Jump to content

Ankre alene i uthavn med 24 fots båt

Kompass83

Recommended Posts

Hei

3-fotssyken går, og jeg oppgraderer fra 21 fots Nordkapp til en Bayliner Cierra 2355. Blir nok mest datteren min og jeg som er på

tur. Liker best å ligge i uthavn. Å legge til har gått greit med 21-fotern, men 3 fot er plutselig ganske mye når det kommer til å legge til i uthavn med dregg.

Det er nesten alltid masse hjelpsomme folk på land. Men: Jeg ønsker å kunne gjøre alt selv, også for at ikke dattera skal bli stresset. Den nye båten har baugpropell, men ikke ankervinsj. 

Dette er planen min:

1. Legge dregg og tau klart. Se an vindforhold.

2. Kjøre og se an ankringssted dersom jeg ikke er kjent. Kun velge steder med bolter.

3. Kjøre sakte inn, ha dreggen hengende ut akter, holde tauet/feste det nært styreposisjon, og slippe det når «tiden er inne». Kjøre veldig rolig mot land

4. Hoppe i land foran med et tau foran med en løkke/karabinkrok så det er lett å få festet det. Ha god slakk.

5. Løpe bak til dreggtauet og stramme dette

6. Etterjustere foran og bak, og evt få på

ekstra fortøyning inn mot land. Evt bytte ut tauet med karabinkrok.

Hva tror dere om dette? Vurderer ankervinsj med fjernkontroll, dersom det vil gjøre alt veldig mye enklere. Men om det kun er litt rutine det kommer an på, ønsker jeg å få det til uten.

Kompass83 skrev 24 minutter siden:

Hei

3-fotssyken går, og jeg oppgraderer fra 21 fots Nordkapp til en Bayliner Cierra 2355. Blir nok mest datteren min og jeg som er på

tur. Liker best å ligge i uthavn. Å legge til har gått greit med 21-fotern, men 3 fot er plutselig ganske mye når det kommer til å legge til i uthavn med dregg.

Det er nesten alltid masse hjelpsomme folk på land. Men: Jeg ønsker å kunne gjøre alt selv, også for at ikke dattera skal bli stresset. Den nye båten har baugpropell, men ikke ankervinsj. 

Dette er planen min:

1. Legge dregg og tau klart. Se an vindforhold.

2. Kjøre og se an ankringssted dersom jeg ikke er kjent. Kun velge steder med bolter.

3. Kjøre sakte inn, ha dreggen hengende ut akter, holde tauet/feste det nært styreposisjon, og slippe det når «tiden er inne». Kjøre veldig rolig mot land

4. Hoppe i land foran med et tau foran med en løkke/karabinkrok så det er lett å få festet det. Ha god slakk.

5. Løpe bak til dreggtauet og stramme dette

6. Etterjustere foran og bak, og evt få på

ekstra fortøyning inn mot land. Evt bytte ut tauet med karabinkrok.

Hva tror dere om dette? Vurderer ankervinsj med fjernkontroll, dersom det vil gjøre alt veldig mye enklere. Men om det kun er litt rutine det kommer an på, ønsker jeg å få det til uten.

Det er vel vanlig prosedyre det du beskriver. Litt usikker på den karabinkroken kanskje, menge bolter vil vel være for tykke? Blir selvfølgelig litt enklere med vinsj, men skal ikke være noen problem uten. Overgangen fra 21 til 24 fot vil jeg tro er ubetydelig med tanke på fortøyning. Jeg gikk fra 22 til 30 fot i år, og problemet da er at det blir så langt ned for ungene og kona og hoppe..

Godt poeng å ikke stresse mannskapet, ta det med ro. Noen kommer løpende til for å hjelpe, mange gjør det ikke. Men spør du noen om de kan ta imot vil vel 99,9% gladelig stille opp. Har bestemt meg for å være litt flinkere selv til å ta imot folk uoppfordret  i havner. Ofte ser det ut som folk har full kontroll, men mange er ferske på sjøen, har ny båt, eller er ute alene med små barn. En fortøyning med stress og roping kan ødelegge mye, spesielt hvis det går utover kona (barn glemmer gjerne litt fortere). At noen gidder å bruke 10 sekunder på å ta imot et tau kan bety mye..

Du skriver ikke hvor gammel datteren din er, men et alternativ er å sette henne i land før du hiver dreggen, så kan hun ta imot. Viktig med klare instrukser til barna, gi dem at tau med løkke, også skal den over bolten.  Resten gjør du senere. Har du først feste i land og dreggen ute så er resten bare justering.

Jeg kastet bare dreggen bak på min 22 foter, men lot tauet løpe rundt et kryssholt, så ikke alt tauet raste ut. Også løp jeg foran. Baugpropell gjør det hele enklere. Uten baugpropell driver du fort vekk fra stedet det er mulig å hoppe land, og uten baugpropell eller to motorer får du ikke styrt baugen når den ligger mot land.

Men viktigst av alt -  ta det helt med ro. I verste fall får du dra opp dreggen og gjøre et nytt forsøk. lykke til...

Redigert av R.O (see edit history)
Guest Avmønstret#

Har brukt den minste paraplydreggen fra BT som "kastekrok" når jeg har lagt til alene med båtene. Sammen med en del meter linetau eller tilsvarende så klarer jeg å pælme den en del meter på land og drar til den setter seg. Så kan jeg justere dreggen bak. Slipper da å hoppe i land før jeg føler jeg har grei kontroll. Når det meste er justert kan jeg slakke bak og gå i land med "ordentlige tau". 

NB! Sikringa av "bladene" på dreggen som en kaster på land må bindes fast så dreggen ikke lukker seg. 

Høres ut som trådstarter har en god plan. God forberedelse er tingen. Jeg ser mange holder igjen i anker-lina, på vei inn mot land, for å sjekke anker-festet. Min erfaring er at det bare fører til at ikke ankeret fester seg, samt at jeg ikke når helt frem til land, blir bare tull. 

Min erfaring er som deg, slipp anker passe tidlig. Kjør mot land, fortøy i land. Når du da skal stramme opp ankeret, så har det lagt seg godt på bunnen, det sitter. 

I tillegg til det, velg ei god havn. Enten med lite vind, eller fralandsvind. Vær godt forberedt. Du har en båt med ganske mye vindfang. Utfordring er etter at du har sluppet anker, og hvis du driver bort fra der du vil gå i land. Må du ut igjen, så får du trekke deg ut etter dreggen. 

Dette blir bra, fint i uthavn. 

Som udhavnsamatør kan jeg glimrende sætte mig ind i dine overvejelser. Nu er en 2355 ikke den største båd (har selv haft en 2655) men den er jo relativt vindfølsom, så det kan hurtigt blive lidt for morsomt.

De få gange jeg har skullet lægge til i udhavn, har jeg gjort det på denne måde:

Jeg har haft en lille gummibåd med. Den er under alle omstændigheder god at have til børn og en lille forbedring af sikkerheden generelt. Så har jeg ankret op med hækankeret lidt uden for det sted, jeg tænkte på at fortøje ved. Sejlet i land med gummibåden og en lang line, som jeg så har gjort fast i øjer og/eller kiler/træer. Sejlet tilbage til båden og halet mig ind med linen og så gjort den anden forline fast. 

En lignende procedure har jeg også benyttet nogle gange ved tillægning alene i havne med bøje agter: Sejle ind og gøre fast foran med en eller to liner. Og så hurtigt søsætte gummibåden og sejle ud til bøjen og gøre fast. Det eliminerer behovet for at være to steder på en gang. 

Edit: ser at du ofte har datteren med. Det er en morsom opgave for halvstore børn at være den, der ror i land med linen også..

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Takk for gode tips. Jeg skal nok få det til, og om et par år er det forhåpentligvis ren rutine.

Jeg skaffer meg nok en slik liten paraply-dregg, som du tipser om Pinkvin. 

Dattera er ti år. Hun kan hoppe i land, så lenge det er rolige former. Men ønsker å frita henne for det meste av ansvar, så hun slipper det presset. Har blitt noen klassiske «hopp...!, hopp.!!»-situasjoner opp igjennom, som jeg vil unngå. Men å kjøre inntil land, la hun gå i land og slenge på en løkke, og vente der mens jeg bakker ut og kaster dreggen må gå. Så takk for det tipset, R.O. 

2355-en er en god del høyere enn den jeg har hatt, så er spent på vindfanget. Men det blir deilig med litt bedre plass, og egen do. 

Egen jolle/gummibåt tenker jeg å vente med til dattera viser interesse, men det er et godt tips å bruke det etter å ha ankret. Så takk for det MajorAndy.

Tror det vil gå ganske bra. Jeg får

forberede meg godt, ta i mot hjelp fra land,  bruke god tid og generelt gjøre det beste ut av det.

Dette skal nok gå helt fint :)
Med baugpropell og drev kan du holde båten mer eller mindre helt i ro og la henne gå ned i ro og mak og gjøre det fast - det klarer hun nok fint så lenge hun slipper å dra inn båten :)

Vil anbefale deg at du involverer henne så mye som mulig (uten å legge for mye ansvar). Det er veldig godt for et barn å få tillit, oppgaver og å kunne delta aktivt - det var i alle fall min erfaring når jeg selv var liten, og også hva jeg har lest fra div. eksperter.

Og til slutt - du ønsker jo vel å oppdra henne til å bli godt båtfolk og etter hvert få egen båt, da er det greit å ha lært av far ;)

Til slutt, så utrolig koselig at dere drar på turer sammen. Håper dere får mange gode opplevelser.

PS: Støtter de over som oppfordrer alle som har mulighet til å hjelpe andre med tau og lignende :)

Redigert av Havelle (see edit history)

Jeg velsignet med en datter på 12 som elsker båtlivet. De gror med oppgavene.

I går fikk jeg henne til å snu en langkjølet båt i litt vind mellom båtene i båthavna. Hun var redd og aggressiv og ville at jeg skulle ta over. Hun gjorde et par feil, jeg korrigerte henne vennlig med et smil og forklarte hva hun skulle gjøre for å rette opp. Etterpå hadde vi en diskusjon der jeg fortalte at jeg følte det akkurat likedan når jeg gjør det. Å få henne til å mestre båten er nødvendig slik at hun kan sitte trygt bak spakene når vi skal ankre opp.  Vi har allerede gjort det to ganger. Jeg legger ut anker og hun bakker og kjører fast ankeret.

Når vi dro hjem sa hun at hun var stolt over seg selv og at dette betydde at nå ble det mye enklere for oss å dra på tur alene. Når hun kom hjem var hun stolt som en hane når hun fortalte mor hva hun hadde gjort. Pappa var også ganske stolt.

Bare la barna prøve seg. Til slutt er det de som forteller deg hva som skal gjøres.

Redigert av Midtpinne (see edit history)

Ja, det har jeg også tenkt. Vi har også trent på å kalle på hjelp via VHF og telefon.

Man skal ikke underslå den ekstra sikkerheten det er i å ha flere som kan håndtere båten ombord. Plutselig ramler man over bord eller ligger på dørken med hjertefeil/slag eller hva det måtte være.

Jeg er kanskje litt for paranoid, men jeg har hatt to hendelser som gjør at jeg tenker på det av og til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...