Albinisten Startet 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2019 Har en Mamba 311 som oppgis å veie 3300 kg som vi skal montere ankervinsj på, spørsmålet er hvor kraftig motor vi trenger. Noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 1000 w og 8mm kjetting ville jeg anbefalt og 15 kg dregg Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 31.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 båt 45 skrev 7 minutter siden: 1000 w og 8mm kjetting ville jeg anbefalt og 15 kg dregg Takker! Hvor mange meter kjetting! Er 50 meter overkill? Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 tre ganger dybden der du har tenkt å dregge Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Jeg vil si du klarer deg godt med 6mm og 800W i en Mamba. 50 meter 8 mm kjetting foran i en båt som veier 3,5 t er {for} mye. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Det spørs jo litt på bruksområdet. For ankring i dårlig vær gjelder jo tyngre jo bedre, og jo lengre kjetting jo bedre. 3x dybden fungerer i pent vær, men blåser det opp bør du ha mer. Har du plass til 50m. 8mm ville jeg gå for det, i alle fall ikke noe kortere. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Jeg hadde en Sea Ray med dødvekt 3,8 tonn. Med last var nok vekten nærmere 4,5 tonn. Den hadde en 1000W vinsj (Engbo) og 6,5 mm galvanisert kjetting på 50 meter. Fungerte veldig bra og aldri problem. Brukte en Bruce-type anker på enten 10 eller 15 kg (har solgt båten og husker ikke helt vekten). Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Synes 50 meter kjetting er passe hvis du skal ankre en del. Har en del større båt, så ligger ofte lengst ut. Sjelden jeg slipper ut mindre enn 40 meter, relativt vanlig å slippe ut 50 meter. Noen ganger hver sommer slipper vi ut 70 meter, men det er unntak. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Har seilt langt med omtrent like lang båt som veier rundt det dobbelte av denne når alt av skrammel har vært med. 50m 8mm kjetting og 15kg Rocna har føltes som et bra kompromiss. Med en vesentlig lettere båt som ikke skal seiles i spesielt krevende områder ville jeg vurdert å gått ned til en lettere kjetting, men lite vits i å spare noen få kg på et lettere anker. ... med såpass moderat dimensjonert utstyr fungerer det helt ok med manuell ankervinsj, om en er ute etter å spare seg for en del jobb og noen kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Albinisten skrev for 16 timer siden: Har en Mamba 311 som oppgis å veie 3300 kg som vi skal montere ankervinsj på, spørsmålet er hvor kraftig motor vi trenger. Båtens vekt har vel ikke noe med størrelsen på winsjen å gjøre, men vekten av kjetting og anker som skal løftes. Ved ankring skal lasten ikke tas av winsjen, men lastes over på kryssholt el lign. Vinsjen er for å få utstyret opp på dekk igjen. Om ankert sitter fast, så spiller det liten rolle om båten veier 3 eller 6 tonn. Sitter ankeret fast, setter jeg kjettingen på kryssholtet og kjører over ankeret for å brekke det løs. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 6,5 mm og 8 mm har samme lenkelengde (i motsetning til 6,0 mm). Kjøper du en vinsj med kabelar for 6,5/8 kan du prøve den letteste å se hva du synes. Akter på min båt hadde jeg 6,5 og gikk opp til 8. Men min båt veier mye mer. På min forrige båt hadde jeg 6mm på 600w vinsj. Virket helt fint det. Litt tregt giret for å ha kraft, men den hadde greit med krefter likevel. Forslaget om 15 kg anker støtter jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.