.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Før jeg glemmer denne tråden, så har jeg såvidt fått kjørt litt på full fart etter sjøsetting med jevn og slett bunn. Før var bunnen grei, men ikke helt 100%. Bare ført på nytt bunnstoff over områder hvor gammelt bunnstoff hadde flasset av. Ellers er det samme propell og ingen andre forandringer.
Tidligere har jeg såvidt bikket 41 knop. Strøm, vind og bølger spiller her en rolle. Tidligere har jeg vel stort sett kjørt 41 i bittelitt bølger (som ofte gir bittelitt høyere fart). Når jeg testet nå nylig var det mer eller mindre vindstille og flatt vann. Nå bikket jeg 42 på første forsøk, så jeg vil påstå at jeg nok har "vunnet" minst en knop på få bunnen jevn og glatt igjen. Kankje 2 - her er det veldig mange små marginer som spiller inn i forhold til hvordan testforholdene var tidligere kontra nå nylig.
Konklusjon: Mellom 1-2 "gratis" knop og 100-150 rpm mer i mitt tilfelle. Ikke at det betyr så veldig mye utover "bragging rights", men jeg synes faktisk det virker som båten går ørbittelitt lettere i vanlig marsjfart også - men det er kanskje bare innbilning? Uansett: Ingen negative konsekvenser bortsett fra at det var et drittarbeid! NB: Jeg sammenligner en 23 år gammel båt med 22 lag med forskjellig bunnstoff som ikke har vært strippet ned tidligere.
Hvis bunnen i utgangspunktet er grei, så er det nok enklere å hente en knop eller 2 ved å heve motoren og skifte propell. Suzuki har i det siste lansert nye propeller kalt "Watergrip". I følge hjemmesiden en "Watergrip Sport" med høyere rake som skal være tilgjengelig nå - Suzuki og performance er liksom ikke synonymt, men kanskje dette er er noe for lettere båter med Suzuki-motorer? Jeg aner ikke noe mer om disse propellene da Suzuki Norge åpenbart tror at vi alle bare dørger etter makrell.