Jump to content

Hvor kraftig ankervinsj og kjetting?

Albinisten

Recommended Posts

Har seilt langt med omtrent like lang båt som veier rundt det dobbelte av denne når alt av skrammel har vært med. 50m 8mm kjetting og 15kg Rocna har føltes som et bra kompromiss. Med en vesentlig lettere båt som ikke skal seiles i spesielt krevende områder ville jeg vurdert å gått ned til en lettere kjetting, men lite vits i å spare noen få kg på et lettere anker.

... med såpass moderat dimensjonert utstyr fungerer det helt ok med manuell ankervinsj, om en er ute etter å spare seg for en del jobb og noen kroner.

Albinisten skrev for 16 timer siden:

Har en Mamba 311 som oppgis å veie 3300 kg som vi skal montere ankervinsj på, spørsmålet er hvor kraftig motor vi trenger.

Båtens vekt har vel ikke noe med størrelsen på winsjen å gjøre, men vekten av kjetting og anker som skal løftes. Ved ankring skal lasten ikke tas av winsjen, men lastes over på kryssholt el lign. Vinsjen er for å få utstyret opp på dekk igjen. Om ankert sitter fast, så spiller det liten rolle om båten veier 3 eller 6 tonn. Sitter ankeret fast, setter jeg kjettingen på kryssholtet og kjører over ankeret for å brekke det løs.

6,5 mm og 8 mm har samme lenkelengde (i motsetning til 6,0 mm). Kjøper du en vinsj med kabelar for 6,5/8 kan du prøve den letteste å se hva du synes.

Akter på min båt hadde jeg 6,5 og gikk opp til 8. Men min båt veier mye mer.

På min forrige båt hadde jeg 6mm på 600w vinsj. Virket helt fint det. Litt tregt giret for å ha kraft, men den hadde greit med krefter likevel. 

Forslaget om 15 kg anker støtter jeg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...