Jump to content

Edit History

alfaalfa

alfaalfa

Solseng skrev for 11 timer siden:

Jeg funderte litt på problematikken med å vite hvilken slip% man skal bruke på en propell i en propellkalkulator. Det er jo ikke helt så enkelt.

 

Jeg har egentlig ikke noe bedre forlag enn å Google til man blir blå i trynet. Tenkte jeg skulle forsøke meg på Laser II siden det er en relevant propell i denne tråden.

 

Ok, jeg fant vel 2 innlegg som jeg syntes var av interesse:

Ken Reeves(ProGods):  Mente 15% var mer enn forventet. (2,33:1)

Tom W Clark: Brukte 7-10% i sitt anslag. (2,07:1)

Begge disse jobber/har jobbet med propellsalg. De har også utvekslet info/notater med hverandre tidligere og har begge et godt utgangspunkt for å vite hvilket slip en bestemt propell typisk/ofte har i prakis.

 

Så får man leke litt med kalkulatoren og vurdere litt hvilket pitch som er tryggest/havner på riktige siden av det man ønsker å oppnå.:smiley:

Vel, om du skal finne ut «true pitch» dvs om tallet for stigning som står på propellen er riktig så går det an å finne dette ved test og å samle erfaring. Men det er ikke slip....

 

noen propeller er optimistiske på oppgitt pitch. Og slip tallene ved beregning kan bli negative.

 

i den andre enden av det mest ekstreme tilfellet kan du skyve noe tungt -står tung båt og «liten» propell eller setter baugen i brygga får du også nær 100% slip

 

Så slip er avhengig av båtens motstand i vannet.

 

dernest rotasjonshastighet, jo fortere den går rundt, jo lavere slip.

 

om propellen er montert høyt i vannet vil også slip øke. Selvsagt, i luft blir det høy slip...

 

og så kommer propellens design (ikke true pitch). Og hvordan de faktorene over spiller inn på den aktuelle propellen.

 

så erfaring som tar disse faktorene  i betraktning må til for å anslå slip...

 

det er derfor propell er så spennende

 

og ikke så lett...

alfaalfa

alfaalfa

Solseng skrev for 10 timer siden:

Jeg funderte litt på problematikken med å vite hvilken slip% man skal bruke på en propell i en propellkalkulator. Det er jo ikke helt så enkelt.

 

Jeg har egentlig ikke noe bedre forlag enn å Google til man blir blå i trynet. Tenkte jeg skulle forsøke meg på Laser II siden det er en relevant propell i denne tråden.

 

Ok, jeg fant vel 2 innlegg som jeg syntes var av interesse:

Ken Reeves(ProGods):  Mente 15% var mer enn forventet. (2,33:1)

Tom W Clark: Brukte 7-10% i sitt anslag. (2,07:1)

Begge disse jobber/har jobbet med propellsalg. De har også utvekslet info/notater med hverandre tidligere og har begge et godt utgangspunkt for å vite hvilket slip en bestemt propell typisk/ofte har i prakis.

 

Så får man leke litt med kalkulatoren og vurdere litt hvilket pitch som er tryggest/havner på riktige siden av det man ønsker å oppnå.:smiley:

Vel, om du skal finne ut «true pitch» dvs om tallet som står på propellen er riktig så går det an å finne dette ved test og å samle erfaring. Men det er ikke slip....

 

og i det mest ekstreme tilfellet kan du stanse en båt og la den drive - da har du 100% slip, og ved tomgang er slip veldig høy. Om du iskyver noe tungt, eller setter baugen i brygga får du også nær 100% slip.

 

Så slip er avhengig av båtens motstand i vannet.

 

dernest rotasjonshastighet, jo fortere den går rundt, jo lavere slip.

 

om propellen er montert høyt i vannet vil også slip øke. Selvsagt, i luft blir det høy slip...

 

og så kommer propellens design (ikke true pitch). Og hvordan de faktorene over spiller inn på den aktuelle propellen.

 

så erfaring som tar disse faktorene  i betraktning må til for å anslå slip...

 

det er derfor propell er så spennende

 

og ikke så lett...



×
×
  • Create New...