
Teerex
100 timer er normalt intervall for de fleste 4-taktsmotorer.
Nå er det jo ikke spesielt mange punkter som inngår i de 2-3 første 100-timers servicene da, og mange service punkter er jo årlig uansett timetall. For de flestes vedkommende kjøres ikke motoren så mye som 100 timer pr. år.
Girolje, motorolje og filtre er det som går igjen så det er ikke noe hokus pokus akkurat.
Plugger avhenger litt av hva slags type produsenten har valgt, men de holder som oftest i noen år iallefall.
Impeller holder som regel fint 6-8 år, selv om produsentene anbefaler bytte evt. sjekk hvert 3. år (unntatt E-tec).
Det er som regel noe man erfarer etterhvert.
På noen motorer må ventilene justeres/sjekkes ved et eller annet intervall.
På min Mercury F115 trenger de aldri å justeres selv om den ikke har hydrauliske ventilløftere.
Anoder (også internanoder for de motorene som har det) og oppsmøring av fettniper osv. er uansett det aller viktigste å følge opp senest hvert år. Samt giroljens tilstand ved sesongslutt etterhvert som årene går. Tæring og rust/korrosjon er utenbordsmotorens verste fiender.
Vannavskiller for bensin (spesielt for de som har fast tank) er også viktig å sjekke/drenere.