Jump to content

Hvordan fester der ankerkjettingen?

NilsPils

Recommended Posts

Jeg har ankere for og akter. Begge med kjetting som er solid festet i ankerbrønn.  En gang ble jeg berget av RS mens jeg hadde motorstopp og holdt meg så vidt klar av et skvalpeskjær med ankeret. Han i RS ropte da han hadde fått feste i båten min: "bare kutt ankertauet dersom du ikke får opp ankeret". Jeg tenkte at da måtte jeg hatt vinkelsliper på batteri. Heldigvis slapp ankeret så det løste seg den gangen.

Men siden har jeg ofte tenkt på at jeg burde ordne det slik at det går an å forlate ankeret raskt i en prekær situasjon. Derfor har jeg nå fått spleisespesialisten i familien til å spleise på noen meter tau innerst på kjettingen. Da kan jeg kjøre ut kjettingen til tauet kommer ut, kutte tauet (med brødkniven!) og eventuelt binde på en blåse. På det viset risikerer jeg heller ikke rykk i kjettingfestet dersom jeg i vanvare skulle kjøre ut hele kjettingen. Jeg bør kanskje også legge til at ankerbrønnene mine, spesielt den akter, ikke er lette å komme til i en nødsituasjon.

Flere som har løsninger på dette?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 18 minutter siden:

Jeg har ankere for og akter. Begge med kjetting som er solid festet i ankerbrønn.  En gang ble jeg berget av RS mens jeg hadde motorstopp og holdt meg så vidt klar av et skvalpeskjær med ankeret. Han i RS ropte da han hadde fått feste i båten min: "bare kutt ankertauet dersom du ikke får opp ankeret". Jeg tenkte at da måtte jeg hatt vinkelsliper på batteri. Heldigvis slapp ankeret så det løste seg den gangen.

Men siden har jeg ofte tenkt på at jeg burde ordne det slik at det går an å forlate ankeret raskt i en prekær situasjon. Derfor har jeg nå fått spleisespesialisten i familien til å spleise på noen meter tau innerst på kjettingen. Da kan jeg kjøre ut kjettingen til tauet kommer ut, kutte tauet (med brødkniven!) og eventuelt binde på en blåse. På det viset risikerer jeg heller ikke rykk i kjettingfestet dersom jeg i vanvare skulle kjøre ut hele kjettingen. Jeg bør kanskje også legge til at ankerbrønnene mine, spesielt den akter, ikke er lette å komme til i en nødsituasjon.

Flere som har løsninger på dette?

Har samme løsning som deg...tau de siste meterne, slik at det kommer opp over anker spillet..

Dette var også en løsning jeg fikk fortalt av en kjenning av meg...

En tenker gjerne ikke over slikt før en står i en slik uønsket situasjon....

Euklid skrev for 2 timer siden:

Det du beskriver er vel i praksis fasit.

Da er jeg glad over å ha løst oppgaven til fasitsvaret :smiley:

lasmarquezas skrev for 2 timer siden:

og en kniv som er montert like i nærheten

Brødkniven er best til å kappe tau og ligger alltid klar i byssa. Den har jeg kuttet tau fra propellen med mange ganger (spesielt i hummersesongen) . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...