kaptenkrog Startet 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2019 Hei! Har en kombinasjon av Yanmar 4 LH-HTE med PRM 310 gear. I de papirene som fulgte med båten står det at Yanmaren skal ha marsjturtall 3200, mens gearet skal ha max kontuinuerlig turtall 2500, med 3000 som max kortvarig. Det gjør jo at eg ikke får effekten ut av motoren, den koker ved 2800, og at forbruket er noe stort, men det kan skyldes for stor propell. Noen tips? kan man øke turtallet inn med mindre propell? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 At den koker ved 2800rpm har ingenting med gearet å gjøre. Du har et problem med kjølingen som du må fikse før du gjør noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
kaptenkrog Svart 4.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Tror kjølingen er ok men heller at motoren jobber for tungt, det er to muligheter mener eg, at propellen er for stor eller at det er noen form for økt motstand i og med at turtallet er begrenset til 2500 på gearet? Kjølesystemet er gullende rent etter rens i fjor og skifte av impeller. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Det er ingenting inni et fungerende PRM-gir, uansett, som begrenser turtallet innenfor vettugt turtall. Kjølesystemet skal uansett være designet for å takle det. Gullende rent tillater jeg meg å ta med en klype salt. Mindre propell vil gi lavere last og høyere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
kaptenkrog Svart 4.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 He he, gullende rent er sikkert satt litt på spissen da, men det er iallfall veldig rent etter to gangers tilsetting av rensemiddel med varmkjøring og gjennomspyling. Men min logiske sans og med min begrensede erfaring med hvorfor PRM giret er begrenset til 2500 i fabrikkens informasjon, så sier det meg at det er som Hulda sier, sammen med flere andre kunnige folk, at problemet med stor sikkerhet er for tung/stor propell. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Regnet med det. Det er ikke gullende rent før du har plukket opp kjøleren og tittet inni. Visuell inspeksjon mao. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Har selv altfor stor propell på yanmar 4 lh dte, 165 hk. Originalt skal det være 22x22 propell, har montert 22x25. Max turtall er nå 3000 men det skal visst være 3300?, nå marsjer jeg med 2500 men 3000 skal visst være det optimale. Men tempen ligger på jamt 80. Blir vel som å kjøre motbakker i 4 gear med bil, og over tid vil nok det bli å kjøre motor «tungt». Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.