ekkoloddet, da det til denne typen Humminbird ekkolodd fulgte med hekksvinger.

Er det en bronsesvinger (du kan se det på innsiden i båten) er det i alle fall ingen "billigsvinger. Jeg har forøvrig aldri hørt at svingere mister følsomhet med årene. Enten virker de, eller så virker de ikke. Meget godt mulig jeg tar feil, men det var i alle fall helt nytt for meg.

Kanskje et dumt spørsmål, men er det bunnstoff på undersiden av svingeren?

Beklager sen oppfølging. Svinger er ikke gjennomgående men er montert slik som vist på (første) bilde. — Ser nesten ut som en hekksvinger som er montert på innsiden men dette kan da umulig stemme..?

Var på en fire-fem timers tur i forleden og ekkoloddet fungerte merkelig nok stort sett hele tiden. 
— Ved nærmere ettersyn så ser jeg at ekkoloddet er montert på en smart brakett. Ser at denne (ser i alle fallet å være samme type) også selges separat av bla skittfiske.no hvor det opplyses om at den «passer de fleste instrumentene av nyere dato i 300, 500, 600 og 700 serien (ikke 700 HD farge instrumenter)».

Ettersom ekkoloddet fungerte for det meste som det skulle på siste tur velger jeg å se det an litt, men skulle gjerne hatt fargeskjerm så tar gjerne imot tips om slike som passer i samme brakett.  Dersom forstyrrelsene kommer tilbake/fortsetter etter at nytt ekkolodd er på plass så blir det ny svinger. — Eller er det en mulighet for at det på et eller annet vis er elektroniske forstyrrelser. Kabel fra svinger til ekkolodd ligger i samme rør som bla VHF antennekabel samt radioantenne.

svinger.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

mbm skrev for 3 timer siden:

Beklager sen oppfølging. Svinger er ikke gjennomgående men er montert slik som vist på (første) bilde. — Ser nesten ut som en hekksvinger som er montert på innsiden men dette kan da umulig stemme..?

Joda. Dette er en hekksvinger som er støpt fast på innsiden av skroget.

Denne svingeren er mest sannsynlig den som fulgte med ekkoloddet da det ble kjøpt.

Om du kjøper et nytt Humminbird ekkolodd følger det med ny svinger. Det er også en hekksvinger.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Hei igjen,

Det ser ikke ut til at du før nå var klar over at din svinger er en hekksvinger som er støpt fast på innsiden av skroget.

Har du ikke noen gang sett under båten din?

Om dette er tilfelle kan det være grodd så mye  under båten at dette forstyrrer/hindrer giverens signaler ved at det skapes turbulens og luft under båten. Signalene går ikke gjennom luft.

Når det gjelder ekkoloddet ser det ut til at de som passer i disse hurtigbrakettene som du har, ikke lenger er i salg.

Om du mot formodning skulle finne et brukt på finn.no, er overgangsledninger dyre om du skulle få bruk for det (600,- for en overgangsledning fra svingeren til ekkoloddet). Må du ha en overgang til strømforsyningen blir det også noen hundrelapper.

Når du får det nye fargeekkoloddet du viser til for litt over 1000,- er det i grunnen ikke noe å tenke på. Det er et langt bedre ekkolodd enn det du har nå. Det har skjedd enormt mye med denne teknologoien siden 1997 (22 år).

Det er godt mulig du kan bruke den svingeren du allerede har i båten til dette nye ekkoloddet. men om det ikke går, følger det med svinger i pakken til ekkoloddet. Den kan du om ønskelig montere på samme måte som den gamle svingeren, innvendig i båten. Det skulle gå helt fint ettersom den gamle svingeren fungerte med en slik montering. Den gamle braketten til skjermen får du heller ikke bruk for, da det også følger med brakett til det nye ekkoloddet.

Jeg vet ikke hvordan båt og motor du har, men om det er en utenbordsmotor ville jeg ha montert svingeren utvendig på hekken.

Innvendig montering gjør at du taper litt signal, samt at du ikke får vanntemperaturen opp på skjermen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...