Jump to content

Bravo 2 med 5-6grader slakke på drevet.

riskyrasmussen

Recommended Posts

Har båten på land for sjekk og vårpuss.

Båten ble kjøpt i februar, og er min første med drev.

På slip har båten drevet helt opptrimmet, og jeg kan enkelt flytte drevet 5-6grader frem og tilbake.

Ser at det er litt bevegelse i styresylinder, men det er ikke mye.

Resterende vandring må altså være fra styrearmen og ut i drevet. Er dett innenfor "normalen"?

Har jo sett litt på forumet, og forstår det slik at dette kan være styrepinnen som holder på å bli sliten, men jeg har ikke hatt lekkasje.

Det jeg lurer på er om dette (slakken)er direkte farlig. Hvor store krefter vil jobbe med dette under fart, og om man til slutt vil stå helt uten styring, gjerne med maks rorutslag en vei :confused:

Skal skifte styresylinder i morgen, så da ser jeg om det blit bedre, men regner ikke med det.

Han her snakker om slakk og hvordan utbedre: https://www.youtube.com/watch?v=q-R-cMkWYok

Det er foring nederst i gimbal ring og også styrearmen som kan være slitt, men typisk er det kun styrepinnen siden den ruster selv om det er litt rart du ikke har lekkasje da.

Men det kan rett og slett være gimbal ring som sitter løst på styrepinnen. En enkel sjekk er å stramme mutterne til U-bolten som holder gimbal ring på styrepinnen i fall det er slark der. Disse skal ifølge servicemanualen uansett etterstrammes hver 100 time eller hvert år. 53 lb-ft  eller 72 Nm på Bravo 3. Det er disse:

wozIdz4.jpg

Duppe skrev for 1 time siden:

Han her snakker om slakk og hvordan utbedre: https://www.youtube.com/watch?v=q-R-cMkWYok

Det er foring nederst i gimbal ring og også styrearmen som kan være slitt, men typisk er det kun styrepinnen siden den ruster selv om det er litt rart du ikke har lekkasje da.

Men det kan rett og slett være gimbal ring som sitter løst på styrepinnen. En enkel sjekk er å stramme mutterne til U-bolten som holder gimbal ring på styrepinnen i fall det er slark der. Disse skal ifølge servicemanualen uansett etterstrammes hver 100 time eller hvert år. 53 lb-ft  eller 72 Nm på Bravo 3. Det er disse:

wozIdz4.jpg

Det var et godt tips!

Må sjekkes ut før man begynner med noe mer omfattende :)

Har kjørt med tilsvarende slakk i 8-9 år nå, det verste er vel at det kan lekke vann inn via styrebolten.  Hos meg kom det inn litt vann når båten ble brukt, men ikke noe når båten lå i ro.

De siste årene har jeg smurt med Lanolin (Fluid Film) fra innsiden når båten var på land for vårpuss. Etter at jeg begynte med det så er lekkasjen ubetydelig fra styrebolt. Planen er å tyne mest mulig ut av styrebolten og heller bytte hele transom neste gang jeg skal bytte belger.

Det hørtes litt betryggende ut

marius skrev 41 minutter siden:

Har kjørt med tilsvarende slakk i 8-9 år nå, det verste er vel at det kan lekke vann inn via styrebolten.  Hos meg kom det inn litt vann når båten ble brukt, men ikke noe når båten lå i ro.

De siste årene har jeg smurt med Lanolin (Fluid Film) fra innsiden når båten var på land for vårpuss. Etter at jeg begynte med det så er lekkasjen ubetydelig fra styrebolt. Planen er å tyne mest mulig ut av styrebolten og heller bytte hele transom neste gang jeg skal bytte belger.

Det hørtes litt betryggende ut, om jeg kan se det slik.

Jeg skal opp til neste år og ta belg, så da kan jeg prøve på "kikkehull"-operasjonen, men er det ikke smått utrolig hvis bare styrepinnen har blitt tæret/derformert - og ikke armen? 

Prøvde å tighte de to mutrene i toppen, med en fastnøkkel. Måtte jaggu ta i for å få litt på dem. Ingen forskjell i slakke.

Var som sagt rett for at vi snakker fare for liv og helse nærmest her. Men da kan det kansje vente til neste sesong.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...