Jump to content

Nettavisen; Nordmenn elsker båtlivet. Men det kan koste deg mer enn du er klar over.


Dykker

Recommended Posts

At båtlivet koster langt mer en det som tåler dagens lys er vel ikke noe nytt. Mange år siden jeg tok vare på kvitteringer på ting som har med båten å gjøre. Her er det bare å punge ut og unngå en vær form for regnskapsførsel. 

Men en får jo vont i magen når en leser om førstegangseiere som lånefinansierer båten uten å være klar over hva det virkelig koster å ha båt.

Link to post

Hos meg har jeg en billig 19 fot daycruiser (Skibsplast) med 4,3 EFI innenbordsmotor som jeg gjør vedlikeholde på selv.  Båt og motor med oppussing har kostet meg litt over 100 000,-  Båtplass koster i året 2400,- for 2.5m bred med vinteropplag og 2000,- i forsikring, samt 2000,- for vedlikehold med filtere og olje  så jeg slipper billig unna med utgiftene. Hadde selvfølgelig satt pris på en utenbordsmotor for enklere motor vedlikehold. Så faste årlige utgifter er ca 6.400,- så kommer drivstoff og ekstraordinære vedlikeholdskostnader i tillegg.

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post

Å ha båt er en livsstil. Alle hobbier koster penger. Var aktiv skytter for noen år siden og gud bedre hva det kostet for at jeg skulle ligge på en sementert platting og sikte på noen forbannede svarte ringer noen hundre meter unna. Og for å gjøre dette måtte jeg selvsagt ha det siste i våpen, rette klær og helt klart campingvogn og rett bil til å trekke fanskapet gjennom bomringer og ferger ut til allverdens plasser.... mens resten av mannskapet satt time etter time med øreklokker og skyggeluer. Nei, nyt båtlivet?

Link to post

Sikkert mange måter å ha båt på. For min del er det en evig jakt på mitt inkompetansenivå, og ny mestring. Det være seg hva som takle av værforhold, forståelse av mekanikk, elektronikk og elinstallasjoner, osv,osv. Rent økonomisk, så har jeg vel nådd taket der også. 

 

Tregangen har funket for meg. Lag ett budsjett, så blir det tre ganger så dyrt. Men også tre ganger så tidkrevende, slitsomt, lærerikt,  morsomt og givende. 

 

Sikkert lurt å ikke kjøpe en båt som koster litt mer enn det man har råd til, men her er jeg neppe noe forbilde.

Link to post

Kjøpte nesten ny dagstur-båt for 10 år siden. Utgifter er omtrent som beskrevet i artikkelen. Verdiutvikling for båt i dette segmentet er omtrent som for bil. Eneste besparelser i forhold til kalkyle er at båten er gjeldfri og at jeg så langt ikke har hatt behov for profesjonell hjelp til vedlikehold eller reparasjoner. Så for min del treffer denne kalkylen ganske bra. Og det er verdt hver krone!

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

At båthold er dyrt, stemmer greit, men iregnestykket legges det opp til "motoroverhaling" til 4000 kr i året.

Riktig nok bruker mange båten sin mye, men det er neppe snakk om og måtte overhale motoren hvert år, dessuten vile de koste mye mer enn 4000 kr?

 

Se å få begrepene korrekt da, når du skal lansere en slik oversikt!

 

Dessuten trenger ikke båthold være så dyrt, det spørs hvordan du inretter deg.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Er nok mange som får et lite "sjokk" når man leser hva det koster å ha båt. For oss som har levd en stund og hadde båt på 70/80/90 tallet så var jo båtplassene/opplaget rimelig. Drivstoff til plastsnekkene kostet jo ingenting, og man fikk det samme beløpet igjen (eller mer) for båten, når man solgte den.  Verdi tapet i dag på båt er jo blitt det samme som med bil, båtplasser/opplag/service/etc.  har jo steget enormt, likeså drivstoffet, så tidene har nok forandret seg.

Link to post
Guest Avmønstret#
LM 605 skrev 19 minutter siden:

Er nok mange som får et lite "sjokk" når man leser hva det koster å ha båt. For oss som har levd en stund og hadde båt på 70/80/90 tallet så var jo båtplassene/opplaget rimelig. Drivstoff til plastsnekkene kostet jo ingenting, og man fikk det samme beløpet igjen (eller mer) for båten, når man solgte den.  Verdi tapet i dag på båt er jo blitt det samme som med bil, båtplasser/opplag/service/etc.  har jo steget enormt, likeså drivstoffet, så tidene har nok forandret seg.

 

Helt enig. Samtidig, om man fortsatt har snekka fra 70-80-90 tallet og har sluppet unna de virkelig dyre tingene som motorbytte osv er verdifallet tatt, og om den ligger på en egen plass, eller en billig skattebetalersubsidiert plass på (kommunal båtplass), naboen har slipp/kran en får låne, eller en har tilgang på billig skattebetalsersubsidiert kran (kommunal havn) så kan en, relativt sett, fortsatt ha billig/rimelig båtliv. 

 

Men den "nye typen båthold" drar nok opp snittet ja. Nye båter og alt vedlikehold satt bort og betalt. Det koster penger, og skal forsåvidt gjøre det også. Det er en god ting at en har en verdikjede med relativt høye priser så en får bygd opp og holdt liv i et godt serviceapparat koblet til fritidsbåter. Blir veldig trist om alle med båt lå på "lavpris" og skulle gjøre absolutt alt selv, da hadde det ikke vært mange som kunne levd av å yte service til båtfolket. 

Link to post

Er klar over at det å eie båt koster bra mye penger, men det gjør det meste av fritidsaktiviteter.

Det er ikke gratis å drive med dykking, slalom, ferieturer o.l.

Det dyreste med båt er verditapet og dette er av noe nyere dato. For 12-14 år siden så fikk en stort sett tilbake hva en betalte eller mer, dette er ikke lengre tilfelle desverre.

kjøper en ny vestlandsbåt i dag til rundt 3 millioner så må en regne 100000kr iverditap pr år.

 

Ha en fin båt sommer alle sammen og husk det er helt unødvendig å føre regnskap over alt her i verden, da ville nok det å være gift med fristerinnen også vært en betydelig utgift, g ikke nødvendigvis en investering??

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Bårdp skrev 5 minutter siden:

Tror du kan øke det verditapet betydelig. Om du i dag kjøper en båt til 3 mil og tror du kan selge den for 2,9 til neste år er du jammen optimist.

Vil tro du har tapt minst 200.000,- bare mens du kjører den hjem etter kjøpet.

Er nok også enig i dette. Verditapet er vel naturligvis størst de første årene, lik det som er på nybil i dag.

Link to post

Å ha båtsyken er durt - som med all annen hobby og fritidsaktiviteter. 

 

Jeg prøver å se vekk når jeg betaler for noe som må skiftes... Nå er det hobby til hele familien - og vi har et samlingspunkt som er til glede for store og mindre - og det gjør det litt enklere å rettferdiggjøre utlegg. Særlig siden vi da heller prioriterer båt hele året fremfor sydenturer og andre reiser (eller kostnader). Men, det er klart at vi setter av penger hver måned til alt fra vedlikehold, service, båtplass, diesel og ting som kan ryke.  

 

Forøvrig så fortalte min engelske kollega at BOAT egentlig står for Bail Out Another Thousand - og da snakker vi i pund...

 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post

Det er klart man skal ha ett realistisk forhold til kotnader, men man kan da ikke måle kvalitetstid ute på skjæra i penger.

Dvs "blåruss" som denne artikkelforfatteren gjør det, men hun har allerede bevist at hun ikke skjønner hva hun snakker om.

 

 

Hva koster en 14 dagers sydenreise for hele familien midt i fellesferien?

 

Da sitter man ikke igjen med noen ting av verdi.(skal vi følge økonomenes resonnement)

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Båtplass, opplag osv har man oversikt over. Det som kan bli det store pengesluket er når det oppstår feil/skader som trenger profesjonelle håndtering. Største besparelsen jeg har gjort i år er å finn en dyktig mekaniker laaang unna hovedstaden. 1/3 av prisen og langt bedre service.  Selv fører jeg nøye regnskap. Om det koster meg 120.000kr i året å eie en 30 foter så aksepterer jeg det. Dersom det gir tilbake i form av båtglede og gode barndomsminner for ungene. Den dagen regnskapet viser at dette koster langt mer enn det smaker så er det slutt. Jeg kjenner flere som bruker båten 3-4 ganger i året, da blir regnestykket brutalt uansett...

Link to post

Så fremt jeg ikke årlig knekker en autopilot til 30 000, ligger Hulda på rundt 50 000/år. Tap på avskriving kjenner jeg ikke til før etter at jeg er død. Og da driter jeg i det. Om jeg ikke bruker diesel på båten, havner det mer diesel på bilen. Jeg sitter ikke i sofaen for å spare penger. På en tur Son/Firenze/Son med avstikkere ryker det uansett 30 000. En eller annen gang må Hulda kanskje ha en ny motor. Da ryker 100 000 til. Og de pengene har jeg ikke. Mitt eneste problem. Av profesjon er jeg sveiser, rørlegger, mekaniker. I tillegg en dreven hobbyelektriker. Der sparer jeg masse penger.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...