Theokratix Startet 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2019 Jeg tenkte muligens å installere en enkel akterstagsstrammer, á la vedlagte bilde. Hvor stor arbeidsbelastning må blokkene her tåle? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 (redigert) @Theokratix jeg vet ikke, men opplysning om type båt og rigg er vel nyttig om noen skal kunne svare. Er det katamaran? Hvor tung båt, kvadratmeter seil, høyde mast... Du lager plutselig mye større trekk-krefter i innfestingene til akterstaget også, ref pil-og-bue effekten. Hvis jeg drar UT på et fall for å heise seil, så blir kraften i tauet mye større enn om jeg drar NED i tauet. Hvis båtprodusenten eksisterer fortsatt, ville jeg spurt denne om deres forslag til akterstagstramming. Redigert 5.Juni.2019 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Theokratix Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Burde selvsagt nevnt båttype etc, selvom det står i sig-filen under. Det er altså en 38 fots båt som vel er ca. 6500kg, ca. 17m mast, storseilarealet er vel ca 27 kvm. Formoder at originale innfestninger holder, selvom båten ikke er levert med akterstagsstramming, men det er kanskje litt naivt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.