Jump to content

Har Yanmar 4jh-DTBE anoder?

Torsen67

Recommended Posts

Jeg har aldri i de 32 årene jeg har hatt min Yanmar 4JHE hatt noen problemer uten sjøvannsfilter. Men jeg driver ikke og kjører inn på grunna med gjørme og dritt og lort.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er jo ikke allverden til jobb å sette på et sjøvannsfilter da....og heller ikke jeg kjører båten opp i gjørma men det er utrolig hvor mye skjellrester det er som legger seg i filterkoppen i løpet av en sesong. Dette er jo noe som impellern må slite med uten montert filter...men gamle motorer som Lars har knasker vel i seg det meste regner jeg med.??

Og med kvalitetsimpeller går det bra, jeg er vel på min 4. impeller nå siden båten var ny. Og de jeg har skiftet har vært uten skader, bare skiftet for sikkerhets skyld, spesifisert til å skiftes hver 600 timer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette har mye med båttype, en deplasementbåt med sjøvannsinntak stående en halvmeter under overflaten under drift er mye mindre utsatt enn hel/halvplanere som løfter seg utav vannet og suger sjøvann fra overflaten under drift.

+ det hjelper med den reneste flaks og ikke minst hvilket farvann man trafikkerer.

Ett sjøvannsfilter er uansett en klok investering.

For all del, jeg er ikke imot sjøvannsfilter (selv om enkelte har problemer med lokket på billigfiltre),  jeg har bare egentlig aldri kommet meg til å montere noe slikt selv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...