Jump to content

Johnson 9,9 2-takt fra 2007, hvordan stille tomgangsskruen?

Janken84

Recommended Posts

Har en Johnson 9,9 to-takter fra 2007. Har stoppet på lavt turtall. Skrudde på skruen for bensininntak og "tomgangsskruen" i håp om å justere. Noen som vet om noen gode maler eller videoer for å stille tilbake riktig? Ble selvfølgelig bare verre da jeg begynte å knote.

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Johnson 9,9 hjelp". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Tomgangsskruen er det ok å røre... Den stiller forgasserspjelets stoppeposisjon mot stengt og den har neppe noen grunnposisjon. 

Men dersom du har rørt skruen som finregulerer forholdet mellom luft og bensin så er det være. 

Har du skrudd den i bunn med vanlig kraft har du statistisk skadet setet for alltid... 

Dersom en motor gikk bra forrige tur og har gjort det 5 siste år så er det neppe en ånd som stilt på alle skruene...

Setter 90% på at det er urenheter eller gammel bensin. 

Åpne tappeskruen i bunnen av forgasser, drener forgasser, se på det som kommer ut. Er det mjød i det så er dette trolig også nå i dysene dine. 

Har for lite strøm på mobilen til å se bildene dine.

Hvor hardt har du skudd inn den skruen da? 

Enden av det som ser ut som en skrue(men som er en nål i en nåleventil) har en slak kon, dersom du ser avtrykk på konen ved 2-4mm diameter er det en indikasjon. 

En utfordring er at materialet forgasseren er støpt av er mykere enn skruen/nåla og dermed deformerer du setet. 

Jeg har ikke klart å reparere et slikt sete... 

Om det er en slags trøst... Dette er nok verkstedene beste inntektskilde....

Skruen du har ringet rundt med fjær kan være den som regulerer luft/bensinblandingen på tomgang/lav last, ja. Det var den jeg tenkte på i mitt forrige svar. Men du har ringet rundt to skruer...

Det øverste bildet ditt tror jeg er av besinpumpen, ser slik ut. Der pleier det være en sil/filter.

Som dieselfan sier ingen grunninnstillig på skruen som regulerer tomgangsturtallet.

Forholdsvis enkelt å demontere og rengjøre forgasser, men hvis du ikke er skrukyndig og har mange tommeltotter, ville jeg latt vær.

Men hvis du tar det med ro og tar bilder for du begynner og underveis så går det nok bra. Ideelt sett bør forgasseren rengjøres i ultralydbad for best resultat. Husk ingen pirking inni messingdyser med stålredskap, bruk trykkluft, gjerne på sprayboks fra f.eks biltema

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...