Dykker Startet 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2019 Huff, her er vel ikke Nettavisen klar over at båtliv også er en livsstil. Les her. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Dette stemmer i alle fall ikke for meg, her tror jeg nok hun tar feil. Båtholdet er mye dyrere enn det der. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 At båtlivet koster langt mer en det som tåler dagens lys er vel ikke noe nytt. Mange år siden jeg tok vare på kvitteringer på ting som har med båten å gjøre. Her er det bare å punge ut og unngå en vær form for regnskapsførsel. Men en får jo vont i magen når en leser om førstegangseiere som lånefinansierer båten uten å være klar over hva det virkelig koster å ha båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Hva båtlivet koster den enkelte båteier varier vel minst like mye som det er antall båter i landet... Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 (redigert) Hos meg har jeg en billig 19 fot daycruiser (Skibsplast) med 4,3 EFI innenbordsmotor som jeg gjør vedlikeholde på selv. Båt og motor med oppussing har kostet meg litt over 100 000,- Båtplass koster i året 2400,- for 2.5m bred med vinteropplag og 2000,- i forsikring, samt 2000,- for vedlikehold med filtere og olje så jeg slipper billig unna med utgiftene. Hadde selvfølgelig satt pris på en utenbordsmotor for enklere motor vedlikehold. Så faste årlige utgifter er ca 6.400,- så kommer drivstoff og ekstraordinære vedlikeholdskostnader i tillegg. Redigert 2.Juni.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Å ha båt er en livsstil. Alle hobbier koster penger. Var aktiv skytter for noen år siden og gud bedre hva det kostet for at jeg skulle ligge på en sementert platting og sikte på noen forbannede svarte ringer noen hundre meter unna. Og for å gjøre dette måtte jeg selvsagt ha det siste i våpen, rette klær og helt klart campingvogn og rett bil til å trekke fanskapet gjennom bomringer og ferger ut til allverdens plasser.... mens resten av mannskapet satt time etter time med øreklokker og skyggeluer. Nei, nyt båtlivet? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Vel jeg er både skytter og båteier. Og båtholdet og skytingen koster meg vel omentrent like mye. Det går nokk 100.000,- i året både til båten og til skytingen. Men jeg bruker nokk mye mer tid med skyting en det jeg gjør i båten. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Sikkert mange måter å ha båt på. For min del er det en evig jakt på mitt inkompetansenivå, og ny mestring. Det være seg hva som takle av værforhold, forståelse av mekanikk, elektronikk og elinstallasjoner, osv,osv. Rent økonomisk, så har jeg vel nådd taket der også. Tregangen har funket for meg. Lag ett budsjett, så blir det tre ganger så dyrt. Men også tre ganger så tidkrevende, slitsomt, lærerikt, morsomt og givende. Sikkert lurt å ikke kjøpe en båt som koster litt mer enn det man har råd til, men her er jeg neppe noe forbilde. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 (redigert) Latterlig regnestykke. Båt koster mye mere enn det. Verdt hver krone. Redigert 3.Juni.2019 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 (redigert) Kjøpte nesten ny dagstur-båt for 10 år siden. Utgifter er omtrent som beskrevet i artikkelen. Verdiutvikling for båt i dette segmentet er omtrent som for bil. Eneste besparelser i forhold til kalkyle er at båten er gjeldfri og at jeg så langt ikke har hatt behov for profesjonell hjelp til vedlikehold eller reparasjoner. Så for min del treffer denne kalkylen ganske bra. Og det er verdt hver krone! Redigert 3.Juni.2019 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
nomen Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 At båthold er dyrt, stemmer greit, men iregnestykket legges det opp til "motoroverhaling" til 4000 kr i året. Riktig nok bruker mange båten sin mye, men det er neppe snakk om og måtte overhale motoren hvert år, dessuten vile de koste mye mer enn 4000 kr? Se å få begrepene korrekt da, når du skal lansere en slik oversikt! Dessuten trenger ikke båthold være så dyrt, det spørs hvordan du inretter deg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Regnestykket er ett lavt gj. snitt så det blir "feil for alle", alt for lavt for meg. Koster nok langt mer for de fleste her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Kalkylen ser ut som den tar utgangspunkt i dagens nybåt-salg. Mest solgte båter er hurtiggående motorbåt til dagstur-bruk, ca 20 fot og utenbordsmotor 100-150hk. Og alt vedlikehold satt bort. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
LM 605 Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Er nok mange som får et lite "sjokk" når man leser hva det koster å ha båt. For oss som har levd en stund og hadde båt på 70/80/90 tallet så var jo båtplassene/opplaget rimelig. Drivstoff til plastsnekkene kostet jo ingenting, og man fikk det samme beløpet igjen (eller mer) for båten, når man solgte den. Verdi tapet i dag på båt er jo blitt det samme som med bil, båtplasser/opplag/service/etc. har jo steget enormt, likeså drivstoffet, så tidene har nok forandret seg. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 17 minutes ago, LM 605 said: Drivstoff til plastsnekkene kostet jo ingenting I 2019-kroner koster det fremdeles 'ingenting' å drifte en 20-30hk diesel. Ask me how I know :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 LM 605 skrev 19 minutter siden: Er nok mange som får et lite "sjokk" når man leser hva det koster å ha båt. For oss som har levd en stund og hadde båt på 70/80/90 tallet så var jo båtplassene/opplaget rimelig. Drivstoff til plastsnekkene kostet jo ingenting, og man fikk det samme beløpet igjen (eller mer) for båten, når man solgte den. Verdi tapet i dag på båt er jo blitt det samme som med bil, båtplasser/opplag/service/etc. har jo steget enormt, likeså drivstoffet, så tidene har nok forandret seg. Helt enig. Samtidig, om man fortsatt har snekka fra 70-80-90 tallet og har sluppet unna de virkelig dyre tingene som motorbytte osv er verdifallet tatt, og om den ligger på en egen plass, eller en billig skattebetalersubsidiert plass på (kommunal båtplass), naboen har slipp/kran en får låne, eller en har tilgang på billig skattebetalsersubsidiert kran (kommunal havn) så kan en, relativt sett, fortsatt ha billig/rimelig båtliv. Men den "nye typen båthold" drar nok opp snittet ja. Nye båter og alt vedlikehold satt bort og betalt. Det koster penger, og skal forsåvidt gjøre det også. Det er en god ting at en har en verdikjede med relativt høye priser så en får bygd opp og holdt liv i et godt serviceapparat koblet til fritidsbåter. Blir veldig trist om alle med båt lå på "lavpris" og skulle gjøre absolutt alt selv, da hadde det ikke vært mange som kunne levd av å yte service til båtfolket. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Er klar over at det å eie båt koster bra mye penger, men det gjør det meste av fritidsaktiviteter. Det er ikke gratis å drive med dykking, slalom, ferieturer o.l. Det dyreste med båt er verditapet og dette er av noe nyere dato. For 12-14 år siden så fikk en stort sett tilbake hva en betalte eller mer, dette er ikke lengre tilfelle desverre. kjøper en ny vestlandsbåt i dag til rundt 3 millioner så må en regne 100000kr iverditap pr år. Ha en fin båt sommer alle sammen og husk det er helt unødvendig å føre regnskap over alt her i verden, da ville nok det å være gift med fristerinnen også vært en betydelig utgift, g ikke nødvendigvis en investering?? Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Bårdp Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Tror du kan øke det verditapet betydelig. Om du i dag kjøper en båt til 3 mil og tror du kan selge den for 2,9 til neste år er du jammen optimist. Vil tro du har tapt minst 200.000,- bare mens du kjører den hjem etter kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Bårdp skrev 5 minutter siden: Tror du kan øke det verditapet betydelig. Om du i dag kjøper en båt til 3 mil og tror du kan selge den for 2,9 til neste år er du jammen optimist. Vil tro du har tapt minst 200.000,- bare mens du kjører den hjem etter kjøpet. Er nok også enig i dette. Verditapet er vel naturligvis størst de første årene, lik det som er på nybil i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Å ha båtsyken er durt - som med all annen hobby og fritidsaktiviteter. Jeg prøver å se vekk når jeg betaler for noe som må skiftes... Nå er det hobby til hele familien - og vi har et samlingspunkt som er til glede for store og mindre - og det gjør det litt enklere å rettferdiggjøre utlegg. Særlig siden vi da heller prioriterer båt hele året fremfor sydenturer og andre reiser (eller kostnader). Men, det er klart at vi setter av penger hver måned til alt fra vedlikehold, service, båtplass, diesel og ting som kan ryke. Forøvrig så fortalte min engelske kollega at BOAT egentlig står for Bail Out Another Thousand - og da snakker vi i pund... Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 (redigert) Det er klart man skal ha ett realistisk forhold til kotnader, men man kan da ikke måle kvalitetstid ute på skjæra i penger. Dvs "blåruss" som denne artikkelforfatteren gjør det, men hun har allerede bevist at hun ikke skjønner hva hun snakker om. Hva koster en 14 dagers sydenreise for hele familien midt i fellesferien? Da sitter man ikke igjen med noen ting av verdi.(skal vi følge økonomenes resonnement) Redigert 3.Juni.2019 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 At det koster mer enn man er klar over er vel behørig dokumentert her på forumet igjen og igjen, men om det betyr at det koster mer enn det smaker er en helt annen sak. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tor Arild Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 @Mouche, det synes jeg var en særs god formulering!! Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Båtplass, opplag osv har man oversikt over. Det som kan bli det store pengesluket er når det oppstår feil/skader som trenger profesjonelle håndtering. Største besparelsen jeg har gjort i år er å finn en dyktig mekaniker laaang unna hovedstaden. 1/3 av prisen og langt bedre service. Selv fører jeg nøye regnskap. Om det koster meg 120.000kr i året å eie en 30 foter så aksepterer jeg det. Dersom det gir tilbake i form av båtglede og gode barndomsminner for ungene. Den dagen regnskapet viser at dette koster langt mer enn det smaker så er det slutt. Jeg kjenner flere som bruker båten 3-4 ganger i året, da blir regnestykket brutalt uansett... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 (redigert) Så fremt jeg ikke årlig knekker en autopilot til 30 000, ligger Hulda på rundt 50 000/år. Tap på avskriving kjenner jeg ikke til før etter at jeg er død. Og da driter jeg i det. Om jeg ikke bruker diesel på båten, havner det mer diesel på bilen. Jeg sitter ikke i sofaen for å spare penger. På en tur Son/Firenze/Son med avstikkere ryker det uansett 30 000. En eller annen gang må Hulda kanskje ha en ny motor. Da ryker 100 000 til. Og de pengene har jeg ikke. Mitt eneste problem. Av profesjon er jeg sveiser, rørlegger, mekaniker. I tillegg en dreven hobbyelektriker. Der sparer jeg masse penger. Redigert 3.Juni.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.