Jump to content

kabel til solcellepanel

Belia

Recommended Posts

Har kjøpt solcellepanel med MC4 kontakter. Ser at det selges kabel som passer, men vet ikke om jeg helt har skjønt dette. Jeg har en han og en hunn-kontakt på panelet. Da trenger jeg bare en slik kabel til regulator så skal det fungere? 

Ser dette er dyre kabler. Er det andre kabler som duger til dette formålet som jeg kan terminere med MC4-kontakter selv? 

Hilsen

Belia

Jeg kjøper disse
https://s.click.aliexpress.com/e/SflFV9q 5m pluss og negativ, dobbelt isolert, ferdig terminert med kontakter. Betaler vel 20$ for paret, synes prisen er fin men leveringen er 2-3 uker.. :smiley:

For å svare på dine spørsmål, ja du trenger du et sett av dem kablene om du har et solcellepanel.

Kablene bør være dobbeltisolert og fortinnet.

Tenker at om du vil ha kablene og panelet i bruk til sommeren bør du akseptere den prisen om dem skal kjøpes i Norge.

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Jeg er loddekyndig, men er usikker på hvor og hvilken kabel jeg skal kjøpe da. Er det noe alternativ til PV-kabel?

Jeg har Victron  MPPT-regulator. Trenger ca 7 m, går for 6mm2 kabel på 130W panel. 

Er MC4-kontaktene å anse som "hurtigkoblinger"? Ser at det selges verktøy til bruk på kontaktene. 

Er det andre kontakter som er lett å koble fra og til som fungerer godt til solcelle og PV?

Hilsen

Belia

Mulig jeg misforstår spm men Biltema har da 6 mm2 kabel feks: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/koblingsledning-2000018077

Denne er fortinnet og burde gjøre susen. Dog er nok de såkalt PV-kablene (antar det står for ‘PhotoVoltaic’?) noe bedre kapslet ift nedbryting av sollys/vær/vind på det som evt blir liggende utendørs da.

Poenget med MC-4 kontaktene er vel at de er temmelig vanntette og skal kunne være permanent tilkoplet utendørs. Men hjelper jo lite dersom ledninger må tres gjennom små hull osv. Og jeg er fan av å gjøre ting bare en gang så da er favoritten lodding pluss krympestrømpe med lim når det må skjøtes.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...