Grimme Elling Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Det høres ut som du har sjekket ganske mye når det gjelder luft i diesel-systemet. Så jeg ville tatt en kjapp sjekk av ventilklaring. Hvis det er et par ventiler som ikke lukker helt, så blir det lite kompresjon. Det er ikke sikkert at du har en enkelt utløsende årsak til startvanskene, men kanskje et par ting som spiller sammen. Dersom noen pakninger i innsprøytningspumpen er litt lurvete, kombinert med litt ufullstendig tetting på en ventil eller to, så kan det gi trøbbel. Jeg har samme motor som deg, med liknende symptomer. Motoren gikk fint når den gikk, og var lett å starte når den var varm. Men måtte kinnes en stund for å starte når den var kald, og da med god del hosting og harking. Jeg har fått overhalt topplokket og skiftet registerkjede for å være så sikker som jeg kan på god kompresjon. Dernest er innsprøytningspumpen overhalt. Motoren er nå kvikkere og jeg håper den ikke lekker diesel i oljen lenger. Men jeg har fremdeles trøbbel med starting, med mye kinning og host og hark, før den går rent. Så da står jeg tilbake med antatt luftproblematikk, selv om jeg som deg har forsøkt å utrede dette en del ganger før. Hos meg virker det som motoren må bli helt kald og det må gå opp imot et døgn før tungstartet-heten kommer tilbake etter forrige kjøring. Hvis man starter når det f.eks bare er gått 12 timer, så smetter den igang, lett og ledig. Jeg har fundert litt på om det kan være en utetthet og undertrykksvirkning som henger sammen med temperaturen, og at både dieselen og rørene trekker seg sammen, men vet ikke. For oss som har gamle motorer med et nærmest umettelig oppfølgingsbehov, er det om å gjøre å holde seg til de enkle og billige tiltakene så lenge som mulig. Sjekk ventilklaring (hvis du ikke har gjort det). Hvis du mener du har kontroll på glødeplugger og evt koks, så holder jeg en knapp på luftproblematikk. Men jeg har dessverre ikke mange brukbare råd om hvordan man finner hode og hale på den. Sitér dette innlegget Link to post
Mostra seilaren Svart 3.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Takker for tips, skal måle ventilklaringen ! Høres ut som det mye likt ja, må kinne lenge flere ganger før den til slutt kommer. Går veldig fint når den først har startet. Men da har jeg en del ting og teste når jeg kommer hjem ifra jobb: Ventilklaring, bytte til gjennomsiktig slange på returen, kompresjonstest og evt varme i luftfilteret ! Sitér dette innlegget Link to post
Mosterhamn33 Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Har akkuratt samme problemet som deg er nå. Har sjekket alt som er nevnt her men vil ikke starte i det hele tatt. Fikk du liv i din til slutt? Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 9.September.2021 Link til dette innlegget Svart 9.September.2021 Hei, Har hatt en slik selv tidligere , var trøblete. det viste seg å være tannhjulet til registerkjedet som står på veivakselen som hadde løsna litt på konen og slitt kilesporte/kilen slik at timingen var feil. Det hadde vist skjedd på flere ble jeg fortalt. Etter utbedring ble den mer lettstartet gikk penere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.