Morten_L
Er i innspurten på en totaltoverhaling av min 1986 Perkins 4.108, den har vært demontert til "molekylnivå"
Blokk og topp har vært en tur hos Midjyst Cylinderservice i danmark med bytte av sylinderforlinger, planslipping av blokk, planlisping av topp, slipe ventilseter, bytte ventilstyringer og trykktest.
Ellers er følgende byttet
- Stempler med ferdigmonterte nye stempelfjærer
- Alle ventilene
- Alle pakninger i hele motoren
- Alle lagre osv i hele motoren
De eneste "slitedelene" som ikke er byttet er injectorpumpa og oljepumpa, disse hadde jeg ingen misstanke om at det var problemer med før overhalingen.
I dag var det prøvestart, motoren startet, men det ryker sinnsykt svart røyk og når jeg ser i karet den spyttet eksos i er det en sort oljefilm på dette
En litt provisorisk tilkoblet oljetryksmåler (nytt instrument og ny giver) viste også veldig høyt oljetrykk så jeg stoppet motoren fort.
Video: Video fra prøvestarten
Oljefilm i eksosvannet:
Er som folk sikkert kan gjette mildt sagt fortvilet og en smule desperat etter hjelp
Edit: Glemte å si noe om oljenivå på peilepinnen. Denne ble fylt opp til maks før oppstart og er nå så vidt på minimum, men oljefilter og resten av motor var jo tom for olje før oppstarten så jeg vil anta at mesteparten av oljen gikk til dette