Jump to content

Tungstartet BMC 1.5


Mostra seilaren

Recommended Posts

Det høres ut som du har sjekket ganske mye når det gjelder luft i diesel-systemet. Så jeg ville tatt en kjapp sjekk av ventilklaring. Hvis det er et par ventiler som ikke lukker helt, så blir det lite kompresjon. Det er ikke sikkert at du har en enkelt utløsende årsak til startvanskene, men kanskje et par ting som spiller sammen. Dersom noen pakninger i innsprøytningspumpen er litt lurvete, kombinert med litt ufullstendig tetting på en ventil eller to, så kan det gi trøbbel.

Jeg har samme motor som deg, med liknende symptomer. Motoren gikk fint når den gikk, og var lett å starte når den var varm. Men måtte kinnes en stund for å starte når den var kald, og da med god del hosting og harking.

Jeg har fått overhalt topplokket og skiftet registerkjede for å være så sikker som jeg kan på god kompresjon. Dernest er innsprøytningspumpen overhalt. Motoren er nå kvikkere og jeg håper den ikke lekker diesel i oljen lenger. Men jeg har fremdeles trøbbel med starting, med mye kinning og host og hark, før den går rent. Så da står jeg tilbake med antatt luftproblematikk, selv om jeg som deg har forsøkt å utrede dette en del ganger før.

Hos meg virker det som motoren må bli helt kald og det må gå opp imot et døgn før tungstartet-heten kommer tilbake etter forrige kjøring. Hvis man starter når det f.eks bare er gått 12 timer, så smetter den igang, lett og ledig. Jeg har fundert litt på om det kan være en utetthet og undertrykksvirkning som henger sammen med temperaturen, og at både dieselen og rørene trekker seg sammen, men vet ikke.

 

For oss som har gamle motorer med et nærmest umettelig oppfølgingsbehov, er det om å gjøre å holde seg til de enkle og billige tiltakene så lenge som mulig. Sjekk ventilklaring (hvis du ikke har gjort det). Hvis du mener du har kontroll på glødeplugger og evt koks, så holder jeg en knapp på luftproblematikk. Men jeg har dessverre ikke mange brukbare råd om hvordan man finner hode og hale på den.

 

Link to post

Takker for tips, skal måle ventilklaringen ! Høres ut som det mye likt ja, må kinne lenge flere ganger før den til slutt kommer. Går veldig fint når den først har startet. Men da har jeg en del ting og teste når jeg kommer hjem ifra jobb: Ventilklaring, bytte til gjennomsiktig slange på returen, kompresjonstest og evt varme i luftfilteret ! 

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...