Kaptein Bang Startet 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2019 Når det gjelder feil på ankervinsj er jeg helt grønn. Og det er dessverre ikke manual til den i båten, og jeg har heller ikke funnet en på nett som skisserer løsning. I går startet vinsjen i baugen med noe rart. Den går bare en runde, og så stopper kjettingen, men motoren går videre rundt. Den slurer altså. Når jeg så strammer clutchen går den en runde til - før den begynner å slure igjen. Se video. Dette gjelder både inn og ut. Hva kan årsaken være? Brukerfeil (mistenker det ?). Børster? Er det bare å åpne opp, og rense, eller har du noen andre tips? Bernt Sitér dette innlegget Kaptein Bang - YouTube Link to post
jotto Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 (redigert) Kaptein Bang skrev for 2 timer siden: Når det gjelder feil på ankervinsj er jeg helt grønn. Og det er dessverre ikke manual til den i båten, og jeg har heller ikke funnet en på nett som skisserer løsning. I går startet vinsjen i baugen med noe rart. Den går bare en runde, og så stopper kjettingen, men motoren går videre rundt. Den slurer altså. Når jeg så strammer clutchen går den en runde til - før den begynner å slure igjen. Se video. Dette gjelder både inn og ut. Hva kan årsaken være? Brukerfeil (mistenker det ?). Børster? Er det bare å åpne opp, og rense, eller har du noen andre tips? Bernt Er du sikker på at det er clutchen du strammer der? Ser nesten ut som en backup for å dra opp ankeret manuelt. Kanskje det er noe for å stramme clutchen på baksiden? NB: jeg har ikke samme vinsj selv. Jeg bare spekulerer villt. Redigert 4.Juni.2019 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Bang Svart 4.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 jotto skrev 6 minutter siden: Er du sikker på at det er clutchen du strammer der? Ser nesten ut som en backup for å dra opp ankeret manuelt. Kanskje det er noe for å stramme clutchen på baksiden? Når jeg roterer motsatt vei med håndtaket, løsner jeg ankeret til frislipp. Mulig jeg kan heve også med håndtaket, men jeg har bare løsnet det........ Jeg har ikke testet håndtaket før i dag, det var da jeg fant ut hvordan det fungerte. Sitér dette innlegget Kaptein Bang - YouTube Link to post
Bestefar Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Jeg tror det er konisk clutch på den vinsjen. Clutchen trenger trolig rengjøring. For å gjøre det på gypsyen av. Har du sjekket om det sitter en skrue nede i hullet til håndtaket? Jeg hadde tilsvarende problem med vinsjen min, annen type, for mange år siden. Da var det clutchen. Så jeg lærte meg å gjøre den rent hver høst. Du kan jo se på en manual jeg fant. Bla til side 30 og se på pos. nr. 24 Cone (gypsy drum). Kanskje dette kan være til hjelp. Lewmar V windlass Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Bang Svart 4.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Bestefar skrev 20 minutter siden: Så jeg lærte meg å gjøre den rent hver høst. Du kan jo se på en manual jeg fant. Bla til side 30 og se på pos. nr. 24 Cone (gypsy drum). Kanskje dette kan være til hjelp. Glimrende. Takk. Denne var mere detaljert enn den jeg fant selv. Jeg forsøker å rengjøre en av dagene. Påførte du fett eller olje i mellom delene da du monterte igjen? Sitér dette innlegget Kaptein Bang - YouTube Link to post
Bestefar Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 (redigert) Jeg tørket over med en oljefuktet fille, egentlig mest for å bære sikker på at det ikke lå noen partikler igjen. Det var ikke konisk clutch, men plater. Men så brukte heller ikke frifall-funksjonen så ofte. Jeg kjørte kjettingen ut med vinsjen. Jeg syntes jeg fikk mer kontroll da, med frifall raste jo alle 50 meterne med kjetting ut i en rasende fart. Redigert 5.Juni.2019 av Bestefar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Bang Svart 20.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Jeg forsøkte å demontere og rengjøre, men det hjalp ikke. Kontaktet en ‘kyndig’ og det ble raskt klart at det var gearet som var ødelagt. På denne Lewmar-vinsjen er gear og motor i en del, så da byttet jeg hele enheten til en ny fra Anchorlift (med mulighet til å bytte gear eller motor for seg hvis nødvendig om 15 år. ?). Roy Ilerød kom og monterte, denne gikk rett på, og motoren var i tillegg dobbelt så rask og mye ‘stillere’. Dette ble bra! Sitér dette innlegget Kaptein Bang - YouTube Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.