Jump to content

Edit History

Bulldog

Bulldog

Skriver en oppdatering da jeg er èn propell klokere siden sist innlegg. 

Var heldig og fikk tak i en pent brukt 3 x 12 3/4" x 21P Black Max til en billig penge. Testkjørte naturligvis straks etter den hadde ankommet på det lokale postkontoret.

 

Oppnådde 39 knop (GPS) v/ 5820 rpm. Trimmet litt mer ut enn 19P faktisk, uten at den slapp taket (10+). Men fikk varsel om "overspeed" når jeg trimma ut for mye, så måtte gi meg. Regnet meg frem til ca. 9.5% slipp på max farten.

Tipper den økte slippen kom av litt høyere fart (større vannmotstand) samt 1/4" mindre propell. Forholdene var heller ikke fullt så gode som under 19P testen. 

Sammenlignet med 3 x 13" x 19P Black Max propellen var den ca. 4 km/t (2.2knop) raskere over hele turtallsregisteret. Akselerasjonen var naturligvis litt tregere, men ikke mye. 

 

Altså er denne noe propellen også noe liten ift. anbefalt max turtall på 5750rpm når jeg er alene i båten. Prøvde en tur senere med fullastet båt (5 voksne + utstyr), og oppnådde da 5650rpm. Noterte dessverre ikke toppfarten. Uansett er det rom i turtallsområdet for å gå opp enda en grad eller to i propellstigning, selv om denne propellen absolutt fungerer bra på båten. Må innrømme at jeg er blitt litt bitt av propelltestetfenomenet. En noe dyr hobby, men utrolig spennende :smiley:

 

Som anbefalt lenger opp i tråden har jeg nå lyst til å prøve en 3 x 13 1/2" x 22P Mercury Laser 2. Skal visst være en bra propell. Evt. 23P. 

Frykter 23P kanskje kan bli noe stor da den muligens senker turtall med ytterligere 400rpm ift. 21P black max. Samtidig frykter jeg at 22P kan bli noe liten hvis det viser seg at kavitasjonsplata er i flukt med eller lavere enn laveste punkt på båten. For da kan den jo trolig heves og turtallet økes med 100 - 200rpm igjen - noe av det samme jeg senker rpm'n med ved å gå over til 22". Så det må jeg finne ut av først. Siden jeg kan trimme den så langt ut vil jeg tro det er rom for å heve motor med overgang til stålprop.

 

En 23P vil resultere i merkbart dårligere akselerasjon, men gi bedre drivstofføkonomi, økt marsjfart og høyere toppfart. Høyere toppfart tror jeg fordi jeg fant en rpm/torque-kurve til motoren min idag. Som de fleste andre motorer er den "sterkest" en god stund før man når toppturtallet. Max torque har den ca. ved 4300rpm. Over 5000 rpm begynner det å dale bra, og over 5500rpm synker torque'n drastisk. Altså der min motor ligger idag på max. Så min teori er at ved å velge en propell som minsker max turtall ned mot det min. anbefalte max-turtallet til motoren som er 5000rpm, jo høyere toppfart burde man oppnå. Så er ikke sikkert en 23P er så dumt. Så lenge jeg kan dra litt vannski, og båten kommer greit opp i plan, er ikke akselerasjonen så viktig for min del. 

 

115hk Optimax torque curve.JPG

 

- Kurven er riktig nok fra en av mercury's reklamebrosjyrer, så tviler på at sammenligningen stemmer, men torque-kurven bør gi en god pekepinn likevel.

 

Meeen så ligger det ikke akkurat så mange Laser 2 props i den dimmen på Finn.no om dagen, og den koster nærmere 6000,- ny, selv ved import. Så spørs om det blir testing i nærmeste fremtid. Så si fra hvis noen har en slik en de vil bli kvitt :wink:

 

Vurderer derfor å teste en Spitfire Alu. I samme brosjyre påstås det at en Spitfire ift. en Black Max gir:

 - 5-10% raskere aks

 - Bedre grep i svinger

 - Høyere toppfart


Den er også langt rimeligere. og ligger på rundt 1/3 av prisen på en Laser 2. Fåes dog kun i 21P og 23P, ikke 22.

 

Hvis en av de ovenfornevnte drømmene går i oppfyllelse skal jeg selvfølgelig dele erfaringen her!

Bulldog

Bulldog

Skriver en oppdatering da jeg er èn propell klokere siden sist innlegg. 

Var heldig og fikk tak i en pent brukt 3 x 12 3/4" x 21P Black Max til en billig penge. Testkjørte naturligvis straks etter den hadde ankommet på det lokale postkontoret.

 

Oppnådde 39 knop (GPS) v/ 5820 rpm. Trimmet litt mer ut enn 19P faktisk, uten at den slapp taket (10+). Men fikk varsel om "overspeed" når jeg trimma ut for mye, så måtte gi meg. Regnet meg frem til ca. 9.5% slipp på max farten.

Tipper den økte slippen kom av litt høyere fart (større vannmotstand) samt 1/4" mindre propell. Forholdene var heller ikke fullt så gode som under 19P testen. 

Sammenlignet med 3 x 13" x 19P Black Max propellen var den ca. 4 km/t (2.2knop) raskere over hele turtallsregisteret. Akselerasjonen var naturligvis litt tregere, men ikke mye. 

 

Altså er denne noe propellen også noe liten ift. anbefalt max turtall på 5750rpm når jeg er alene i båten. Prøvde en tur senere med fullastet båt (5 voksne + utstyr), og oppnådde da 5650rpm. Noterte dessverre ikke toppfarten. Uansett er det rom i turtallsområdet for å gå opp enda en grad eller to i propellstigning, selv om denne propellen absolutt fungerer bra på båten. Må innrømme at jeg er blitt litt bitt av propelltestetfenomenet. En noe dyr hobby, men utrolig spennende :smiley:

 

Som anbefalt lenger opp i tråden har jeg nå lyst til å prøve en 3 x 13 1/2" x 22P Mercury Laser 2. Skal visst være en bra propell. Evt. 23P. 

Frykter 23P kanskje kan bli noe stor da den muligens senker turtall med ytterligere 400rpm ift. 21P black max. Samtidig frykter jeg at 22P kan bli noe liten hvis det viser seg at kavitasjonsplata er i flukt med eller lavere enn laveste punkt på båten. For da kan den jo trolig heves og turtallet økes med 100 - 200rpm igjen - noe av det samme jeg senker rpm'n med ved å gå over til 22". Så det må jeg finne ut av først. Siden jeg kan trimme den så langt ut vil jeg tro det er rom for å heve motor med overgang til stålprop.

 

En 23P vil resultere i merkbart dårligere akselerasjon, men gi bedre drivstofføkonomi, økt marsjfart og høyere toppfart. Høyere toppfart tror jeg fordi jeg fant en rpm/torque-kurve til motoren min idag. Som de fleste andre motorer er den "sterkest" en god stund før man når toppturtallet. Max torque har den ca. ved 4300rpm. Over 5000 rpm begynner det å dale bra, og over 5500rpm synker torque'n drastisk. Altså der min motor ligger idag på max. Så min teori er at ved å velge en propell som minsker max turtall ned mot det min. anbefalte max-turtallet til motoren som er 5000rpm, jo høyere toppfart burde man oppnå. Så er ikke sikkert en 23P er så dumt. Så lenge jeg kan dra litt vannski, og båten kommer greit opp i plan, er ikke akselerasjonen så viktig for min del. 

 

+

 

Kurven er riktig nok fra en av mercury's reklamebrosjyrer, så tviler på at sammenligningen stemmer, men torque-kurven bør gi en god pekepinn likevel.

 

Meeen så ligger det ikke akkurat så mange Laser 2 props i den dimmen på Finn.no om dagen, og den koster nærmere 6000,- ny, selv ved import. Så spørs om det blir testing i nærmeste fremtid. Så si fra hvis noen har en slik en de vil bli kvitt :wink:

 

Vurderer derfor å teste en Spitfire Alu. I samme brosjyre påstås det at en Spitfire ift. en Black Max gir:

 - 5-10% raskere aks

 - Bedre grep i svinger

 - Høyere toppfart


Den er også langt rimeligere. og ligger på rundt 1/3 av prisen på en Laser 2. Fåes dog kun i 21P og 23P, ikke 22.

 

Hvis en av de ovenfornevnte drømmene går i oppfyllelse skal jeg selvfølgelig dele erfaringen her!

115hk Optimax torque curve.JPG



×
×
  • Create New...