ko-stens Startet 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2019 Har kommet over en gammel åpen glassfiberbåt, ca 16 fot, av merket K. Hollands båtbyggeri, Hamar. Denne har ligget oppned i en grøft i årevis, sannsynligvis mellom 30 og 40 år og ser rimelig stusselig ut. Skroget ser imidlertid helt ut, selv om det er masse "groe" og mose på det. Ser ut som en diger gråstein... Den har sannsynligvis vært utleiebåt på campingplassen, hvor den også ligger. Innvendig er det for øvrig vanskelig å se, da båten er blytung å få snudd på, og en må fjerne trær for å få gjort noe. Det lille jeg har sett er at det er noen skader på toftene, som også er i glassfiber. Om det skal bli båt igjen av den, må den i hvert fall totalrestaureres. Kan det være verdt å fikse båten, eller kan over 30 år i en grøft ha gjort det til et håpløst prosjekt? Glemte selvsagt i farta å ta bilder av den utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 kult med Hollandsk båt fra Hamar, verdt litt restaurering det . . . . Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Korsfjord Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Jeg er ikke den rette til å svare egentlig, men tillater meg å synse litt. Om skadene er store, vil det neppe være lønnsomt i kroner og øre, all den tid en gammel, men brukende robåt er mulig å få til en svært billig penge. Men så har du jo mulighet til å gjøre nye erfaringer, lære nye ting underveis, og slike ting har en verdi som er vanskelig å verdsette i penger. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 2.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Kan ha funnet ut litt. Mulig den heter Holfish og ble produsert på 70-tallet. 15,5 fot. Fant et båtmagasin fra 1976 på Nasjonalbiblioteket. Utseendet ser ganske likt ut. Mulig den ble tatt på land pga et hull i kjølen (det er det eneste hullet jeg har funnet). Og der har den blitt etter at campingen sluttet med utleie. Det er maaaange år siden. Synd den har endt opp slik. Må gruble på om det er verdt tidsbruken. Må evt kjøpe den av campingeieren. Er ikke veldig interessert i å betale stort for den! Han ville i hvert fall ha noe for den for noen år siden. Er jo et ærverdig merke da. Etablert i 1916. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Er jo verdt en tusing i vrakpant, men stort mer hadde jeg ikke betalt. Kan jo være ett artig prosjekt! Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
nomen Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Du må jo spørre deg hva du ønsker å oppnå. Hvis du trenger en robåt, er det neppe noen vits i å stelle på denne gamle greia. Hvis du vil ha ett lite prosjekt, og ønsker å ta vare på ett lite stykke historie, ja da "lønner" det seg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Key Freak Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Den er verdt vrakpant minus fraktkostnader. Som det allerede har blitt nevnt; ikke særlig lønnsomt i kroner og øre, kanskje. Men hvis man ønsker å lære noe, så kan det være artig å gå løs på den. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Arne2 Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 (redigert) 40 år er jo ingen alder for et plastskrog.Kjøpte selv en 40 år gammel seilbåt som var i dårlig stand og er nå veldig godt fornøyd. Man må selvfølgelig "dra båten fram", "vende den om" og gå gjennom og se hvilke skader det er. Hvis det er noe vann inne i skroget, så må man få det ut. Ellers så koster jo ikke noen glassfibermatter og polyester med herder ikke all verden. Biltema selger for eksempel dette til ganske brukbare priser. Maritim like så. Noe av det viktigste med et slikt prosjekt, det er jo at man får lært seg å reparere med glassfiber og polyester, og når man har fikset den lille båten først, så kan man gå i gang med en litt større båt litt senere. .. Og når det gjelder verdi, så kommer jo bruksverdi i tillegg. Med godt utført jobb så kan den bli som for en ny båt. Hvis man har bruk for en båt og ikke behøver å kjøpe en ny båt, så har man jo spart noen kroner. Redigert 4.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.