Jump to content

Montere sidepower Hekkthruster

tommeltotten

Recommended Posts

Vurderer montere en sidepower hekktruster fra sleipner. Denne bruker da en Y-formet tunnel bak på hekken. Jeg har liten plass bak der pga drev og trimplater. Dette gjør at thrusteren ikke vil få fri "sikt" da drevet vil helt eller delvis bli truffet av vannstrålen fra thrusteren. Har sett på en del andre tilsvarende thrustere montert på båter og ser at mange har montert dem tross denne problemstillingen. Noen som kan si om dette i det heletatt virker? det må jo nødvendigvis bli betydelig redusering av kraften?...... spørsmålet blir hvor "galt" blir det?

Bilde med sort busstoff er min båt hvor fender viser omtrentlig plassering, den andre er illustrasjon av annen båt med tilsvarende montering.

Takk for alle svar/meninger om dette.

mvh

morten

IMG_0994.JPG

IMG_0995.JPG

Redigert av tommeltotten (see edit history)

Ta en telefon til Sleipner og hør på deres råd. Jeg monterte en slik på en drev-båt, og det var totalt mislykket (ingen effekt). Propellen genererer tydeligvis masse luftbobler eller «roter» til vannet som gjør at trusteren suger luft eller får dårlig effekt. Nå hadde jeg min dypere enn din slik at den blåste vannet inn i drevet på den ene siden, så mulig du får en noe annen effekt ved din plassering. (den virket mye bedre når motoren ikke gikk).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...