Jump to content

Defroster - regulere temperatur?


bjoris

Recommended Posts

Noen som vet om det er mulig å regulere temperaturen, evt lage til slik at en kan kjøre kald luft på defroster som benytter kjølevannet fra motoren? Hvilket produkt jeg har i min båt har jeg ikke fått sjekket, men det er en helt standard løsning som de fleste produsenter benytter og den har bare en vifteknapp med 3 trinn. Når det pøsregner og du må ha denne på fult blir det altfor varmt og da kunne det vært fint å redusert tempen noe...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

En ventil i vannslangen er enkleste løsning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Kan du regulere varmen eller blir det bare av og på? Uansett skulle jeg ønsket å fått dette på dasjbordet. Det er langt fra defrosteren hos meg og til styrepos., men takk for tipset.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det er langt fra defrosteren hos meg og til styrepos

Langt???

 

Er det du som er eier av den seilbåten på 58m med 60m rigg som hadde reservert hele gjestebryggen i Fiskebäckskil i sommer slik at vi måtte flytte? :confused::wink::yesnod:

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er langt fra defrosteren hos meg og til styrepos., men takk for tipset.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel derfor det er wire på den? Så kan du selv velge hvor lang wire du vil ha og hvor du vil ha reguleringshendelen. Dette er også samme system som benyttes på biler, så en tur til en bilopphogger kan jo også være en mulighet. Men den var nå ikke så dyr den ventilen det ble vist til her da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei.

 

Siden Norpart er nevnt, vil jeg anbefale å kikke litt på hovedsiden deres, http://norpart.no for resten av det de forhandler: Komplette defrostere, slitedeler Volvo Penta og ikke å forglemme meget godt utvalg i diesel og oljefiltre til mange motortyper. Har ikke handlet med dem selv, men de er meget hyggelige på telefon.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

En ventil i vannslangen er enkleste løsning.

<{POST_SNAPBACK}>

Hos meg er defrosteren og varmtvannstanken koblet til kjølevannet i serie.

 

Bjoris: Enig med SveinHa i prinsippet om å stenge for kjølevannet for å få kald luft. Men hvis det er innstallert i serie hos deg også, så vil heller ikke varmtvannet bli varmt hvis du stenger ventilen for kjølevannet til defrosteren, du må derfor ha en treveis(?) ventil:

Innløp: kjølevann fra motoren

1. utløp: kjølevann til både defroster og varmtvannstank i serie

2. utløp: kjølevann til bare varmtvannstank

Hvis du kun bruker åpen/lukke-ventil og Y-kobling, vil kjølevannet ta minste motstands vei; og du kan risikere å få mindre effekt i enten defroster eller varmtavnnstank, enn før. :headbang:

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Har ikke sjekket dette, men tipper det stemmer da jeg bare har et uttak og en retur på motoren. Vel, ikke noe stort problem vanligvis, men i sommer hadde vi en tur der det regnet noe inni granskaugen slik at alt måtte være helt lukket og når det da var 18-20 grader ute så ble det uutholdelig inne... Etter det har behovet vært fraværende så dette kommer litt ned på lista. Takk for tipset likevel.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...