alfaalfa
Solseng skrev for 11 timer siden:Jeg funderte litt på problematikken med å vite hvilken slip% man skal bruke på en propell i en propellkalkulator. Det er jo ikke helt så enkelt.
Jeg har egentlig ikke noe bedre forlag enn å Google til man blir blå i trynet. Tenkte jeg skulle forsøke meg på Laser II siden det er en relevant propell i denne tråden.
Ok, jeg fant vel 2 innlegg som jeg syntes var av interesse:
Ken Reeves(ProGods): Mente 15% var mer enn forventet. (2,33:1)
Tom W Clark: Brukte 7-10% i sitt anslag. (2,07:1)
Begge disse jobber/har jobbet med propellsalg. De har også utvekslet info/notater med hverandre tidligere og har begge et godt utgangspunkt for å vite hvilket slip en bestemt propell typisk/ofte har i prakis.
Så får man leke litt med kalkulatoren og vurdere litt hvilket pitch som er tryggest/havner på riktige siden av det man ønsker å oppnå.
![]()
Vel, om du skal finne ut «true pitch» dvs om tallet for stigning som står på propellen er riktig så går det an å finne dette ved test og å samle erfaring. Men det er ikke slip....
noen propeller er optimistiske på oppgitt pitch. Og slip tallene ved beregning kan bli negative.
i den andre enden av det mest ekstreme tilfellet kan du skyve noe tungt -står tung båt og «liten» propell eller setter baugen i brygga får du også nær 100% slip
Så slip er avhengig av båtens motstand i vannet.
dernest rotasjonshastighet, jo fortere den går rundt, jo lavere slip.
om propellen er montert høyt i vannet vil også slip øke. Selvsagt, i luft blir det høy slip...
og så kommer propellens design (ikke true pitch). Og hvordan de faktorene over spiller inn på den aktuelle propellen.
så erfaring som tar disse faktorene i betraktning må til for å anslå slip...
det er derfor propell er så spennende
og ikke så lett...