skippern99 Startet 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2019 Hei! Har en askeladden c61 CC med suzuki df 150, båten går i ca 41-42 knop per dags dato. Det sitter på originalt bunnstoff, og syns dette er veldig kornete/grov struktur. Tenkte å pusse ned bunnstoffet, vil jeg kunne oppnå noen flere knop ved å gjøre dette? Hvilket bunnstoff burde jeg påføre, og burde jeg bruke pensel kontra rulle? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Det er vel hardt bunnstoff som gjelder hvis du skal pusse det helt glatt. Type Jotun Racing eller lignende. Du ruller det på og våtsliper etter at det har herdet. Evt. rulle på, og så dra lett over med pensel i fartsretning. Om det er verdt arbeidet, umaken og om det er litt fart og hente? Ikke godt å si... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 skippern99 skrev for 16 timer siden: Tenkte å pusse ned bunnstoffet, vil jeg kunne oppnå noen flere knop ved å gjøre dette? Kort svart nei ,du vil ikke få flere knop økt fart fra 41-42 knop ved å bytte bunnstoff Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Synes det er overraskende at båten går så fort med en 150 hk og tror ikke du har mye å hente på å skifte bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
skippern99 Svart 2.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 pipe skrev for 2 timer siden: Kort svart nei ,du vil ikke få flere knop økt fart fra 41-42 knop ved å bytte bunnstoff Har lest flere steder at folk har oppnådd høyere hastighet ved å ha en glattere bunnstoff. Vil jo bli mindre motstand med en glatt flate, kontra ruglete Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Vi kan jo se hvordan det blir med min båt. Jeg har strippet ned alt gammelt bunnstoff og lagt helt nytt siden det gamle flasset veldig da jeg høyttrykkspylte forleden. Jeg valgte hardt bunnstoff - litt av nysgjerrighet og litt fordi jeg gjerne kommer til å dra båten litt på henger. Sjøsetter sikkert i begynnelsen av neste uke. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 skippern99 skrev for 2 timer siden: Har lest flere steder at folk har oppnådd høyere hastighet ved å ha en glattere bunnstoff. Vil jo bli mindre motstand med en glatt flate, kontra ruglete Det stemmer for så vidt, men siden båten din oppnår 41-42 knop som jeg tror er teoretisk maksfart med 150 hk tviler jeg på at du vill oppnå noen økning. Båten er for øvrig oppgitt til å gå 44 knop med 200 hk så jeg tror du skal være fornøyd. Det er mye jobb å fjerne gammelt bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Pensel i fartsretning, ikke rulle. Jeg bruker Hempel NTC, svart (selvpolerende). Ville ikke gått for noe hard busstoff - ikke mye effekt på planenede båter, og noe herk å vedlikeholde. Husk at lett kornet overflate er å foretrekke - mindre direkte friskjon mot vannet. Det er også derfor båten går raskest på lett kruset sjø, og ikke når det er speilblankt. Har du svart selvpolerende, og bruker båten regelmessig, så bil du ha 0 groe under, kun evt noe langs vannlinjen, som ikke har noe å si på farten. Fargen er viktig - jo mørkere det er, jo mindre gror det. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
skippern99 Svart 2.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Hva tenker dere om å slipe ned bunnstoffet bakerst på båten med 120 papir? Bare slipe litt tenkte jeg, og evt påføre nytt tynt lag med bunnstoff der Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Det er mye jobb å fjerne gammelt bunnstoff For noe forbanna tull. Bland kaustisk soda, tapetklister og vann.Smør på, ta en eller to kaffekopper. Prøv å skrape av, er det bra, gå på med høytrykkspyler...klar. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
pipe Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 (redigert) skippern99 skrev for 5 timer siden: Hva tenker dere om å slipe ned bunnstoffet bakerst på båten med 120 papir? Bare slipe litt tenkte jeg, og evt påføre nytt tynt lag med bunnstoff der Du kan sammenligne bunnen av båten din med en ski. Ski glir som regel best med litt struktur og ikke når sålen er slettes mulig. Da kan du få sug mot underlaget og økt friksjon Beklager men jeg har ikke tro på å øke farten over 40-42 knop med bunnstoff triks på båten din da fartsøkning i denne farten krever endel pr knop. Skulle du mot formodning klare en knop har du utstyr til å måle dette ? Så du har noe å glede deg over for merke om båten gjør 42 eller 43 gjør du ikke Redigert 2.Juni.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 (redigert) Skal du øke farten hjelper det ikke bytte bunnstoff, med bytte til større motor ? 150 hk med er litt lite hvis du har litt folk med deg. En kompis av meg kjøpte akkurat ny C61 BR med 200 hk. Han får den i 44 knop. Men den største forskjellen vil du merke når du har mye last med deg. Da vil 200 hk gå vesentlig bedre. Redigert 2.Juni.2019 av Kalle Well (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 (redigert) Før jeg glemmer denne tråden, så har jeg såvidt fått kjørt litt på full fart etter sjøsetting med jevn og slett bunn. Før var bunnen grei, men ikke helt 100%. Bare ført på nytt bunnstoff over områder hvor gammelt bunnstoff hadde flasset av. Ellers er det samme propell og ingen andre forandringer. Tidligere har jeg såvidt bikket 41 knop. Strøm, vind og bølger spiller her en rolle. Tidligere har jeg vel stort sett kjørt 41 i bittelitt bølger (som ofte gir bittelitt høyere fart). Når jeg testet nå nylig var det mer eller mindre vindstille og flatt vann. Nå bikket jeg 42 på første forsøk, så jeg vil påstå at jeg nok har "vunnet" minst en knop på få bunnen jevn og glatt igjen. Kankje 2 - her er det veldig mange små marginer som spiller inn i forhold til hvordan testforholdene var tidligere kontra nå nylig. Konklusjon: Mellom 1-2 "gratis" knop og 100-150 rpm mer i mitt tilfelle. Ikke at det betyr så veldig mye utover "bragging rights", men jeg synes faktisk det virker som båten går ørbittelitt lettere i vanlig marsjfart også - men det er kanskje bare innbilning? Uansett: Ingen negative konsekvenser bortsett fra at det var et drittarbeid! NB: Jeg sammenligner en 23 år gammel båt med 22 lag med forskjellig bunnstoff som ikke har vært strippet ned tidligere. Hvis bunnen i utgangspunktet er grei, så er det nok enklere å hente en knop eller 2 ved å heve motoren og skifte propell. Suzuki har i det siste lansert nye propeller kalt "Watergrip". I følge hjemmesiden en "Watergrip Sport" med høyere rake som skal være tilgjengelig nå - Suzuki og performance er liksom ikke synonymt, men kanskje dette er er noe for lettere båter med Suzuki-motorer? Jeg aner ikke noe mer om disse propellene da Suzuki Norge åpenbart tror at vi alle bare dørger etter makrell. Redigert 21.Juni.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Min Suzuki 300 er hevet høyere opp og jeg har fått en firebladers ikke-Suzuki propell på min C76 ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Selv temperaturen på vannet spiller en viss rolle (kaldere er bedre) så en forskjell på en knop når det er snakk om 41 eller 42 knop kan bero på mange tilfelldige omstendigheter og ikke nødvendigvis som resultat av mye jobb og litt utgifter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Det er så liten forskjell at jeg ikke helt hadde stolt på at det var fra jevning av bunnstoff. På Nordkappen, så skiller det 9knop på toppfarta, om jeg kjører helt inntilta eller om jeg tilter ganske mye, på muslingen er det 7knop forskjell. Kaldt vann, varmt vann, luft temp, luft fuktighet, tilting, medvind, motvind. Det er så mange faktorer som spiller inn MEN hvis du faktisk har fått 1-2knop på flere turer fremover, så har det nok kanskje utgjort en liten forskjell :) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Ja, er enig i at 1 knop kan være resultat av flere faktorer. Det er også vrient å sammenligne da forholdene sjelden er de samme. Dog kan jeg med rimelig sikkerhet si at 41 knop var absolutt max tidligere da jeg aldri har sett 42-tallet uansett forhold. Nå bikket det 42 på første forsøk. Jeg logget fart begge veier denne gangen, og fikk 41,9 i snitt. Så tror 1 knop er ganske reelt. Blir spennende å se om jeg bikker 43 under gode forhold. Når det er sagt, så gjorde jeg jobben med å legge ny bunn fordi det gamle bunnstoffet flasset veldig av da jeg høytrykkspylte (blanding av hardt/selvpolerende). Jeg kunne også se rett inn til gelcoaten flere steder, så for meg var den store gevinsten å få lagt et nytt lag med epoxyprimer. Hvis man har en nyere båt hvor bunnstoffet er jevnt i utgangspunktet, tror jeg gevinsten er mindre og høyst sannsynlig neppe verdt arbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Har du standard propell? Hadde selv en Ibiza 20 TOuring med en 150hk Johnson totakter for en del år siden og satte på en Raker propell som gjorde betydelig forskjell. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Solseng Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Har flere propeller, men den jeg brukte nå er en Solas allround-propell nokså lik Suzukis egne mht størrelse og egenskaper. Ikke en utpreget fartspropell, men grei på de fleste områder. Kommer nok til å teste litt flere proepller etterhvert. Ulempen med disse Suzukiene (150-200hk) er girutvekslingen. Blir propellen for liten (bladareal) kan man risikere at man ikke får utnyttet motorens kraft optimalt ved sakte fart/når man skal opp i plan. Har dog mulighet til å få testet en Mercury Tempest som er mer samme type propell som Raker, så det skal bli spennende å se hvordan det fungerer - hvis jeg ikke havner rett i revlimiteren. Jeg er rimelig sikker på at den gir mer fart, men usikker på hvor godt den fungerer i andre enden av fartsskalaen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.