Bulldog
Hei,
Håper på gode råd fra båtfolket her inne angående valg av propell til min båt, da jeg tydeligvis har gått meg bort.
Kjøpte i fjor en flott 2008 mod Uttern T55 m/ Mercury Optimax 90hk. Meget fornøyd med kjøpet! Men så snart jeg fant ut at Optimax 90hk, og Optimax 115hk var samme motor foruten om software, en plombe i luftinntaket og forskjellig giring i undervannshus, var jeg nødt til å få tilbake de originale 115 hestene. Kontaktet "NorskMotorKompani" og leverte inn ECU (hjernen) for å få 115hk software. Må nevnes at jeg er meget fornøyd med servicen hos "NorskMotorKompani". Fikk tilbake ECU og fjernet plomben i luftinntaket. Etter første prøvetur var det ikke tvil om jeg nå hadde en 115 hk i hekken og den slo følgelig ut turtallssperra... Altså var propellen blitt for liten.
Litt fakta:
Propell: Mercury BLMAXX 3x13x19P Alu
Girutveksling: 1 : 2.33 - originalt for Optimax 75 hk / 90 hk (Optimax 115 hk har 1 : 2.07).
Anbefalt turtallsområde: 5000 rpm - 5750 rpm
Før tuning (90hk)
- 33knop (GPS) v/5450 rpm. Trimmet helt ut (10/10). ca. 10% slipp.
Etter tuning (115hk m/samme girutveksling)
- 37 knop (GPS) v/ 5850 rpm. Trimmet helt ut (10/10). ca. 6% slipp. - Men da hylte turtallsperra. Tror jeg kunne fått ca. 5900+ rpm om jeg hadde oversett varslingen, men vil ikke pushe for mye. Slippen var nok noe lavere grunnet en omfattende jobb med å få båten glattere under vannlinjen, samt 1 person mindre i båten.
Altså måtte jeg ha ny propell. Ville helst ha stål da disse normalt sett har bedre egenskaper grunnet fordelen med økt materialstyrke. Brukte noen dager på å lese side opp og side ned om propeller, kontakte fagpersonell osv. I all hovedsak fant jeg vel ut det som trolig de fleste allerede vet av de som har interesse for temaet:
- 1" økning i stigning burde gi 150-200 redusert rpm (max turtall).
- Bytter man fra aluminium til stål kan man regne ca. 50-100 redusert rpm grunnet "bedre grep/ lavere slipp" (max turtall).
- Er stålpropellen hissig kuppet (ift. alu), vil turtallet reduseres ca. tilsvarende 1" økning i stigning. Altså 150-200 redusert rpm (max turtall).
- Men propell er ingen eksakt vitenskap, og derfor er det egentlig ingen som kan si med sikkerhet hvilken propell som er ideell for din båt og ditt behov
Fant raskt ut at Michigan Wheels sin "Ballistic" var en forholdsvis rimelig stålpropell med et godt rykte. Mye delte meninger om den, men stort sett positivt. Vurderte så om jeg skulle gå for 19"P eller 21"P. Jeg ønsket en propell som lå rett innenfor det øvre anbefalte turtallsområdet på 5750rpm.
19P hadde blitt for lite, så jeg gikk for 21"P. Hvis det jeg hadde funnet ut stemte, skulle den da redusere rpm med:
- 300-400 rpm som følge av 2" økt stigning
- 150-200 rpm som følge av kupping
- 50-100rpm som følge av alu --> stål
Altså totalt 500-700rpm reduksjon med en Michigan Ballistic 3 x 13 1/8" x 21P , kontra den originale BLMAXX 3 x 13 x 19P. Og forhåpentligvis økt toppfart!
(- grunnet bedre "grep" hevdes det at motor ofte kan heves ca. 20mm med stålprop ift. aluprop, og dermed øke rpm 100-200 igjen, samt økt topphastiget).
Gleden var derfor stor da jeg tidligere idag mottok propellen i posten :D
Monterte den nye stålpropellen omgående og tok en testtur.
Testdata (identiske forhold sammenlignet med 115hk aluprop-testen):
- 38 knop (GPS) v/ 5850 rpm. Trimmet helt ut (10/10). ca. 12-13% slipp. Altså hylte turtallsperren her og. Kunne nok fått 5900+ rpm med denne propellen og hvis jeg hadde pusha det.
Altså har ingenting av det jeg ha lest stemt. Fikk nesten ikke lavere turtall i de hele tatt. Eneste forskjellen jeg merket var 1 knop raskere hastighet, og merkbart dårligere akselerasjon. Slippen med denne propellen var overraskende høy sammenlignet med BLMAXX'n. Merket ikke forskjell i "grepet" i vannet. Propellen kunne trimmes ut ca like mye som alu'n før den kaviterte.
Så kan noen forklare meg hvordan det kan være så liten forskjell i prestasjon på så to vidt forskjellige propeller? Og hvilken propell vil dere anbefale for å få en grei toppfart, gode allroundegenskaper og helst 5500-5600 max rpm?
Må nevnes at båten går i ferskvann.
Takker for svar!