Janken84 Startet 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2019 Har en Johnson 9,9 to-takter fra 2007. Har stoppet på lavt turtall. Skrudde på skruen for bensininntak og "tomgangsskruen" i håp om å justere. Noen som vet om noen gode maler eller videoer for å stille tilbake riktig? Ble selvfølgelig bare verre da jeg begynte å knote. Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Johnson 9,9 hjelp". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 På mange motorer skal tomgangskruen helt inn, uten kraft, så 1,5 omdr ut igjen. Vet ikke om dette gjelder din motor. Se om du finner noe på youtube... Det er ofte rusk i forgasseren som er problemet når den ikke vil gå på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Janken84 Svart 1.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Takk for svar. Dette er skruene jeg har skrudd på. Kan det stemme at øverste er bensininntaket og nederste er tomgangsskruen. Den gikk helt fint på tomgang inntil man giret. Men kan sikkert være rusk i forgasseren også. Er det evt lett å fikse selv? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Tomgangsskruen er det ok å røre... Den stiller forgasserspjelets stoppeposisjon mot stengt og den har neppe noen grunnposisjon. Men dersom du har rørt skruen som finregulerer forholdet mellom luft og bensin så er det være. Har du skrudd den i bunn med vanlig kraft har du statistisk skadet setet for alltid... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Dersom en motor gikk bra forrige tur og har gjort det 5 siste år så er det neppe en ånd som stilt på alle skruene... Setter 90% på at det er urenheter eller gammel bensin. Åpne tappeskruen i bunnen av forgasser, drener forgasser, se på det som kommer ut. Er det mjød i det så er dette trolig også nå i dysene dine. Har for lite strøm på mobilen til å se bildene dine. Sitér dette innlegget Link to post
Janken84 Svart 1.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Takk igjen. Noen som kan se bildene som kan se om jeg har skrudd på skruen som finregulerer forholdet mellom luft og bensin og dermed kan ha ødelagt noe? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Hvor hardt har du skudd inn den skruen da? Enden av det som ser ut som en skrue(men som er en nål i en nåleventil) har en slak kon, dersom du ser avtrykk på konen ved 2-4mm diameter er det en indikasjon. En utfordring er at materialet forgasseren er støpt av er mykere enn skruen/nåla og dermed deformerer du setet. Jeg har ikke klart å reparere et slikt sete... Om det er en slags trøst... Dette er nok verkstedene beste inntektskilde.... Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Skruen du har ringet rundt med fjær kan være den som regulerer luft/bensinblandingen på tomgang/lav last, ja. Det var den jeg tenkte på i mitt forrige svar. Men du har ringet rundt to skruer... Det øverste bildet ditt tror jeg er av besinpumpen, ser slik ut. Der pleier det være en sil/filter. Som dieselfan sier ingen grunninnstillig på skruen som regulerer tomgangsturtallet. Forholdsvis enkelt å demontere og rengjøre forgasser, men hvis du ikke er skrukyndig og har mange tommeltotter, ville jeg latt vær. Men hvis du tar det med ro og tar bilder for du begynner og underveis så går det nok bra. Ideelt sett bør forgasseren rengjøres i ultralydbad for best resultat. Husk ingen pirking inni messingdyser med stålredskap, bruk trykkluft, gjerne på sprayboks fra f.eks biltema Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.