Rastapurre Startet 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2019 Hei. Styringen på båten sitter dønn fast. Den hydrauliske sylinderen er en Baystar HC4670-3 som sitter på en Yamaha 9,9 hk. Ved demontering nå ble jeg litt usikker å lurer på om jeg er på villspor.. Dra jeg ut feil sylinder nå? Er det denne som holder motorfestet og motoren sammen? Det er også gjenger inn i selve hydraulikkenheten( usikker på hva det egentlig heter). Er det den jeg skal skru av i steden for det jeg er i ferd med å demontere? Råd og tips mottaes gjerne! Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Ja dette blir feil. Røret du er i ferd med å ta ut skal sitte igjen på motor. Det er stempestanga som er inni røret som skal ut. Løsne stempelhuset fra røret og prøv å dra/slå ut stempelstangen. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 (redigert) Du har en litt tricky situasjon her. For å fjerne sylinder fra tiltrøret, så må faktisk hele sylinderen dreies rundt, (dårlig løsning fra Baystar...) ergo må du fjerne slangene, og deretter fylle på ny olje og lufte hele systemet. Men siden tiltrøret allerede er halvveis ute, så har du en mulighet til. Sett en skiftnøkkel på sylinder, og en på mutteren like ved. Skru så mutteren inn på røret helt til gjengene slutter, bruk så litt mer makt for å se om tiltrøret begynner å gjenge seg ut fra sylinder. Du kan også hjelpe til med en rørtang. Hvis tilrøret løsner fra sylinder, må du også dreie rattet litt mot styrbord etterhvert som sylinderen beveger seg ut. Ta en titt her for å se hvordan det henger i sammen: http://www.seastarsolutions.com/wp-content/uploads/2011/03/BayStar-Outboard-Side-Slashwell-Mount-Rev.D-343322D.pdf Delen som mest sannsynlig sitter fast hos deg, kalles for "extension" og er skjøtet i sammen med sylinderstanga med en liten splint. For å komme til splinten, må extension stanga slåes videre inn i tiltrøret. Godt med rustløser vil være en fordel her. Redigert 3.Juni.2019 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Prøv å bevege litt på røret til høyre (der styrearmen festes) med en skiftenøkkel. Det fikk I alle fall styringen til å slippe hos meg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rastapurre Svart 4.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Tusen takk for gode råd! PolarLi sitt råd ble løsningen. Syntes røret var litt grovt innvendig men skal rengjøre godt med våpenbørste og vb40. Virker som våpenpussesett er ideelt til formålet. Monteres på stang og drill i morgen, så får jeg se hvor rent jeg får det. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 (redigert) Flott at det løste seg, bokstavelig talt Du bør også vurdere å montere en såkalt "tilt tube grease nut" (se på ebay) der stanga kommer ut. Da blir det vanntett og du kan presse litt fett inn en gang i blant. Redigert 4.Juni.2019 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.