Båtreparatøren Startet 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2019 Her en 1997 modell Johnson 90 hk V4 Oceanrunner. Motor går veldig fint opp til ca 80% av turtall og båten ligger da fint i plan på ca 4.000 omdreininger. Når jeg da skal gi mer gass og få full fart reduseres turtall med ca 300 omdreininger, motor går urent og farten går ned. Dersom jeg gir full choke går turtall opp til maks som er ca 5000. Så lenge jeg gir choke går motor på fult turtall og den går veldig fint, men dersom jeg ikke gir choke så går turtall ned igjen og den går ujevnt. Slik var den i hele fjor men på siste tur i går skjedde det samme på men da allerede på ca 50% turtall- dvs at båten gikk ikke opp i plan. Båten har vært på verksted og de har renset bensintanken og forgassere, bytte tennplugger, samtidig prøvd motoren med andre forgassere og bensinpumpe. Disse var riktignok gamle men den oppførte seg helt likt. Verkstedet finner likevel ikke feilen. Min oppfatning av verkstedet er at de virker både kunnskapsrike og seriøse og har også hørt andre kommer med positiv omtale av dem. Noen som har forslag til noe jeg kan feilsøke selv? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Har du sjekket bensinslangene, kan minne om ein lekkasje på sugesiden mellom tank og motor?? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Kallethekid Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Det finnes en optisk sensor på disse som har vært en vanlig feilkilde. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Prøv å skifte sensoren som kalles optisk øye.Koster vel en båtlapp ca. Den styrer bensin bl.a. Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Det kan være flere ting. Termostat, tempsensor, Optical eye, powerpack, bensinpumpa. Best å begynne med det enkle (og dyre), det Optical eye og så om det ikke hjelper så bytt powerpacken. Kan og være thermokontakten din, om den føler for varm motor så kutter den ned tenningen. Når du så pøser på med bensin via chokesystemet så øker motoren turtallet av den grunn, selv med senket tenning. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Tskjei skrev for 16 timer siden: Prøv å skifte sensoren som kalles optisk øye.Koster vel en båtlapp ca. Den styrer bensin bl.a. denne fuska når den ble varm på en 3syl 35hk 96 mod evinrude jeg hadde - artet seg ved at den kuttet 1 sylinder - og en gang ble det full stopp. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Båtreparatøren Svart 2.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Takk for mange gode tips- her var det flere muligheter å gå videre med. Har fått tips fra også fra andre båtkyndige som nevner bensinpumpen som en god kandidat for utskfifting- så får se hvor jeg ender opp. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Oppdater gjerne om du finner ut av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.