Jump to content

Regatta seiling - Tips og råd ?

`MINA'

Recommended Posts

Var ute på en flott seiltur i kveld igjen, og blir bare mere og mere fristet til å delta i regatta med båten. Virker spennende med litt konkuranse, samt at det må være mye god kunnskap å hente med å delta i regattaer.

Kommer til å melde meg inn i seilforening, men håper med dette å få litt info om regatta seiling her før jeg evt kaster meg uti det. Kommer derfor med en del spørsmål her :

Må man ha godkjennt lys-brev på båten for å delta ?

Finnes det websider med oversiktlige regler for regatta ?

Hvis jeg skal starte etter Gunder metoden, hvordan vet jeg når jeg skal starte ?

Ellers er jeg som vanlig mottagelig for andre gode tips og råd ang dette :wink:

Mvh

`MINA`

Hvis det er klubbregatta du tenker på tror jeg du slipper å ha lysbrev.

Men hvis det er færdern du skal seile må du nok ha dette godkjent.

Hvis det ikke er gjordt endringer på seil eller rigg er jo lystallet ditt kjent.

Det er en tabell som bygger på vindstyrke og lystall, der står det hvor lenge etter lystall 1,00 du skal starte. De skyter for 1,00 og så må du passe på resten.

Lys- tallet er kjent, du trenger nok ikke ha nytt brev for dette.

Seilene dine må være godkjent, dette gjelder hvertfall for noen klasser. Dette ser du ut av klassereglene for din båt, de ligger på Norsk Maxiklubbs hjemmesider, Norsk Maxiklubb.

Her kommer det jo også fram andre formelle krav.

For å starte i f.eks Færder'n stilles det ytterligere krav.

Ta kontakt med den lokale seilforeningen, snakk med de, det er ikke mye styr for å bli med å seile klubbregattaer.

Regatta er moro, det handler om teknikk, taktikk og strategi m.m.

Lykke til.

For å delta i en regatta som er terminfestet av Norges Seilforbund må man ha gyldig LYS brev. I min seilforening har vi praktisert at man kunne seile uten LYS brevet det første året man deltok i regattaer, men dette har nå blitt strammet kraftig inn.

Se NORLYS for informasjon rundt LYS systemet og Seiling.org for å søke på gyldige LYS brev.

Ved Gunderstart vil det vanligvis bli delt ut flere lister med starttidspunkter på skippermøte. Avhengig av vindstyrken får man beskjed rett før første start om hvilken liste som skal brukes. Tips: identifiser de båtene som har likt LYS tall som deg, siden dere skal starte på likt. Dersom du er fersk på regattastarter er det ingen dum ide å 'klistre seg på' en mer erfaren båt med samme LYS tall.

Et annet tips: rormann må STYRE - dvs. konsentrere seg om lus og vindskift / vindstyrke 100% av tiden. Ofte er det eieren som styrer, og han er den eneste som 'kan' resten av båten så det blir så som så med konsentrasjon på styringen. Har du et mannskap som er en kapabel rormann er det lurt å overlate styringen til han/henne, for så å la eieren holde styr på resten av båten: mannskapet, båtfart, seiltrim, kryssende båter, strategi og taktikk.

S/Y Surprise

Er ingen regattaseiler og har kun deltatt i en regatta med egen båt. (Færder'n). Det jeg slet mest med den gangen (som skipper) var å forstå alle reglene. En ting er å lese dem i en bok, men en annen ting er å få dem "under huden" slik at man lynraskt ser og reagerer i enhver situasjon iht til reglene.

Så er det mannskapet:

Mener man bør ha et fast mannskap som kjenner båten, og der hver enkelt har sine mer eller mindre faste oppgaver. Dette kan man trene på - f.eks innøve teknikker på å slå raskt. Det var også noe vi slet med under Færdern. Det ble en del slag, og vi fikk heldigvis etterhvert innøvd en teknikk som fungerde meget bra.

Still opp og ha det gøy. Reglene er kompliserte men det er ikke nødvendig å kunne de alle for å delta. Styrbord / babord regelen er den viktigste. Ta det pent i starten, finn en luke du kan seil i gjennom og pass på at de store båtene ikke tar vinden fra deg. En Fenix seiles lett av 2 personer, men det er selvsagt en fordel med noen flere dersom de kan bidra. Har seilt regatta med 2 personer i +40 fots båter noen ganger og det er tyngre. Lykke til !

Helt enig med Pan Pan !

Meld deg inn i lokale foreningen, bli med på en annen båt noen ganger.

Alltid noen som trenger mer mannskap, og dette er sikkert hyggelige folk :yesnod:

Så etterhvert kan de du seiler hos, bli med din båt av og til.

Eller du får med deg noen du kjenner fra før, og dere begge mønstrer på båter, for å få erfaring.

Og etterhvert tar dere ut Fenix`en sammen.

Når det gjelder regler , så er vikepliktreglene kjempeviktige, og heller ikke mange og vanskelige.

Det med starten, når du skal starte osv, lærer du deg fort, f.eks 7min etter skuddet. Komme deg i bra posisjon over linja til riktig tid, krever mer erfaring, men det er bare et ekstra spennede moment.

Det er kjempemoro, med litt konkurranse. Og selv om det kan virke vel seriøst under regattaen , så smiler alle til slutt :wink:

I mange lokale seilforeninger er det ukentlige regattaer, som tar et par timer på ettermiddagen. Supert tiltak på en ellers kjedelig onsdags-TV-kveld.

Også får du seilt/brukt båten mer da vet du.

(Selv om det ikke er sol og helg :wink: )

Stå på! Hilsen Opus

Hei!

Siden du kommer fra Kristiansand vil jeg sterkt anbefale deg å melde deg inn i Vågsbygd Seilforening. Båten du har en rimelig standardvare og ingen vil spør deg etter lysbrev hvis båten er original. Vågsbygd Seilforening seiler hver tirsdag med start kl. 17.30 og fellesstart/ gunderstart annenhver gang.

Mer infor finner du på Vågsbygd Seilforenings hjemmeside

MVH Tore

Hei!

Siden du kommer fra Kristiansand vil jeg sterkt anbefale deg å melde deg inn i Vågsbygd Seilforening. Båten du har en rimelig standardvare og ingen vil spør deg etter lysbrev hvis båten er original. Vågsbygd Seilforening seiler hver tirsdag med start kl. 17.30 og fellesstart/ gunderstart annenhver gang.

Mer infor finner du på Vågsbygd Seilforenings hjemmeside

MVH Tore

<{POST_SNAPBACK}>

Satt allerede i telefonen med lederen i Vågsbygd Seilforening da du skrev innlegget ditt :wink: Meget mulig jeg kommer til å stille neste tirsdag. Hvis alt skulle klaffe er det jo også fristende å stille på "Bøddelen Rundt" på førstkommende lørdag også. Må bare organisere litt mannskap først.

Ihht seilingsbestemelsene står det følgende :

MÅL

Mållinjen er mellom Andholmen og østre ende av bryggeanlegg ved Seilsenteret.

Linjen markeres som overettmerke av stenger på Andholmen og ved bryggekant.

Se kart. Skipper/rormann er ansvarlig for å skriftlig melde utseilt tid til arrangøren .

Ved Gunder start meldes plassering. LYS-tall oppgies basert på anvendt seilføring.

Dette genererer da mitt neste spørsmål : Hvor finner jeg ut LYS-tall basert på anvendt seilføring ? Dette etter hvilken størrelse på forseilet jeg evt kommer til å bruke.

Spinnakker er ikke aktuelt for meg enda. Den ligger trygt på garasjeloftet enda :wink:

Mvh

`MINA`

Jeg fant lystallet i annonser på fin men se på www.seiling.org der er det en god del om lystall. Men da får du vurdere om du skal seile med genoa eller kryssfokk.

<{POST_SNAPBACK}>

Vil dette si at man ikke kan bytte seil under en regatta ? På lørdag skal Vågsbygd Seilforening seile "Bøddelen rundt". Denne går fra Kr.sand og rundt Bøddelen som ligger nesten vest med Tånes. Dette er en strekkning jeg ofte seiler, og som jeg også noen ganger bytter seil på, pga varierende vindforhold. Er dette mulig i en regatta ? Eller må jeg bruke det seilet jeg har valgt i starten ? Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

`MINA`

Etter mange regattaer i Fenix, ondager eller Færder o.l., seilte jeg alltid etter følgende tommelfingerregel.

Start alltid med genoa 1 og storseil. Begynner det å blåse pumpespiker tar du et rev i storseilet. Når du ikke har flere rev igjen og synes det fremdeles er verdt turen mot vinden, tar du frem den lille selvslående!

Lykke til, det er veldig morsomt å seile regatta med Fenix - langt som kort! Trygg, litt vimsete, men kvikk og rask!

Vi har så smått begynt å seile litt regatta. Det refereres ofte til regler for regattaseiling. Er dette noen standardregler som ligger ute på nettet? Skulle gjerne ha lært meg dem. Sånn som det er i dag viker vi alltid, for å være på den sikre siden, men en taper jo endel på det, og det hadde vært greit å vite når en hadde retten på sin side....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Tror at båten din har 1,07 med spinnaker og da kan du trekke ifra 0,2 for å seile uten spinnaker. Hvis du seiler med kryssfokk og ikke genoa kan du trekke fra enda 0.1. Dette er basert på standar seil.

<{POST_SNAPBACK}>

hm...Ble det ikke endret litt på dette da, for vi har 0,3 i mellom genoa og spinnaker.

Jeg tror han må lete etter, gamle LYS-brev eller få en til å måle rigg og seil, fenix er en standardbåt tenker jeg så det er standardverdier på skrog, og vaneligvis står det stemplet mål i seilene også. Så det vill bli en lett jo for en måler og måle masten din

Vi har så smått begynt å seile litt regatta. Det refereres ofte til regler for regattaseiling. Er dette noen standardregler som ligger ute på nettet? Skulle gjerne ha lært meg dem. Sånn som det er i dag viker vi alltid, for å være på den sikre siden, men en taper jo endel på det, og det hadde vært greit å vite når en hadde retten på sin side....

<{POST_SNAPBACK}>

Seilreglementet på norsk er det Norges Seilforbund som utgir. Får du ikke tak i det på annen måte, ville jeg ha prøvd meg med en mail dit.

Her er link til hv du kan laste ned av regler fra Norges Seilforbund:

http://www.seiling.no/t2.asp?p=23117

I farten finner jeg ikke reglementet på norsk her.

Ellers er jeg ganske sikker på at noen i styret i seilforeningen din kan hjelpe deg å få tak i reglement.

Lykke til! :smiley:

GeV: Littt sent kanskje, men vi har plass til en til i morgen på "Bøddelen" hvis du har lyst.  :sailing:

Drar fra Otterdalen/byen kl 09.00, evt. fra Vågsbygd Seilforening ca. 10.00.

Evt. ring meg på 90545253

<{POST_SNAPBACK}>

Tuset takk for tilbudet. Men nå har jeg kommet i den kjedelige situasjonen at jeg ligger hjemme med rennende øyne og feber. Hadde vært fryktelig morro.

Håper dere får en fin tur. Flott værmelding er det ihvertfall :smiley:

Må på et kurs tirsdag kved også. Men neste tirsdag satser jeg på å stille på årets nest siste regatta.

Lykke til rundt Bøddelen !

Mvh

`MINA`

Jeg ovetok min 33" scanmar for en snau måned siden, og har på den tiden rukket tre onsdagsregattaer+hollenderseilasen. Har ikke noe erfaring med regatta tidligere, har vært manskap på en maxi ved et par anledninger, men utover det hadde jeg ingen erfaring. ER vanvittig morro, spesielt når man merker tydelig fremgang fra regatta til regatta. Det jeg var mest betenkelig med var starten, etter å ha seilt hollendern i fjord, husker jeg at det var vanvittig tett mellom båtene, men så lenge man er brennsikker på vikeplikten, holder god utkikk og ikke står på for å presse seg lengst mulig frem i startfeltet, så synes jeg ikke det har vært noe problem på noen av regattaene jeg har seilt som skipper så langt. HAr hatt vanvittig mye morro under disse regatattaene, selv om de gode resultatene har latt vente på seg :sailing: Tror nok at mye av feilene ligger i for trege seilskift, spesiet ved spinakersetting, går det for tregt når resten av manskapet ikke kjenner båten så godt foreløpig. Rutevalget har også mye å si.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...