Midtpinne Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 nomen skrev for 1 time siden: ... Hva er vitsen med penger hvis de ikke brukes til å gjøre livet godt? Det blir vel litt filosofisk. Men det er vel dette maslow's behovspyramide beskriver. Vi er mette og gode, og har bestemt oss for å realisere oss selv gjennom båten. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 11 hours ago, Arne2 said: I følge leksikon så er levetiden for glassfiberforsterket polyester 20.000 år. Etter 15 år skulle man ha 19.985 år tilbake. Bare så synd at alt annet må byttes ut "litt" før det. Å kjøpe en båt i deler faller nok litt dyrere enn å kjøpe en fullt ferdig båt enten nytt eller bruk? For egen del så gir jeg kreditt til de som enkelt og greit innrømmer at båt og båthold er dyrt, en elendig invistering (økonomisk), men verdt hver krone allikevel. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skrotnisse Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Har sett samme type regnestykke for hytte. Men hvordan setter man kronesum på høy livskvalitet ? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Mouche skrev 9 minutter siden: For egen del så gir jeg kreditt til de som enkelt og greit innrømmer at båt og båthold er dyrt, en elendig invistering (økonomisk), men verdt hver krone allikevel. Lett og innrømme dette, men ikke så lett likevel? Spørsmålet er jo hvordan man definerer båtliv og hvilke andre aktiviteter man sammenligner med. Om man begrenser båtbruken til oss som overnatter og vil ha opplevelser nesten hver helg, så tror jeg ikke båtliv er så mye værre enn andre ting. - Hva koster det å ha campingbil eller campingvogn? - Hva koster det å leie hotell eller hytter - Hva koster det å være sportsfisker - Hva koster det å ha hytte For min egen del med den bruken jeg har med min Viksund 340, 2007 modell så koster hver overnatting ca Kr.750,- Iklusive alle utgifter og verdiforingelse av båten. Ja det er dyrt i forhold til å ligge i telt på fjellet, men billig i forhold til mange andre ferie og fritidsaktiviteter Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 JRK skrev 7 minutter siden: For min egen del med den bruken jeg har med min Viksund 340, 2007 modell så koster hver overnatting ca Kr.750,- Iklusive alle utgifter og verdiforingelse av båten. Ja det er dyrt i forhold til å ligge i telt på fjellet, men billig i forhold til mange andre ferie og fritidsaktiviteter Men da snakker vi ikke om 15 overnattinger i året gjetter jeg. Å si at hver overnatting er billig fordi en overnatter ett sted hyppig hjelper ikke på totalregnestykket i året. Blir normalt sett dyrere for hver natt en bor i båten. Sparer ikke ei krone på å kjøpe 20 pakker billig bacon i Sverige for 300,-. Faktisk har jeg brukt 300,- mer enn jeg ellers ville gjort om jeg ikke kjøpte bacon ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Så oppsummert er vi alle enige i at båtlivet er en kostnad som er lett å bære og verdt hver eneste krone. Bra å høre egentlig. Selv må jeg si at jeg syns det faller litt dyrt selv om jeg forsåvidt har rimelig båthold. Men det er jo ikke noen andre en meg selv "å skylde på" ifht hva jeg velger å kjøpe og betale for så... sånn er det bare. Og er det "for ille" får jeg endre på det jeg selv har stelt i stand :-) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 "Nordmenn elsker konene sine, men det koster mer enn de er klar over" Noe å tipse Nettavisen om? Tror dere den hadde blitt mottatt like på samme måte? :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Windy37GM skrev 8 minutter siden: "Nordmenn elsker konene sine, men det koster mer enn de er klar over" Noe å tipse Nettavisen om? Tror dere den hadde blitt mottatt like på samme måte? :-) Den der blir gjentatt flere plasser på sosiale media, gjelder det menn med "kjøpekone" eller noe sånt? Alle "koner" jeg kjenner står i full jobb og tjener godt, og ofte bedre enn mennene sine. Hvordan kan de være en kostnad? --- Selv i oppveksten min på 70 tallet i ett industrisamfunn husker jeg hvor overrasket vi ungene ble når vi skjønte at mora til ene kompisen "gikk hjemme". Alle kvinnfolk stod i arbeid. Men har skjønt at det å holde kvinnfolka hjemme har hatt en viss tradisjon på Østlandet, også opp i moderne tid. Men kan ikke være mange det gjelder i dag. Tipper det er like mange gubber som går hjemme betalt av kvinnfolka av ulike årsaker. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Windy37GM skrev 41 minutter siden: "Nordmenn elsker konene sine, men det koster mer enn de er klar over" Noe å tipse Nettavisen om? Tror dere den hadde blitt mottatt like på samme måte? :-) Hahaha, dagens! Jeg har ingen problemer med å skjønne at folk bruker penger på bobil eller hytte, selv om jeg har null interesse for det selv. Jeg har derimot større problemer med å skjønne folk som bruker en formue på å røyke... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Men da snakker vi ikke om 15 overnattinger i året gjetter jeg. Neida som skrevet i forrige innlegg 70 overnattinger i året. 2 personer, innklusive diesel og havneavgifter tauverk fendere osv. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 2 hours ago, JRK said: - Hva koster det å ha hytte For vår del er det ingenting, faktisk en inntekt, hvis man ser på endring i verdien og bruken er heller ikke så verst. Bruker hytta/hyttene hele året og totale overnattinger er vel rundt 120/130, kanskje enda mere. Og når vi føler for det så tar vi båten, i dag båt uten overnattingsmuligheter, og har svært stor glede av det til tross for at båten er dyr i drift og taper seg i verdi hvert eneste år. Hva som er "riktig" eller "riktigst" for den enkelte vil variere i stor grad så her er det ikke snakk om riktig, eller galt, men de felste må vel fortsatt gjøre seg noen økonomiske betraktninger siden midlene vel ikke er ubegrenset for de fleste av oss vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arne2 Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 (redigert) De fleste typer fritidsaktiviteter koster jo penger og de fleste feriereiser koster også penger. Når man ligger i en båthavn så har man jo ikke kjørt med bil fram til den samme båthavna og man bor heller ikke på hotel når man bor i båten. Når det gjelder vedlikehold så kan man enten se på dette som en plage og en utgift, eller man kan se på dette som en hobby og en adspredelse man holder på med for fornøyelsens skyld. Det blir da til en forholdsvis større positiv opplevelse å ha en gammel og billig båt som krever litt vedlikehold enn en ny og kostbar en der alle ting fungerer. Når jeg kjøpte meg en gammel seilbåt, så solgte jeg samtidig min bil for at det ikke skulle bli noen ekstra kostnader. Etter ett år så ser jeg nå at seilbåtprosjektet går med et forholdsvis stort og tydelig overskudd. Forsikringen er omtrent den samme. Drivstofforbruket har sunket fra 1000,- pr uke til 100,- uke. Bompenger og parkeringsbøter har blitt gjort om til båtplass. Stress ble gjort om til moro og 2 utenlandsturer, som jeg skulle ha vært på måtte kanselleres på grunn av mangel på tid. Totalt sett et solid overskudd i båtprosjektet, enten det nå er "politisk korrekt" eller ikke. Da er man sikkert det man kan kalle for en "båtnisse" men det er da sånn sett ganske all right å være det. Redigert 4.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Som vel alle sier, så er bruksmønster og båttype helt avgjørende for hvilke utgifter en har med båt. Jeg har en Saga 27 1986 modell som jeg kjøpte brukt i 1987 for vel. 300000. Den er nedbetalt for mange år siden og har vel en salgsverdi på kanskje rundt 80000 nå. At jeg de aller første årene slet med et lån i et finansieringsselskap med effektiv rente på 20%, glemmer jeg med vilje. Og det sørget jeg for å bli kvitt ganske raskt. De relativt stabile utgiftene pr. år er nå: Forsikring (kasko) kr.2700,- Sommerplass (ikke innskudd) Kr.11500,- Vinterplass på land med opptak og utsetting (uten innskudd) kr.6900,- Diesel, ca. 500 liter kr.6000,- Gjestehavnavgifter (vi ligger kun i gjestehavner, opp til 100 netter) kr. 23000,- Alt vedlikehold tar jeg meg av selv, men opp gjennom årene har det selvfølgelig blitt noen kroner for en del ekstrautstyr som jeg foretrekker å glemme. Olje og filtre er ikke den store utgiften med min 44Hp motor. Men de faste utgiftene summert, blir altså rundt 50000 kroner. Og det klarer pensjonisten å leve med. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 (redigert) Regner cirka det halve, med unntak for første halvåret med oppussing, da ble det mye verktøy og slikt. Tar ikke båten på land om vinteren. Kjøper mye mindre diesel. (Seil) Og så mye mindre i gjestehavn. Totalt sett ca det halve, og samtidig en god del spart på andre aktiviteter som ikke blir utført, på grunn av mangel på tid. Kunne godt ha brukt mye mer penger, og hatt en dyrere båt, men da hadde jo mye av "det morsomme" forsvunnet. Den bilen som forsvant til fordel for en gammel seilbåt kostet nok mer enn de 50.000,- pr år. Redigert 4.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 https://www.nrk.no/telemark/nordmenn-bruker-15-milliarder-i-aret-pa-sportsutstyr-1.14575621 Ikke bare bare å være innafor i dag. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Faxen Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Kona mi og jeg har felleskonto. Jeg setter inn og hun tar ut. He he. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.