Jump to content

Regatta seiling - Tips og råd ?

`MINA'

Recommended Posts

Tuset takk for tilbudet. Men nå har jeg kommet i den kjedelige situasjonen at jeg ligger hjemme med rennende øyne og feber. Hadde vært fryktelig morro.

Håper dere får en fin tur. Flott værmelding er det ihvertfall  :smiley:

Må på et kurs tirsdag kved også. Men neste tirsdag satser jeg på å stille på årets nest siste regatta.

Lykke til rundt Bøddelen !

<{POST_SNAPBACK}>

God bedring da - du får ha "en gang" til gode!! Vi sees sikkert i VSF en tirsdag !

Jeg har begge deler, både spinaker og en nesten ny gennaker. Tror jeg skal ta en tur på fjorden og prøve gennakeren nå, men i regattasammenheng inne hos oss, så er det spinaker som gjelder da gennakeren her et mer begrenset bruksområde. Kan være litt jobb med å få den opp når mannskapet ikke er spesielt trent, men det tar sjeldent noe mer enn par-tre minutter fra man går ned og henter spinakeren til den er oppe, og da er det vanvittig morro, spesielt når man merker tydelig fremgang fra regatta til regatta.

Kan være litt jobb med å få den opp når mannskapet ikke er spesielt trent, men det tar sjeldent noe mer enn par-tre minutter fra man går ned og henter spinakeren til den er oppe, og da er det vanvittig morro, spesielt når man merker tydelig fremgang fra regatta til regatta.

<{POST_SNAPBACK}>

Genaker er vel raskere å sette. Den er fin med lite mannskap, eller solo seilas uten for mye vind. Hvis du i tillegg har den i ei strømpe er det toppers.

Genaker er vel raskere å sette. Den er fin med lite mannskap, eller solo seilas uten for mye vind. Hvis du i tillegg har den i ei strømpe er det toppers.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er enig i at en gennaker er har sine fordeler, men den er ikke nødvendigvis raskere å sette enn en spinnaker.

Genakeren er meget nyttig til turbruk opp til en ca. 7 m/s. Senest denne helgen gikk kona og jeg fra Holmestrand til Hankø for bare Genakeren oppe, vind fra skarp slør til lens. Vind ca. 6 m/s. Vi seilte fra alle som gikk for storseil og genua.

Om du har spinnakeren "løs nede i salongen" og heiser den opp bak storseilet, trekker brasen frem og fester bommen til brasen, deretter strammer skjøtet - da vil spinnakeren være oppe på en-to-tre! Når den berges føres bommen til forstaget fremme, brasen frikopbles fra bom-nokken, og via spinnakerens skjøte-hjørne trekkes spinnakeren ned bak storseilet og ned i salongen. Der ligger den til neste spinnakerlegg.

Det er en fornøyelse å se hvor raskt dette kan gjøres! :smiley:

Redigert av PanPan (see edit history)

...Om du har spinnakeren "løs nede i salongen" og heiser den opp bak storseilet, trekker brasen frem og fester bommen til brasen, deretter strammer skjøtet - da vil spinnakeren være oppe på en-to-tre! Når den berges føres bommen til forstaget fremme, brasen frikopbles fra bom-nokken, og via spinnakerens skjøte-hjørne trekkes spinnakeren ned bak storseilet og ned i salongen. Der ligger den til neste spinnakerlegg.

...

<{POST_SNAPBACK}>

.... om man bare husker hvilke halser man gikk på når spinnakeren kom ned. Har man jibbet eller slått et odde antall ganger før neste gang den skal opp må man koble sammen fall, skjøte og bras, og spasere en tur rundt fotlisten (via baugen) før alt kobles på igjen. Har man jibbet eller slått et like antall ganger (eller 0 ganger - er 0 et liketall?) er det det bare å heise igjen.

Har brent meg kraftig på dette en gang, i en avgjørende seilas i en større regatta :rolleyes:

S/Y Surprise

.... om man bare husker hvilke halser man gikk på når spinnakeren kom ned. Har man jibbet eller slått et odde antall ganger før neste gang den skal opp må man koble sammen fall, skjøte og bras, og spasere en tur rundt fotlisten (via baugen) før alt kobles på igjen. Har man jibbet eller slått et like antall ganger (eller 0 ganger - er 0 et liketall?) er det det bare å heise igjen.

Har brent meg kraftig på dette en gang, i en avgjørende seilas i en større regatta  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol::lol: Det gjelder å ha orden i sy-sakene :lol::lol::lol:

Har brent meg kraftig på dette en gang, i en avgjørende seilas i en større regatta  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

det er to måter å løse/unngå dette på, men det trenger noe trening med fast mannskap.

1. Fall av etter runding og sett spinnakeren uten bom. Bom settes sist.

2. Ta ned spinnakeren i lo. Den ligger da klar i luken bak storen ved runding kryssmerke neste gang

Begge måtene brukes flittig på pølsebane.

Den måten du beskriver brukes helst når man seiler på faste merker og har god tid før runding.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

det er to måter å løse/unngå dette på, men det trenger noe trening med fast mannskap.

1. Fall av etter runding og sett spinnakeren uten bom. Bom settes sist.

2. Ta ned spinnakeren i lo. Den ligger da klar i luken bak storen ved runding kryssmerke neste gang

Begge måtene brukes flittig på pølsebane.

Den måten du beskriver brukes helst når man seiler på faste merker og har god tid før runding.

<{POST_SNAPBACK}>

Slettet (må lære meg å lese innlegget før jeg svarer... :nono: ) Redigert av Ulmo (see edit history)

Imponert over hvor fort "en endelig konklusjon" kan trekkes! Du verden! :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

:sailing::sailing:

Mulig jeg var en smule uklar...

Er ingen tvil om at gennakeren er enklere i bruk, vel og merke når man kan det. Jeg har kun seilt med spinaker tidligere og hadde gennakeren oppe for første gang for et par dager siden. DET er årsaken til at den må jobbes mer med. Men ingen tvil om at det var enklere å håndtere gennakeren første gang enn det var med spinakeren :sailing:

Er det noen som kan komme med forslag om hvordan man seiler med gennaker, er jeg veldig takknemlig for det. Den ligger nemlig i seilsekken sin, men må opp og tørkes ganske snart da det ble en smule fuktig for den sist :puke: Spinakeren er fortsatt tørr etter dagens seilas :flag:

• 3 år senere...

Tar frem en gammel tråd her, det blir litt kappseiling i sommer,kun ettermiddagsregattaer. Og jeg lurte på om noen ville dele litt kunnskap. Når det gjelder seilbytte; ved f.eks kryss med fokk, ligger da genoa på dekk? langs vant. eller ligger de andre seila nede i lugaren. jeg har en stor genoa og en veldig liten fokk (ikke storm). genoaen er litt utblåst og vi får ikke noen gode slag med den så det er best å bytte. Videre hvordan planlegges seilasen på forhånd? Er man ute å kikker på forholdene? eller er det bare kart og værmeldinger

stå i ro båt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...