Bulldog
Takk for svar Mort1.
Fin artikkel du henviser til. Artig å se at det er håp om å passere den myteomspunnede 40knops grensa
Tanken min med å gå over til 21P var at den originale 115hk er drevet 1 : 2.07, og min er 1 : 2.33. Det utgjør en reduksjon i rpm på akslingen på 11.16%.
Si jeg hadde byttet til lik propell (BLMAXX) 21P istedet for 19P. Det utgjør en økning i stigning på 9.52%. Og som nevnt i artikkelen, har båten et toppturtall på 5600rpm med 19P og 115hk orignalt, mot maks 5750rpm anbefalt. Det er en forskjell på 2.61%.
Altså burde båten min gå nesten likt med en 21" propell som en original 115hk gjør med 19P, bare med noe høyere turtall.
Eller tenker jeg feil?
Som du sier, rart at ballisticen har høyre slipprosent enn alu. Skulle tro kuppet stål ga bedre grep i vannet. Jeg testa de to propellene over hele turtallsregisteret, og de hadde nesten identisk fart ved de ulike turtallene.
Vil helst slippe å gå opp til en 23", for da taper jeg trolig mye akselerasjon. Altså vil jeg ha en 21P med lavere slipp. Vil gjerne også ha stål med de fordelene det medfører.
Men begynner nesten å tro at en 21P BLMAXX hadde vært det beste alternativet?
Ser at Michigan sin Apollo kommer bra ut i båtmagasinets propelltest i -07.
Winrace forhandler visst turbo-propeller. Synd Olle ikke tilgjengelig om dagen.