Jump to content

nekter å trutne

hav fisker`n

Recommended Posts

jeg har en senja sjark som lekker som en sil hovedsakli det første døyne etter jeg har kjørt den, da kommer det vann helt oppunner bunn panna på motoren, etter jeg har lenset tar den inn litt men det tar da 3-4 døyn før det er oppunner motoren igjen, hylsa er 100% tett hadde den opp i sommer så etter sprekker men fant ingen, smurte farm i alle bord gangen å dreva hælen bytta slite borde under stokken da det gammle hadde bynt å løsne, la in farm å drev garn på det nye bordet og tetta med sika langs kantene så nå forstår jeg ikke hvorfor den lekker må jeg ta den opp igjen å tilkalle expert hjelp ??? håper noen kan gi meg noen siste tips før jeg mister natte søvna helt :sleep:

Du skulle vel aldri ha smurt og smurt og smurt og smurt, med så mye godsaker at materialene ikke lenger er i stand til å trekke vann? For hvis bordene skal trutne må de nødvendigvis trekke inn en del vann - og det gjør de ikke hvis de er så fulle av oljer at de blir vannavstøtende.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

nei har ikke smurt inn hele skroget med farm bare oppi skjøtene på bord gangene men det er ikke der det lekker, båten tar inn 2 til 300 liter det første døgne etter jeg har kjørt den, der etter avtar det betrakktlig jeg tok over den i fjor etter min far da hadde den lagt på sjøn i 3 år og var over grodd av blå skjell, da var den påtte tett men etter jeg sjøsatte den med ny stoffa skrog har den lekket som en sil

Hei.

Helt erlig tror jeg du har en del klink som bør byttes, muligens også bordganger da dette kommer etter kjøring. Dette kan ha noe med vibrasjoner å gjøre, mye vibrasjon gjør at det åpner seg litt i sammenføyinger og vannet kommer inn, etter at de har fått ligget i ro noen timer tettner det til litt også på grunn av ting og tang som blir med vannet inn i åpninger og hjelper til å tetne etter beste evne. Eller det kan være så enkelt at bunnen er for tørr, den trenger rett og slett fettstoffer for at vannet ikke skal trekke igjennom og råtne. Hadde en gang ei risørskøyte med disse problemene, den ville rett og slett ikkr trutnr for bordgangene var vanntrukkne og uten liv.(råte)

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Du skulle vel aldri ha smurt og smurt og smurt og smurt, med så mye godsaker at materialene ikke lenger er i stand til å trekke vann? For hvis bordene skal trutne må de nødvendigvis trekke inn en del vann  -  og det gjør de ikke hvis de er så fulle av oljer at de blir vannavstøtende.

Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

For mye olje er det vel ikke da denne isåfall ville ha erstatet vannet og på den måten trutnet båten.

Er det noen mulighet for at du under bunnsmørring var veldig iherdig med å smøre godt med bunnstoff mellom bordene slik at du her kan ha liggende bunnstoff (avrenning av dette) mellom bordgangene slik at disse ikke får presset nok sammen.

Pump båten tom for så å starte motoren og gå på oppdagelsesferd mens denne vibrerer båten da vil du kunne se om det kommer i bordskjøter eller nagler. Lykke til :headbang:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Kravell eller klinkbygget?

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til drevgarn, særlig hvis dette ikke finnes på resten av båten. Slikt drevgarn hindrer bordene å gå sammen, samtidig som at et sted må bevegelsen gå. Dette kan føre til lekkasjer andre steder enne der du har byttet bordgang.

Ut over dette har du allerede fått gode råd med klink og ikke minst viktigheten av å vite hvor vannet kommer inn.

Om du tar den på land og har litt vann i kjølen, er det ikke sikkert at dette vil renne ut selv om lekkasjen skulle være ved kjølen.

mvh

M.

Marna

For mye olje er det vel ikke da denne isåfall ville ha erstatet vannet og på den måten trutnet båten.

Ja, gid det var så vel :wink:

Trutningen skjer ved at vann trekker seg laaaaangt inn i treverket; oljen legger seg mer eller mindre bare utenpå, eller trekker en millimeter eller to innover. Derfor har jeg heller aldri hørt om en båt som har trutnet med å smøre rikelig med olje - men jeg har hørt om flere av den sorten som brant utrolig godt på St. Hansbålet......

Men for all del; i ditt tilfelle er jeg tilbøyelig til å være enig med dem som gjetter på dårlige søm, kanskje rekkspiker, eller støter som har sluppet.

Du finner nok utav det, lykke til!

nei har ikke smurt inn hele skroget med farm bare oppi skjøtene på bord gangene men det er ikke der det lekker, båten tar inn 2 til 300 liter det første døgne etter jeg har kjørt den, der etter avtar det betrakktlig jeg tok over den i fjor etter min far da hadde den lagt på sjøn i 3 år og var over grodd av blå skjell, da var den påtte tett men etter jeg sjøsatte den med ny stoffa skrog har den lekket som en sil

<{POST_SNAPBACK}>

Det er veldig vanlig at blåskjell hekter seg fast i drevet slik at når skjellene fjernes, mangler det mye drev. Husk at farm IKKE tetter, den skal bare beskytte drevet...

Du skulle vel aldri ha smurt og smurt og smurt og smurt, med så mye godsaker at materialene ikke lenger er i stand til å trekke vann? For hvis bordene skal trutne må de nødvendigvis trekke inn en del vann  -  og det gjør de ikke hvis de er så fulle av oljer at de blir vannavstøtende.

<{POST_SNAPBACK}>

Øhhh... nå har jeg lest her på plassen at man skal olje skroget til "det pipler" ut på andre siden... er dette da helt feil? Lurer siden jeg snart (forhåpenteligvis) skal i gang med min første båtpuss (les: restaurering) noen sinne og er rimelig grønn på området... :cryin:

Motto: Learning By Doing, kast bruksanvisningen...

??????

båten er klink bygd er det drev mellom borda da ?? er litt fersk i båt fage her se

Lurer på om det er litt usikkerhet rundt terminologien her ???

En klink bygget båt er en båt der bordgangene er festet til hverandre og til spantene ved at kantene på bordene er høvlet og bordgangene er lagt med overlapp og klinket sammen. (dette gir en stivere konstruksjon, og den superkoselige klukkelyden) :wink:

Denne konstruksjonen SKAL alldri dreves (med evt unntak mellom kjølstokken og nederste bordgang) Grunnen er selvfølgelig at man da driver bordgangene FRA hverandre :diving:

En KRAVELL bygget båt (er også klinket sammen) men bordgangene ligger her kant i kant. Dette gir et helt glatt skrog, som ofte må dreves for å holde tett. (gir ikke den samme koselige klukke lyden, men er MYE greiere å pusse!! (Færre hjørner og kanter) :eek: Min båt er klinbyggd (Se avataren min)

vis jeg skal bynne å dreve mellom mine bord ganger så må jeg slå det inn med slegge det er ikke så mye som 1 mm sprekk å se noen sted, er vell ikke noe vits å dreve da regner jeg med,

<{POST_SNAPBACK}>

Klinkbygget betyr at bordene har en liten overlapp på hverandre. Kravell betyr at skute siden er glatt og bordene ligger butt i butt. En klinkbygget båt skal på ingen måte dreves. Dette vil bare føre til store lekkasjer, da denne konstruksjonen legger opp til at klinken i utgangspunktet sitter stramt, og at vann\fuktighet i birdene skal stramme klinken ytterligere, er dette gjort skikkelig, blir båten tett.

Dreving var noe en ofte benyttet på større skøyter med dobbel kledning. Dette ble banket inn med drevjern, og garnet var satt in med talg. Båtbyggeren hadde selvsagt tatt høyde for at drevet hadde behov for en viss plass. Når så båten trutnet, ble drevet presset ytterligere sammen og skuta ble tett.

Siden dette er en lekkasje som oppstår spesielt etter at motoren har gått, betyr det at motorens vibrasjoner fører til at noe under vannlinjen går fra hverandre, skaper en glipe og du må lense fortere enn svint.

Det kan være klinker, det kan være motorbolter som ofte er gjennomgående i vertikal retning fra kjølbordet, gjennom bunnstokkene og opp igjennom motorfestene. Boltene kan være dårlig strammet, blitt rustne eller på annen måte "sluppet taket. Ligger det f.eks. guggemeie mellom kjølbordene og bolten kan denne holde noenlunde tett når motor ikke går, mens vibrasjonene straks fører til at vann kommer inn.

mvh

M.

Marna

Øhhh... nå har jeg lest her på plassen at man skal olje skroget til "det pipler" ut på andre siden... er dette da helt feil?

Det minner om å gi en ku en sukkerbit - og så suge på halen til man kjenner søtsmak :wink:

Nei, alvor snakk: hvis det skal 'piple' ut på den andre siden, da må båten ihvertfall være bygget av tynnere material enn en cigarkasse.

Det minner om å gi en ku en sukkerbit  -  og så suge på halen til man kjenner søtsmak  :wink:

Nei, alvor snakk: hvis det skal 'piple' ut på den andre siden, da må båten ihvertfall være bygget av tynnere material enn en cigarkasse.

<{POST_SNAPBACK}>

Det stememr nok ikke hvis materiallet er furu greier du helt fint å mette dette opp slik at det kommer olje ut på baksiden.

Er det gran derimot vil du nok slite med å få inn noe etter 6-7 strøk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...