Jump to content

Øke hastighet Askeladden c61 CC, hvilket bunnstoff?


skippern99

Recommended Posts

Hei!

Har en askeladden c61 CC med suzuki df 150, båten  går i ca 41-42 knop per dags dato. Det sitter på originalt bunnstoff, og syns dette er veldig kornete/grov struktur. Tenkte å pusse ned bunnstoffet, vil jeg kunne oppnå noen flere knop ved å gjøre dette? 

Hvilket bunnstoff burde jeg påføre, og burde jeg bruke pensel kontra rulle? 

Link to post

Vi kan jo se hvordan det blir med min båt. Jeg har strippet ned alt gammelt bunnstoff og lagt helt nytt siden det gamle flasset veldig da jeg høyttrykkspylte forleden. Jeg valgte hardt bunnstoff - litt av nysgjerrighet og litt fordi jeg gjerne kommer til å dra båten litt på henger. Sjøsetter sikkert i begynnelsen av neste uke.

Link to post
skippern99 skrev for 2 timer siden:

Har lest flere steder at folk har oppnådd høyere hastighet ved å ha en glattere bunnstoff. Vil jo bli mindre motstand med en glatt flate, kontra ruglete 

Det stemmer for så vidt, men siden båten din oppnår 41-42 knop som jeg tror er teoretisk maksfart med 150 hk tviler jeg på at du vill oppnå noen økning. Båten er for øvrig oppgitt til å gå 44 knop med 200 hk så jeg tror du skal være fornøyd. 

Det er mye jobb å fjerne gammelt bunnstoff. 

Link to post

Pensel i fartsretning, ikke rulle. Jeg bruker Hempel NTC, svart (selvpolerende).

Ville ikke gått for noe hard busstoff - ikke mye effekt på planenede båter, og noe herk å vedlikeholde.

Husk at lett kornet overflate er å foretrekke - mindre direkte friskjon mot vannet. Det er også derfor båten går raskest på lett kruset sjø, og ikke når det er speilblankt.

Har du svart selvpolerende, og bruker båten regelmessig, så bil du ha 0 groe under, kun evt noe langs vannlinjen, som ikke har noe å si på farten. Fargen er viktig - jo mørkere det er, jo mindre gror det.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
skippern99 skrev for 5 timer siden:

Hva tenker dere om å slipe ned bunnstoffet bakerst på båten med 120 papir? 

Bare slipe litt tenkte jeg, og evt påføre nytt tynt lag med bunnstoff der

Du kan sammenligne bunnen av båten din med en ski.
Ski glir som regel best med litt struktur og ikke når sålen er slettes mulig.
Da kan du få sug mot underlaget og økt friksjon
Beklager men jeg har ikke tro på å øke farten over 40-42 knop med bunnstoff triks på båten din da fartsøkning i denne farten krever endel pr knop.
Skulle du mot formodning klare en knop har du utstyr til å måle dette ?
Så du har noe å glede deg over for merke om båten gjør 42 eller 43 gjør du ikke

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Skal du øke farten hjelper det ikke bytte bunnstoff, med bytte til større motor ? 150 hk med er litt lite hvis du har litt folk med deg. En kompis av meg kjøpte akkurat ny C61 BR med 200 hk. Han får den i 44 knop. Men den største forskjellen vil du merke når du har mye last med deg. Da vil 200 hk gå vesentlig bedre. 

Redigert av Kalle Well (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Før jeg glemmer denne tråden, så har jeg såvidt fått kjørt litt på full fart etter sjøsetting med jevn og slett bunn. Før var bunnen grei, men ikke helt 100%. Bare ført på nytt bunnstoff over områder hvor gammelt bunnstoff hadde flasset av. Ellers er det samme propell og ingen andre forandringer.

 

Tidligere har jeg såvidt bikket 41 knop. Strøm, vind og bølger spiller her en rolle. Tidligere har jeg vel stort sett kjørt 41 i bittelitt bølger (som ofte gir bittelitt høyere fart). Når jeg testet nå nylig var det mer eller mindre vindstille og flatt vann. Nå bikket jeg 42 på første forsøk, så jeg vil påstå at jeg nok har "vunnet" minst en knop på få bunnen jevn og glatt igjen. Kankje 2 - her er det veldig mange små marginer som spiller inn i forhold til hvordan testforholdene var tidligere kontra nå nylig.

 

Konklusjon: Mellom 1-2  "gratis" knop og 100-150 rpm mer i mitt tilfelle. Ikke at det betyr så veldig mye utover "bragging rights", men jeg synes faktisk det virker som båten går ørbittelitt lettere i vanlig marsjfart også - men det er kanskje bare innbilning? Uansett: Ingen negative konsekvenser bortsett fra at det var et drittarbeid! NB: Jeg sammenligner en 23 år gammel båt med 22 lag med forskjellig bunnstoff som ikke har vært strippet ned tidligere.

 

Hvis bunnen i utgangspunktet er grei, så er det nok enklere å hente en knop eller 2 ved å heve motoren og skifte propell. Suzuki har i det siste lansert nye propeller kalt "Watergrip". I følge hjemmesiden en "Watergrip Sport" med høyere rake som skal være tilgjengelig nå  - Suzuki og performance er liksom ikke synonymt, men kanskje dette er er noe for lettere båter med Suzuki-motorer? Jeg aner ikke noe mer om disse propellene da Suzuki Norge åpenbart tror at vi alle bare dørger etter makrell.

 

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Det er så liten forskjell at jeg ikke helt hadde stolt på at det var fra jevning av bunnstoff. 

 

På Nordkappen, så skiller det 9knop på toppfarta, om jeg kjører helt inntilta eller om jeg tilter ganske mye, på muslingen er det 7knop forskjell. Kaldt vann, varmt vann, luft temp, luft fuktighet, tilting, medvind, motvind. Det er så mange faktorer som spiller inn 

 

MEN hvis du faktisk har fått 1-2knop på flere turer fremover, så har det nok kanskje utgjort en liten forskjell :) 

Link to post

Ja, er enig i at 1 knop kan være resultat av flere faktorer. Det er også vrient å sammenligne da forholdene sjelden er de samme. Dog kan jeg med rimelig sikkerhet si at 41 knop var absolutt max tidligere da jeg aldri har sett 42-tallet uansett forhold. Nå bikket det 42 på første forsøk. Jeg logget fart begge veier denne gangen, og fikk 41,9 i snitt. Så tror 1 knop er ganske reelt. Blir spennende å se om jeg bikker 43 under gode forhold.:giggle:

 

Når det er sagt, så gjorde jeg jobben med å legge ny bunn fordi det gamle bunnstoffet flasset veldig av da jeg høytrykkspylte (blanding av hardt/selvpolerende). Jeg kunne også se rett inn til gelcoaten flere steder, så for meg var den store gevinsten å få lagt et nytt lag med epoxyprimer. Hvis man har en nyere båt hvor bunnstoffet er jevnt i utgangspunktet, tror jeg gevinsten er mindre og høyst sannsynlig neppe verdt arbeidet.

Link to post

Har flere propeller, men den jeg brukte nå er en Solas allround-propell nokså lik Suzukis egne mht størrelse og egenskaper. Ikke en utpreget fartspropell, men grei på de fleste områder. Kommer nok til å teste litt flere proepller etterhvert. Ulempen med disse Suzukiene (150-200hk) er girutvekslingen. Blir propellen for liten (bladareal) kan man risikere at man ikke får utnyttet motorens kraft optimalt ved sakte fart/når man skal opp i plan. Har dog mulighet til å få testet en Mercury Tempest som er mer samme type propell som Raker, så det skal bli spennende å se hvordan det fungerer - hvis jeg ikke havner rett i revlimiteren. Jeg er rimelig sikker på at den gir mer fart, men usikker på hvor godt den fungerer i andre enden av fartsskalaen.:smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...