Jump to content

Johnson 90Hk 1997 V4 Oceanrunner får ikke fult turtall og går urent

Båtreparatøren

Recommended Posts

Her en 1997 modell Johnson 90 hk V4 Oceanrunner. Motor går veldig fint opp til ca 80% av turtall og båten ligger da fint i plan på ca 4.000 omdreininger. Når jeg da skal gi mer gass og få full fart reduseres turtall med ca 300 omdreininger, motor går urent og farten går ned. Dersom jeg gir full choke går turtall opp til maks som er ca 5000. Så lenge jeg gir choke går motor på fult turtall og den går veldig fint, men dersom jeg ikke gir choke så går turtall ned igjen og den går ujevnt. Slik var den i hele fjor men på siste tur i går skjedde det samme på men da allerede på ca 50% turtall- dvs at båten gikk ikke opp i plan. 

Båten har vært på verksted og de har renset bensintanken og forgassere, bytte tennplugger, samtidig prøvd motoren med andre forgassere og bensinpumpe. Disse var riktignok gamle men den oppførte seg helt likt. Verkstedet finner likevel ikke feilen. Min oppfatning av verkstedet er at de virker både kunnskapsrike og seriøse og har også hørt andre kommer med positiv omtale av dem. 

Noen som har forslag til noe jeg kan feilsøke selv?

Har du sjekket bensinslangene, kan minne om ein lekkasje på sugesiden mellom tank og motor??

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Det kan være flere ting. Termostat, tempsensor, Optical eye, powerpack, bensinpumpa.

Best å begynne med det enkle (og dyre), det Optical eye og så om det ikke hjelper så bytt powerpacken.

Kan og være thermokontakten din, om den føler for varm motor så kutter den ned tenningen. Når du så pøser på med bensin via chokesystemet så øker motoren turtallet av den grunn, selv med senket tenning.

Tskjei skrev for 16 timer siden:

Prøv å skifte sensoren som kalles optisk øye.Koster vel en båtlapp ca. Den styrer bensin bl.a.

denne fuska når den ble varm på en 3syl 35hk 96 mod evinrude jeg hadde  - artet seg ved at den kuttet 1 sylinder  - og en gang ble det full stopp.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...